Sport

Miért mérik meg a Forma–1-es versenyzőket a verseny után?

A verseny után az FIA mérlegeli őket

Ha valaha is végignézett már egy Forma–1-es futamot, felmerülhet önben néhány kérdés, például: „Mi történik, ha pisilniük kell?”, „Miért mérik meg a versenyzőket a futam után?”

Miért mérik meg a Forma–1-es versenyzőket a verseny után?
Képünk illusztráció
Fotó: NorthFoto

Először is mi történik, ha pisilniük kell? Az autóversenyzők, akárcsak az átlagos sofőrök, nem szeretnének a saját vizeletük tócsájában ülni. De a hosszú versenyek és a verseny előtt felvett vízmennyiség néha lehetetlenné teszi a szárazon maradás álmát, és néhány versenyző bevallotta, hogy verseny közben kellett könnyítenie magán.

„Mindkettőnknek volt már olyan, hogy pályafutásunk során egyszer bepisiltünk az autóba, amely elég rendkívüli, tekintve, hogy mennyit vezettünk” – magyarázta Mark Webber egykori autóversenyző az On The Marblesnek adott interjúban egykori versenyzőtársával, David Coultharddal együtt.

Miért ez a kitérő a pisilésről egy mérlegelésről szóló cikkben? Nos, a kettő összefügg. A Forma–1-es autók hihetetlenül forróak, még a fékek is akár 1000 Celsius-fokos hőt is termelnek. A pilótafülkében nagyon kevés a légáramlás. Ráadásul a versenyek általában meleg országokban is zajlanak – írja cikkében az IFLScence.

„Az autó aerodinamikai kialakítása valójában a pilótafülkébe irányítja a hőt” – magyarázza a Red Bull. „Szingapúr a páratartalom szempontjából kiugró, de továbbra is az egyik legkeményebb kihívás az F1-es naptárban. Míg az autókat nem zavarja különösebben a hőség és a páratartalom, a másik kulcsfontosságú szereplőt, a pilótákat megviseli. Egy tipikus Szingapúri Nagydíj alatt a versenyzők három-négy kilónyi testsúlyt veszítenek – ez körülbelül négy liter izzadságot jelent.”

Az izzadással elveszített súly mennyisége versenyről versenyre változik a körülmények függvényében, de ez az oka annak, hogy a Forma–1-es versenyzőket a verseny előtt és a verseny után is megmérik.

„Az F1-en belül van egy minimális súlykövetelmény” – magyarázza a RacingNews365. „Ha egy versenyző súlya e határérték alatt van, akkor pluszsúlyt adnak az autóhoz. A verseny után az FIA (Nemzetközi Automobil-szövetség) ellenőrzi a versenyző súlyveszteségét, hogy megbizonyosodjon arról, hogy még mindig megfelel-e ennek a minimális súlykövetelménynek. Emellett a súlyveszteséget egészségügyi okokból is elemzik.”

Kapcsolódó írásaink