Sport

Az álom – ez a neve az elődöntőktől használt Adidas-labdáknak

Katarban itt a második verzió az okoslabdákból

December 1-jén foglalkoztunk már vele, hol készülnek és mit tudnak a labdarúgó-világbajnokság hivatalos labdái, amelyekben újdonságként egy-egy 14 grammos érzékelő is van, amely lehetővé teszi a játékszer valós időben történő nyomon követését. Nos, ezeket az al-Rihla (Az utazás) nevű labdákat most kivonják a forgalomból, s jöhetnek az Adidas cég még újabb, al-Hilm (Az álom) lasztijai.

Az álom – ez a neve az elődöntőktől használt Adidas-labdáknak
Az álom
Fotó: kicker.com

A Nemzetközi Labdarúgó-szövetség (FIFA) által most bemutatott labdák (is) egyedi grafikai megoldással készültek, ugyanúgy okosak (tehát feltöltendők hatóránként), és a hátralévő négy mérkőzést, köztük a döntőt is ezzel játsszák a focisták.

Ez a labda is képes segíteni a lesen és gólvonalon túli labdák megítélését, ugyanazzal a Connected Ball technológával készült, mint a gyorsan nyugdíjazott elődje.

Az úgynevezett IMU szenzorok által a labdán belül rögzített labdaadatok kombinálásával és mesterséges intelligencia alkalmazásával az új technológia támogatja a félautomata les rendszert. Johannes Holzmüller, a FIFA futballtechnológiai és innovációs igazgatója elmondta: „Az összekapcsolt labdatechnológia fejlesztésével az Adidas lehetővé tette, hogy további fontos információ álljon a mérkőzések videós tisztségviselői rendelkezésére.”

Messi is szeret a leshatár körül megindulni,
Messi is szeret a leshatár körül megindulni, a szabályosság megítélésében a labda adatai is segítenek
Fotó: AFP/Mauice van Steen

Nyilván nem volt fontos a közérthető megfogalmazás, de valóban elég annyi, hogy a labda maga is segít a döntéshozatalban, annak pontosságában és gyorsaságában.

A labda tervezésénél a környezetvédelmi szempontokra is figyeltek, minden alkatrészt alaposan átgondoltak, és Az álom kizárólag vízbázisú tinták és ragasztók felhasználásával készült. A dizájn egy texturált arany alapszínre épül, amely finom háromszögmintával rendelkezik, ihletet merítve a Doha városát körülvevő régió csillogó sivatagjaiból, a trófea színéből és a katari zászló mintájából.

„Az al-Hilm a sport és a futball világot összehozó erejének fényszórója” – mondta kissé költőien Nick Craggs, az Adidas labdarúgó részlegének vezérigazgatója, majd ezzel a lendülettel sok sikert kívánt a még versenyben lévő csapatoknak.

Kapcsolódó írásaink