Oktatás

A Budapesti Metropolitan Egyetem inspiráló mentorok és nyitott hallgatók közössége – INTERJÚ

Az intézmény az oktatás területén is úttörő szerepet vállalt azáltal, hogy évekkel ezelőtt bevezette a myBRAND portfólió-alapú oktatási módszert

A 2024-ben egyetemre felvételiző diákok és szüleik ilyenkor már tájékozódnak az egyetemek honlapján a felvételi feltételeiről, arról, mivel lehet növelni az elnyerhető felvételi pontok számát, de legfőképp arról, hogy mit ajánl az egyik vagy a másik egyetem a leendő hallgatónak. A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) Magyarország legnagyobb magánegyeteme, ahol üzleti, kommunikációs és turisztikai karon, valamint művészeti és kreatívipari karon folyik a képzés. A METU folyamatosan bővülő, magyar és angol nyelvű kínálatában az alap- és mesterképzések mellett szakirányú továbbképzések, felnőttképzés és felsőoktatási szakképzés közül választhatnak az érdeklődők. Az egyetem csaknem hétezer hallgatójából legalább ezer külföldi, akik a világ több mint száz országából érkeztek. Az egyetem öt kontinensen több mint kétszáz külföldi intézménnyel tart fenn partneri kapcsolatot. Naárné Tóth Zsuzsanna egyetemi docenssel, a Budapesti Metropolitan Egyetem oktatási rektorhelyettesével az intézmény speciális lehetőségeiről beszélgettünk.

A Budapesti Metropolitan Egyetem inspiráló mentorok és nyitott hallgatók közössége – INTERJÚ
Naárné Tóth Zsuzsanna egyetemi docens, a Budapesti Metropolitan Egyetem oktatási rektorhelyettese
Fotó: Budapesti Metropolitan Egyetem/Fiala Gábor

– Évről évre nagyon sokat változik a világ, a munkaerőpiaci és így a hallgatói elvárások is. A METU népszerű myBRAND módszere már egyfajta válasz ezekre az igényekre?

– Valóban, az oktatás világa folyamatosan változik, és az oktatási intézményeknek lépést kell tartaniuk az új kihívásokkal. Így volt ez eddig is, de az kétségtelen, hogy ezek a változások az utóbbi években jelentősen felgyorsultak.

A Budapesti Metropolitan Egyetem az oktatás területén is úttörő szerepet vállalt azáltal, hogy évekkel ezelőtt bevezette a myBRAND portfólió-alapú oktatási módszert.

Ez a megközelítés lehetővé teszi a hallgatók számára, hogy egyéni oktatási utat kövessenek, amely fejleszti erősségeiket és felkészíti őket a változó munkaerőpiaci igényekre. A myBRAND oktatási módszer 2018 óta az egyetem alapvető oktatási modelljének részét képezi. Az innovatív módszer célja az, hogy a hallgatók saját szakmai portfóliót építsenek tanulmányaik során. Ez a portfólió az oktatás elejétől a záróvizsgáig kíséri végig a hallgatókat, és lehetővé teszi számukra, hogy bemutassák azokat a kompetenciákat és tudást, amit megszereztek. A myBRAND oktatási módszer a hallgatók számára lehetővé teszi, hogy felfedezzék erősségeiket és szenvedélyüket, valamint megtalálják azt a területet, ahol szeretnének kiteljesedni. Ez az új szemléletmód az üzleti tanulmányoktól kezdve a kommunikációtudományon, a turizmuson, a marketingen, a művészeti képzéseken és a nemzetközi tanulmányokon átível, és felkészíti a hallgatókat a valós munkaerőpiaci elvárásokra.

– Önt a hallgatók döntése alapján háromszor választották meg az év oktatójának. Mi a sikerének titka?

– Azt gondolom, hogy elsősorban az oktatási stílusom és a nyitottság, ami a hallgatókkal kapcsolatos hozzáállásomat illeti. Meggyőződésem, hogy új szemléletre, új típusú oktatásra van szükség, amire sokkal inkább egyfajta mentori kapcsolat jellemző a hallgató és az oktató között. A humán és reál tárgyak integrálása és a heterogén nemzetközi csapatokban való gondolkodás ugyanolyan fontos elvárás, mint az, hogy az oktató naprakész tudást adjon át a hallgatóinak. Emellett azonban segítse a hallgatót abban is, hogy leginkább tisztába jöjjön a saját erősségeivel és fejlesztendő területeivel. A myBRAND módszer ebben is nagy segítséget nyújt.

– A közelmúltban rangos nemzetközi elismerésben részesült a Budapesti Metropolitan Egyetem: a QS Stars Minősítési Rendszer értékelésében négycsillagos lett. Milyen szempontok alapján kapnak csillagokat az egyetemek?

– A QS Stars minősítés során a METU kiemelkedően szerepelt a nemzetköziesedés terén végzett munkát illetően, ahol a legmagasabb értékelést, öt csillagot érte el. Emellett az oktatás, foglalkoztathatóság és inkluzivitás területén is magas, négycsillagos besorolást kapott. Az infrastruktúra, művelődés és művészetek, valamint az akadémiai fejlődés tekintetében eredményeit három-három csillaggal ismerte el a rangos intézet. Ez a minősítés nem csupán a nagy elismertségű listán való szereplést jelenti, hanem mélyebb képet ad az egyetem erősségeiről és gyengeségeiről is a kiválasztott területeken. Emellett a Budapesti Metropolitan Egyetem myBRAND oktatási módszere bekerült a QS Reimagine Education díjpályázatának shortlistére. Ez az innovációs díj a felsőoktatásban alkalmazott módszerek elismerése, amelyek mind hozzájárulnak a hallgatók tanulási eredményeinek javításához és ahhoz, hogy a munkaerőpiacon jobb eredményekkel induljanak az egyetem elvégzése után. A myBRAND módszer kiemelkedő sikere eredményeként 1200 pályázóból felkerült a 360 legjobb pályázót tartalmazó shortlistre, majd a kategórián belül pedig a húsz legjobb közé. A QS Reimagine Education pályázat zárókonferenciáján Magyarországot két egyetem képviselhette, egyike a METU, illetve nyerte el a részvételi jogot az oktatását megújító egyetemek globális seregszemléjén.

– Milyen konkrét előnyökkel jár a hallgatók számára a myBRAND módszer alkalmazása?

– A karon tanuló hallgatóink a myBRAND programnak köszönhetően önálló tanulókká válnak, akik képesek tudatosan irányítani a karrierjüket és a szakmai életüket. Az egyetemi évek során elsajátított tudásuk alapján világosan tudni fogják, hogy mit, miért tanultak, miben fejlődtek általa, és az így megszerzett tudást vagy készséget mire tudják felhasználni. Mivel a myBRAND módszer olyan készségek fejlesztésére helyezi a hangsúlyt, melyek lehetővé teszik a hallgatók számára, hogy a gyorsan és folyamatosan változó munkaerőpiaci igényekre önállóan válaszolni legyenek képesek, ezért ez bármelyik szakon jelentős előnyt jelenthet.

A hallgatóink fejlesztése a 7 habits „élet-eredményesség” alapelveit felmérő teszttel kezdődik. A Start myBRAND tréningen a teszt eredményei alapján a hallgatóink megtervezik az egyéni fejlődésükhöz kapcsolódó tréning-útjukat, a mySKILLSt. A myBRAND módszertan a hallgatóink fejlődését teljes egyetemi tanulmányaik alatt végig vezeti.

A hallgatók tudatos reflexió mentén összegyűjtik azokat a készségeket, képességeket, melyeket tanulmányaik során az egyetemen belül vagy kívül folytatott tevékenységek során fejlesztettek, valamint mindazokat a konkrét produktumokat, eseményeket, eredményeket, amelyek ezen készségek és képességek birtoklását bizonyítják.

– Hogyan kell a myBRAND módszer működését a gyakorlatban elképzelni?

– A hallgatóink fejlesztése a 7 habits „élet-eredményesség” alapelveit felmérő teszttel kezdődik. A Start myBRAND tréningen a teszt eredményei alapján a hallgatóink megtervezik az egyéni fejlődésükhöz kapcsolódó tréningútjukat, a mySKILLS-t. A METU-n a myBRAND segít abban, hogy a diák megtalálja a saját „hangját” és szakmai személyiségét, miközben szakértői szintű tudást szerezhet. Itt olyan tananyagokkal találkozhat, amelyek elősegítik az egyéni és csapatbéli kreatív gondolkodást. A hallgató képessé válik tudatosan megfogalmazni azt, hogy mire képes, és hogy e képesség birtoklását mivel tudja alátámasztani. A tudatosság következtében növekszik tanulási, önfejlesztési képessége is, nem az oktatás passzív, hallgató, szereplője, hanem aktív irányítója is.

– A végzett hallgatóik mennyivel eredményesebbek a munkakeresésük során?

– A METU-n végzett hallgatók jellemzően három hónapon belül el tudnak helyezkedni a munkaerőpiacon, amiben – meggyőződésem – a myBRAND módszernek jelentős szerepe van.

A portfóliót a diák a tanulmányai során végig építi, és az erre való reflexió folyamatosan építi tudatosságát önmaga eredményeivel, készségeivel kapcsolatban. A munkaerőpiacra kerülve pedig a portfólióépítés eredményeit fel tudja használni egy kiemelkedő önéletrajz elkészítéséhez, tudatos karrierépítéshez. A Budapesti Metropolitan Egyetemen nemcsak tanul a hallgató, hanem a myBRAND módszerrel egyedi karrierfejlesztési utat is kialakíthat, mellyel kiemelkedhet a munkaerőpiaci versenyből.

A Budapesti Metropolitan Egyetem küldetése a munkájukban és életükben kiteljesedni képes alkotók közösségének építése. A METU olyan inspiráló közösség, ahol minden hallgató megtalálhatja a személyes és szakmai kiteljesedésének útját. Az oktatók inspiráló mentorokká válnak, és egy olyan közösség jön létre, amely ösztönzi a kreatív gondolkodást és a folyamatos fejlődést.

Kapcsolódó írásaink