Oktatás

Összepárosítható az oktatás és az MI

Az oktatás területe kiemelten fontos a mesterséges intelligencia (MI) stratégiában - hangsúlyozta Palkovics László mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos csütörtökön az Előre, ne hátra! - Az oktatási rendszer felkészítése a mesterséges intelligencia (MI) hatásaira című vitairatot bemutató sajtótájékoztatón, Budapesten.

Összepárosítható az oktatás és az MI
Palkovics László mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos az Előre, ne hátra! - Az oktatási rendszer felkészítése a mesterséges intelligencia hatásaira című vitairat sajtónyilvános bemutatóján az Energiaügyi Minisztériumban 2025. szeptember 4-én
Fotó: MTI/Burzák Noémi

Hozzátette, az MI stratégiájának minden területe fontos, de az oktatás kiemelten fontos szerepet tölt be, mert arról szól, hogyan készítsék fel az iskolák a jövő generációját arra, hogy egy másfajta világgal fognak szembesülni. Kifejtette, most még nehéz arra válaszolni, hogy az MI világa alapvetően olyan eszköz lesz-e, amely beépül a többi közé, vagy ennél lényegesen nagyobb mértékben határozza meg az életet. A kérdést akkor tudják a következő generáció tagjai megválaszolni, amikor már megtanulták mit is jelent az MI, ezért stratégiai kérdés, hogyan készítik fel a jövő nemzedékét egy gyökeresen más világra, amelyet a mesterséges intelligencia határoz meg.

Palkovics László elmondta, a vitairatról széles körben tartanak majd egyeztetéseket különböző rendezvényeken. György László gazdasági stratégiákért és a Tanítsunk Magyarországért program irányításáért felelős kormánybiztos arról beszélt, hogy a vitairat főleg pedagógusoknak, tanároknak és szülőknek szól, de ennél szélesebb kört is érint. A vitaanyag a Makronóm Intézet honlapján elérhető, bárki letöltheti.

A kormánybiztos felhívta a figyelmet arra, hogy az MI minden olyan területet átalakít, amelyet hatékonyabban, gyorsabban meg lehet csinálni mesterséges intelligencia alkalmazásával, és ezt a piac megveszi. Az látható, hogy Magyarországon 2030-ig 600-700 ezer munkahelyet érint majd az MI alkalmazása. A folyamat rendkívül gyors, példaként említette, hogy az Amerikai Egyesült Államokban végzett felmérés szerint a frissen végzett informatikusok munkanélküliségi rátája kétszerese a bölcsészekének. Az látszik, hogy az MI az alsóbb szintű kódolással foglalkozókat kiszorítja a munkaerőpiacról - mondta György László.

A vitairat fontos üzenete, hogy az érintettek képesek legyenen használni MI-t. Ez megköveteli a kritikai, mérlegelő gondolkodás képességét, illetve a lexikális tudást is. Újra felértékelődnek a humántudományok a mérlegelő gondolkodás segítésére, és megkerülhetetlen, hogy az alapfogalmakkal a jövő generációja tisztában legyen - fogalmazott György László. Maruzsa Zsoltán, a Belügyminisztérium köznevelésért felelős államtitkár arról szólt, hogy a vitairatban gazdag információs anyag állt össze, gondolatébresztő dokumentum.

A mesterséges intelligencia megjelenése az oktatási rendszerekben komoly kihívást jelent, ezzel a témával már nemzetközi, köztük uniós szinten is foglalkoznak. A magyar oktatási rendszerben az MI a tantárgyközi integrációban már jelen van. Több magyar okostankönyvben is megjelenik valamilyen módon az MI-hez kapcsolódó feladat. A vitaanyagról októberben tanügyi szakértőkkel közösen konferenciát szerveznek, és itt lehetőséget adna az együttgondolkodásra - mondta a köznevelésért felelős államtitkár.

Bódis László, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) innovációért felelős helyettes államtitkára kiemelte, hogy a szakképzésben és a felsőoktatásban adottak a jó alapok, amelyre építeni lehet egy MI stratégiát. Példaként említette, hogy a digitális kompetencia fejlesztése évek óta fókuszban van, jónéhány területen digitális tananyagot készítettek, a kutatás-fejlesztés területén pedig Mesterséges Intelligencia Labor működik. A munkavállalóknak az MI-val kapcsolatos tudást el kell sajátítani, hogy munkahelyüket meg tudják őrizni, hiszen a vállalkozások akkor lesznek versenyképesek, ha alkalmazzák a mesterséges intelligenciát.

A Kulturális és Innovációs Minisztérium szeptember második felében párbeszédet indít a szakképzésben, felsőoktatásban lévő partnereikkel a vitairatról - jelezte a helyettes államtitkár. Csizmadia Tamás, a vitairatot készítő Makronóm Intézet elemzője egyebek közt a mesterséges intelligencia munkaerőpiacra gyakorolt hatására hívta fel a figyelmet, szerinte a történelmi léptékű változások közepette a folyamatos tanulási képesség elsajátítása lehet a versenyképesség megőrzésének záloga.

Kapcsolódó írásaink