Sport

F1-es edző fedte fel, mi vezetett a katari rosszullétekhez

Elképesztő kihívás elé állította a vasárnapi Formula–1-es Katari Nagydíjon tapasztalt forróság

Ájulásközeli állapotok, hányás, romló látás: a több F1-essel is dolgozó tréner világított rá, milyen tényezők vezettek a „veszélyes” katari körülményekhez – írja a formula.hu.

F1-es edző fedte fel, mi vezetett a katari rosszullétekhez
Max Verstappen
Fotó: NorthFoto

Elképesztő kihívás elé állította a vasárnapi Formula–1-es Katari Nagydíjon tapasztalt forróság és magas páratartalom a pilótákat, akik közül többen nem érezték jól magukat a versenyen. Logan Sargeant – egy kisebb betegséggel is küzdve – kénytelen volt kiállni, Esteban Ocon a sisakjába hányt, és többen az orvosi központban kötöttek ki a leintést követően.

A Sky Sports F1 podcastműsorában egy F1-es személyi edző, a korábban Daniel Ricciardóval, Carlos Sainczal és Guanyu Zhouval is dolgozó Sam Village magyarázta el, min mentek keresztül a pilóták a versenyen:

„Hallottam, hogy ezek voltak a legkeményebb körülmények, amikkel bárki valaha is szembesült. Beszéltem Zhou edzőjével, aki Felipe Massával is dolgozott a teljes karrierje során, és ő azt mondta, hogy soha nem látott ennél forróbb versenyt. Utána beszéltem Carlos trénerével, aki elmondta, hogy a nappali száraz hőség azt eredményezte, hogy megnőtt a páratartalom ezen a vidéken, és egyszerűen elviselhetetlenné vált.”

„Úgy vélem, oka volt annak, hogy a labdarúgó-világbajnokságot tavaly télen rendezték. Szerintem most már mindnyájan értjük. Nagyon kemények voltak a körülmények, és ha egy vagy két ilyen futam lett volna már az évben, sokkal jobban fel tudtunk volna rá készülni. De a versenyzők időbeosztása mellett roppant nehéz felkészíteni őket a teljesen más körülményekre” – magyarázta a szakember.

„Ez a meghatározott etaphosszok, az új aszfaltfelület és a hőség kombinációja volt – tért rá a rosszullétek konkrét okaira Sam Village. – A katari pálya karakterisztikájához tartozik, hogy sok a nagy leszorítóerős gyors kanyar. Amikor átmennek ezeken a kanyarokon, a pilóták megfeszülnek és a lélegzetüket is kicsit visszatartják. Szóval a légzési ütemük hasonló, mint amikor alszanak, a pulzusuk viszont 150-180 közötti. Úgyhogy az belejátszik, hogy esetleg oxigénhiányos állapot lép fel az agyban. Ez jelenti a kihívást.”

„Nagyjából 3-6 G-s erőhatásokat tapasztalnak minden kanyarban, minden féktávon, úgyhogy ezekkel a megterhelésekkel is boldogulniuk kell. Úgyhogy rengeteg mindennel kellett megbirkózniuk, és ez igazából lenyűgöző, hiszen olyan sok kondicionálás nélkül tették ezt, aminek valószínűleg egy állóképességi sportolót kellene alávetnünk, ha Hawaiira menne Iron Mant teljesíteni.”

„És mindemellett másfél órán vagy 1 óra 45 percen keresztül alapvetően forró folyadékot tudtak csak inni, míg ha egy versenyző az endurance-ben indulna ilyen hőségben, ők magukat 15-20 percenként vízzel locsolhatnák és még hideg folyadékot is tudnának magukhoz venni” – tette hozzá az edző.

Hétfő este az FIA közleményben jelezte, hogy kivizsgálják a katari körülményeket és lépéseket tesznek annak érdekében, hogy hasonló nem fordulhasson elő a jövőben. A tréner szerint mindenképp tenni kell valamit:

„Úgy gondolom, abban a pillanatban, amint akár enyhe szédülés is felmerül, valaminek történnie kell, mert az hihetetlenül veszélyes. Elég gyakori az ájulás a forróságban, ehhez kétség sem férhet. Száz százalék, hogy ezt meg kell vizsgálni.”

Kapcsolódó írásaink