Kultúra

Kegyesrendiek a Balaton partján

Balatonőszöd falujában, az egykori hírhedt kormányüdülő fölött ma félezer ember lakik. Az itt is elvégzett régészeti kutatások tárgyi emlékei azt bizonyítják, hogy már ötezer éve élnek itt emberek.

Kegyesrendiek a Balaton partján
Képünk illusztráció
Fotó: MH-archív/Purger Tamás

Számos kelta, avar és római kori tárgy utal arra, hogy már a népvándorlás és a honfoglalás kora előtt alkalmas és népszerű hely volt Őszöd a letelepedésre. Igen korai, 1082-es első oklevélbéli említése: Euschud formában. Egy másfélszáz évvel későbbi iratból, melyben Euseed alakban jelölik meg, arról szerezhetünk tudomást, hogy a fehérvári káptalan birtoka volt. Az okiratok tanúsága szerint megállapítható, hogy a 11. században Őszöd majorság, a 13. században pedig falu – villa – volt. A település nevét illető nyelvészviták itt sem maradtak el, a ma uralkodó álláspont szerint az Őszöd személynév, a település első tulajdonosától kapta meg a falu.

Őszöd 1542-ben már török kézen van, 1599-ig a tihanyi várhoz tartozik. Egy török adóösszeírás szerint hat ház volt itt. Ez nagyon kevés. Aztán a hódoltság után, 1715-ben is csak négy házat említenek. Különös része a falutörténetnek az a tény, hogy a gyarapodásnak induló település hiába volt nagyrészt egyházi, azaz katolikus birtok, igen sokan tértek át a protestáns hitre. Egy 1749-es adat szerint már 198 őszödit tartottak nyilván, ám mindössze 24%-a volt katolikus, a többség református vagy evangélikus. Nem példa nélküli a Balaton-part történetében, hogy az ellenreformáció idején szabadon gyakorolhatták vallásukat a reformátusok. Elég csak a szemközti Balatonalmádi történetét felidézni. Sokak szerint ez többek között annak köszönhető, hogy a templom és a paplak a protestáns Vázsonyi család birtokán volt, ezért nem vehették el azt a katolikusok.

Minden Őszödről szóló forrás a falu életének meghatározó dátumaként, fordulópontként írja le 1807-et, amikor I. Ferenc császár a piarista rendnek adományozta az egyházi birtokokat.

Mindenkinek hasznos lehet megismerkedni a piarista rend legújabbkori történetének legfontosabb hazai elemeivel. 1950 és 1991 között, azaz a szocializmus korszakában, amikor a balatonőszödi kormányüdülőt kiépítették, Magyarországon szétzavarták a szerzetesrendek nagy többségét. Több ezer pap és apáca került méltatlan helyzetbe, holott tudásukra igen nagy szükség lett volna az oktatásban, a gazdálkodásban, az egészségügyben. A szerzetesrendek mindössze nyolc középiskolát tarthattak meg, ebből kettő lehetett a piaristáké – Budapest, Kecskemét –, kettő a ferenceseké – Esztergom, Szentendre –, kettő a bencéseké – Pannonhalma, Győr –, egy az angolkisasszonyoké – Budapest, és egy a Miasszonyunkról nevezett Szegény Iskolanővéreké, a mai Boldogasszony Iskolanővéreké – Debrecen. A piarista rend, a katolikus tanító szerzetesrend teljes neve: igen hosszú és bonyolult: Kegyes Iskolák Isten Anyjáról nevezett Szegény Szabályozott Papjainak Rendje, ennek utolsó szava latinul Piarum – ebből alakult ki a hosszú név rövid változata: piaristák. Kegyes tanítórendnek vagy kegyesrendnek is nevezték őket. A piaristák szerzetesi fogadalmuk mellett hangsúlyozottan vállalják a gyermekek különleges gondosságú nevelését.

Kapcsolódó írásaink

Vasváros

ĀA Tarján és a Salgó patak völgyében, a Karancs-Medves és a Cserhát hegyei között húzódik Nógrád fővárosa