Kultúra

Miskolc és a nemzetközi filmszakma

Adolf Zukor is kötődött a városhoz – Vetítések Tolnay Klári emlékére – szeretnének közép-európa meghatározó szemléjévé válni

Kevesen tudják, hogy Adolf Zukor és Pressburger Imre világhírű filmesek is kötődnek Miskolc városához, és talán arról sem hallottak sokan, hogy Orson Welles színész-rendező több szálon kapcsolódik Magyarországhoz és a kelet-európai régióhoz. Részben ezek az összefüggések hívták életre öt éve a miskolci Jameson CineFest filmtörténettel foglalkozó programsorozatát, a CineClassicsot, amelyről az alapítóval, Muszatics Péterrel beszélgettünk.

muszatics
Muszatics Péter: Van olyan esemény, amelyre nem lehet beférni (Fotó: MH)

A CineClassics öt éve megy, de az előkészítés már akkor megkezdődött, amikor a szervezők rájöttek, hogy Miskolc városának milyen sok kötődése van a nemzetközi filmtörténethez. Miskolcon született Pressburger Imre, Emeric Pressburger brit forgatókönyvíró és rendező, Adolf Zukor, a Paramount Pictures filmvállalat alapítója és William Fox producer, aki a Fox filmstúdiót alapította. Egyébként meglepően nagy számban találunk olyan embereket a filmtörténetben, akik az Osztrák–Magyar Monarchia területéről mentek Hollywoodba – meséli Muszatics Péter alapító.

„Cannes-i mintára neveztük el a programot, az ottani mustrán ugyanis CannesClassicsnak hívják ezt. Túl azon, hogy magyar származású világhírű filmesekkel foglalkozunk, bővítettük a kínálatot: behoztunk néhány olyan magyart, aki szintén nagy filmtörténeti alakításokat tudhat magáénak. Nevezetesen Szőts Istvánt, akivel 2011-ben foglalkoztunk, születésének 100. évfordulóján, amikor jubilált az Emberek a havason című film. Ő írta a Röpirat a magyar filmművészet ügyében című könyvet is, amiről azt gondoltunk, hogy a hazai filmszakma átalakulása idején aktuá­lis. De az idén a nyolcvan éve született Sára Sándor munkáival is foglalkozik a CineClassics. Ezekhez a programokhoz mesterkurzusokat csatoltunk: most egy spanyol operatőr és egy izlandi vágó van a fókuszban” – mondja.

A kurzusok egy része, mint pél­dául a vágómesterkurzus, abszolút szakmai rendezvény, ugyanakkor ha például az Európai Filmakadémia elnöke, a Golden Globe-díjas Agnieszka Holland tart mesterkurzust, arra nem lehet beférni, mert a szakmán kívül is sokakat érdekel, akik a filmeket szeretik. De ilyen volt Jancsó István vagy Szabó István előadása is.

Az idei CineClassics rendezvényt a Tolnay-emlékév is meghatározza. Tolnay nyolc különböző politikai rezsim alatt volt színésznő, és soha semmilyen politikai irányhoz nem kötődött, meg tudta őrizni az önazonosságát, tartását és méltóságát – mondja Muszatics, aki azt is hozzáteszi, a színésznő sok embernek évtizedeken át igazodási pontot jelentett. A Lillafüredi Palotaszállóban nyolcvan éve forgatott, Meseautó című klasszikust is az ő emlékére vetítik le, s kiállítást és könyvbemutatót is tartanak az emlékéven belül.

A másik évforduló: hetvenöt éve éppen a kastélyszállóban tartották 1939-ben a Magyar Nemzeti Filmnapokat, amely a legelső magyar filmes rendezvény volt.

Az említetteken kívül Orson Welles, az idei CineClassics másik fontos szereplője is kötődik Magyarországhoz: az ő élet- és alkotótársa egy horvát-magyar származású nő volt, Oja Kodar, Pálinkás Olga, akivel Zágrábban ismerkedett meg egy forgatáson. „Orson Welles egy sajátos, szabálytalan, zseniális tehetség volt, sok befejezetlen filmes projekttel a háta mögött. Részben ezekkel foglalkozik az idei programunk. A filmrendező mélyen kötődött a kelet- európai kultúrához, és a személyes kapcsolódásokon túl a tematikában is megtalálta a régióra vonatkozó dolgokat. Egyik utolsó munkája a H, mint hamisítvány című film, amelyet Kodarral együtt készített. Egyik főszereplője a filmnek a magyar származású Elmyr Hory, aki Hoffmann Elemér néven született, ő volt a legnagyobb műkincs-hamisító. Még Picasso is azt mondta a munkáira, hogy jobb, mintha én csináltam volna” – meséli Muszatics Péter.

A Cinefest célja hosszú távon az, hogy Közép-Európa meghatározó fesztiválja legyen.