Kultúra
Érzések és észérvek párharca
A Nemek és igenek a Centrál Színházban elképesztő őszinteséggel tart tükröt a hazugságokról

Egytől egyig parádés alakítások jellemzik a tömény drámát, amelyben az erőszak és a felszínesség, de az együttérzés és a hűség kérdésköre is megjelenik (Fotó: Papajcsik Péter)
A dráma 2017-ben, a #metoo-mozgalom kezdete előtt született, de a történet középpontjában egy nemi erőszak ügye áll, amelynek részletei harmincas-negyvenes, házas és házasodni vágyó, nagyrészt ügyvédekből álló baráti társaság beszélgetéseiből bontakoznak ki. Ezen túl persze legalább annyira szól nő és férfi viszonyáról, megcsalásról, féltékenységről, játszmákról, szexualitásról, társadalmi különbségekről vagy épp a hatalom igazságtalanságáról.
A lakberendezési magazinokat idéző színpadképet Bagossy Levente díszlettervező, Kárpáti Enikő jelmeztervező és Pallós Nelli látványtervezőteremti meg. A színészek alakításai vitathatatlanul jók, és Puskás Tamás rendező is mindent megtett: elképesztő érzékenységgel és őszinteséggel tart tükröt elénk a felszínes és hazug világról.
A darab főszereplője Edward, az önző, manipulatív, sikeres, jómódú ügyvéd, amolyan igazi alfahím, aki soha nem kér bocsánatot semmiért, ám elég eszes és jól forgatja a szavakat. Karakterét Lengyel Tamás zseniálisan formálja meg – a dráma több jelenetében szó szerint megfagy a levegő, amikor kiereszti a hangját, mesteri érvelésével mindenkit maga mögé utasít. Az persze már az első pillanattól kezdve sejthető, hogy csak egy bizonyos pontig „tündökölhet”, bukása elkerülhetetlen. Élete egy szempillantás alatt félresiklik, amikor felesége, Kitty, akit Bata Éva hihetetlenül érzékenyen formál meg, egyszer csak előáll azzal, hogy megcsalta, így most már ő is tudja, milyen érzés a másik oldalon állni. Edward nem tudja elfogadni kiszolgáltatott helyzetét, Kitty elhagyja, el akar válni, s amikor egy éles vitában szóba kerül, kinél marad a gyermekük, azzal vádolja meg férjét, hogy megerőszakolta. Pokorny Lia kettős szereposztásban remekel, először megerőszakolt nőként (Gayle) tűnik fel, majd válóperes ügyvédként (Laura) – mindkettő kulcsfigura. A bírósági kihallgatás jelenetében a színművész olyan alakítást nyújt, és olyan energiákat mozgat meg, amelyre kevesen képesek. De akkor is magával ragadó, amikor beállít a baráti összejövetelre, hogy igazságot szolgáltasson. Az egyszerre nyomasztó és szofisztikált jelenetben két ellentétes világ csap össze, mindenféle színpadiasság és modorosság nélkül. A mellékszereplők közül lenyűgöző alakítást nyújt még Kovács Patrícia a családra vágyó naiv színésznő, Zara szerepében. A legemlékezetesebb jelenete az, amikor szemrehányást tesz barátnőjének, Kittynek – természetesen joggal –, hogy miért épp Timmel, az ő férj- és apajelöltjével, s egyebek mellett közös barátjukkal kellett összejönnie, akit Bereczki Zoltán kitűnően alakít. A baráti társaság ügyvéd házaspárja, Rachel (Pálfi Kata) és Jake (Schmied Zoltán) is kitesz magáért, viccesek és szerethetők, s mint kiderül, nem is olyan rég hasonló cipőben jártak, mint Edward és Kitty, már ami a megcsalást illeti. A darab végén egyébként épp ők boncolgatják a dráma fő témáját, a megerőszakolás kérdéskörét.
A maradandó színházi élményt nyújtó, érzelmi hullámvasútnak beillő, tömény dráma utolsó jelenete mégis felvillant valamit abból, hogy az emberi gyarlóságot felválthatja a szeretet, az együttérzés és a hűség, elgondolkodtatva olyan mellbevágó kérdésekről, hogy mi számít erőszaknak, és hol húzódik a határa.
Nina Raine: Nemek és igenek
(Centrál Színház)
Dráma két részben
Rendező: Puskás Tamás