Kultúra
Liam Neesonnal is működik a Csupasz pisztoly + VIDEÓ
Filmkritika+ VIDEÓ a Csupasz pisztoly című amerikai akcióvígjátékról

Egy sajtónyilatkozatból kiderül, hogy Liam Neeson nem is akar Leslie Nielsen lenni, sőt kijelentette, hogy neki senki ne mondja meg, hogy játsszon.
Liam Neeson Drebin Jr.-ja keserűbb, viharvertebb, tépázottabbb karakter, mint Leslie Nielsené volt, de hihető a csetlés-botlása is, és az is, hogy mindig elkapja végül a gonosztevőket. Liam Neeson nem vérbeli komikus, mint a szériabeli elődje volt, sose mondanánk rá, hogy a szeme se áll jól, vagyis ránézésre lehet tudni, hogy nagyon meg fog minket viccelni. Ő „csak” egy jó színész, aki történetesen az ifjabb Frank Drebint alakítja.
És ez jó, mert biztos, hogy sikeres lesz az új Csupasz pisztoly, ha talán nem is annyira, mint a korábbiak voltak, és mégse teljesen jó, mert egy nagyon fontos összetevő így elveszett a szuperreceptből.
A gatyaletolós humor és egyáltalán az élőszavas nevettetés gyökerei nagyon messzire vezetnek a szórakoztatás történetében. Ezek a fajta gegek és történetek mindenfelé jelen voltak az ókorban, a középkorban és még régebben is. Vásári komédiákban, cirkuszi és kabaréprodukciókban, de még a falusi mesemondásban is. ( Lásd: A szegény ember bőrpuskája - bukovinai székely népmese.)
A humoristák, standuposok, parodisták elődei nagyon elmélyült mozgáskultúrával rendelkező bohócok, vándorszínészek, kabarészínészek és táncosok voltak. A több mint száz éve felvett némafilmekben gyakran ilyen képességű és képzettségű előadókat örökítettek meg, parádés mozgással, végsőkig kidolgozott mimikával, és azzal a fajta hozzáállással, hogy nem csak a produkció egésze számít, hanem percről percre meg kell élni a színpadon és a filmvásznon.
Miközben a Csupasz pisztoly–filmek szinte naprakészen reagáltak koruk politikai és művészeti eseményeire, filmbemutatókra, koncertekre, jeles figurákra, Leslie Nielsen hozta a legmélyebb hagyományt is: mozgásával, mimikájával, kicsit bosszantó, szemtelen humorával, egész jelenlétével a filmes korszak előtti régi bohócok, színészek, csepűrágók utóda volt. Egy vérbeli komikus, aki egy pillanatra sem hagyja pihenni a nézőt, hanem mindig őt kell figyelni, mert mindig mond vagy tesz valamit, amire nem számítunk, és amin nevetni kell, vagy meghökkenni.
Az új Csupasz pisztoly is alaposan meg van szórva poénokkal és meglepő fordulatokkal, de az a fajta személyesség, az a fajta szándékos vicces bosszantás, ami Leslie Nielsen sajátja volt, nincs meg, illetve nem ebben a formában van meg benne.
Liam Neeson Drebin hadnagya inkább kiégett, megkeseredett figura, és a bűnözőknek is ebből a keserűségből ad, amikor alaposan meglepi, leleplezi és leveri őket.
A történet elején éppen túszokat tartanak fogva a bankrablók egy bankban, amikor magát kisiskolás lánynak álcázva váratlanul közéjük toppan az ifjabbik Drebin. Lesz ne mulass a bűnözőknek, de nem mindenkit sikerül rögtön kézre keríteni. Sőt a bankos akciónak is lesz nem várt utóélete, mert manapság mindenkinek vannak jogai.
Míg ifjabb Drebin megküzd a bankrablókkal, Sig Gustafson (Kevin Durand), akiben a nézők közül többen is Elon Muskot látják, nagy titokban sokkal nagobb disznóságot csinál egy bank kirablásánál. Elvisz egy kazettát a bank széfjéből. De vajon mit tud a kütyü, amiért ennyire fontos és veszélyes. Ki lehet a festett szőke férfi megbízója, és hol akarja bevetni a csodafegyvert?
A film szereplői folyamatosan küzdenek a technikai civilizációval, a gépekkel, amelyeknek a védelmüket és kényelmüket kellene szolgálnia, de sokszor a terhükre vannak, és nagyobb kárt csinálnak, mint amekkora hasznot hoznak.
Drebinnek a Tesla autóval sincs mindig szerencséje. Egy sima indulással sikerül kitépnie egy börtön oldalfalát, ahonnan vigyorgó őrizetesek szöknek, köztük maga Hannibál Lecter is, maszkban, kipeckelt szájjal.
A Csupasz pisztoly-filmek mindig beszélnek arról is, hogy éppen mitől félnek leginkább az emberek. A Kelet-Európai rendszerváltástól, a iszlám fundamentalisták merényleteiről vagy valami mástól.
Az új film szerint ma attól félünk vagy félhetünk leginkább, hogy a technikai civilizáció eszközeivel valaki úgy egymásnak ugrasztja az embereket, hogy nem lehet tudni mi lesz a vége, csak az a biztos, hogy jó semmiképpen, kivéve persze, ha Drebin hadnagy idejében rájön mindenre, és közbelép bármiáron.
Az új film alkotói folytatják- tovább fejlesztik a korábbi Csupasz pisztolyokban megismert jellegzetes motívumokat. A Csupasz pisztoly 33 1/3-ban például Ann Nicole Smith, a gyönyörű szőke kebelcsoda, aki a filmben a börtönben fedett ügynökként dolgozó Drebin rabtársának a barátnője, levetkőzik egy általa kikönyörgött pásztorórához.
Ezt látjuk egy régimódi filmes erotikus árnyékképen, Drebin Jr. is látja, de valami annyira nem stimmel a gyönyörű női testtel, hogy a hadnagy rémületében berohan az Oscar-gála kellős közepére, és a színpadon belerókázik a zenekari tuba hatalmas tölcsérébe. Az új Csupasz pisztolyban már nem csak vetkőzős árnyjelenetet követhetünk, hanem számtalan bizarr elemmel gazdagodva " árnyékpornóvá" terebélyesül a korábban bevált geg.
Emlékezhetünk Drebin hadnagy híres himnusz-éneklésére is. A mostani történetben Drebin borzalmas, kínrímekben és elbaltázott költői képekben gazdag szerelmes dalt ír Beth-hez ( Pamela Anderson), a védencéből lett szerelméhez. Sajnos ezt a dalt nem csak emlegeti a hadnagy, hanem a végefőcím után elő is adja. Tényleg röhejes és egészen borzasztó. Speier Dávid apai-anyait beleadott, hogy magyar nyelven is szenvedhessünk a fűzfapoézis kínjaitól, ha nem rohantunk ki a teremből The End felirat után rögtön.
A Csupasz pisztoly-széria után (1994) a kilencvenes években leáldozott az amerikai paródiafilmeknek. Úgy tűnt, ezek a kínos komédiák nem tudnak már újat mondani a nézőknek, untuk az amerikai humort is, a tengerentúli vígjátékok nagy része ütött-kopottnak, erőltetettnek, divatjamúltnak tűnt. Ezt az ütött-kopottságot az alkotók gyárilag is belehitették az új filmbe, mint valami kötelező fűszert.
De közben mai fejjel már megint egészen mások a régi Csupasz pisztoly-filmek és számos már amerikai vígjáték is. Újra nagyon viccesek, sőt meglepődünk, milyen merészek és részletgazdagok. Leslie Nielsen alakítása pedig csak most vesszük észre, mennyire pontos, kristálytiszta, humora, személyessége megismételhetetlen.
Az új Csupasz pisztolyban Drebin Jr. facér a film elején, majd megismerkedik Beth-tel (Pamela Anderson), aki a filmben egy meggyilkolt fiatal mérnők testvére. Pamela Andreson, régimódi, erotikát árasztó, de mégis finom régimdi nőiessége kuriózum a mai filmek világában, és szerepeltetése nyilván tisztelgés a nyolcvanas-kilencvenes évek teltkebel kultusza előtt, amely a Csupasz pisztoly-filmekben is megmutatkozott.
Nem nagyon lehet megkerülni a hírt, amely szerinta forgatás közben a 77 éves Liam Nesson és az 58 éves Pamela Andreson közel kerültek egymáshoz, így nem csak Drebin Jr. facérságának, hanem Liam Neeson 15 éve tartó gyászának is vége lett. ( A színész felesége Natasha Richardson 2009-ben halálos síbalesetet szenvedett.)
Most mindenki azt figyeli, hogy a közös jeleneteikben megvan-e a kémia, meg persze azt is, hogy a Baywatch egykori sztárja, a Playboy egykori nyuszija, aki implant mellbedobással is győzött, meg anélkül is, milyen, amikor igazi színészi feladatot kap.
Csupasz pisztoly – The Naked Gun - 2025
Amerikai vígjáték - 85 perc
Rendezte: Akiva Shaffer
7/10