Kultúra

Minden idők legikonikusabb fesztiválja

Woodstock a mai napig a remények és a fiatalság szimbóluma

A nyári meleg beköszöntével az emberek rengeteg lehetőség közül tudnak választani, hogyan is töltsék szabadidejüket. Ilyenkor a strandok megtelnek fürdőzőkkel, a hűvösebb erdei tisztásokat ellepik a nagy meleg elől menekülő kirándulók. Sokan viszont a pihenés és kikapcsolódás egy egészen más formáját választják, ez pedig a különböző zenei és kulturális fesztiválok látogatása. Júniustól augusztusig számtalan fesztivált rendeznek a világban, amelyek közül többnek sikerült már világhírnévre szert tennie. Zenei fesztiválok közül ide sorolhatjuk a belgiumi Tomorrowlandet, az angliai Glastonbury Festivalt és nem utolsó sorban az Óbudai-szigeten minden évben megrendezésre kerülő Sziget Fesztivált is. Mégis, a zenei fesztivál kifejezésről elsőre nem biztos, hogy az előbbiek jutnak eszünkbe, hanem a mai napig csak a „fesztiválok fesztiváljaként” emlegetett, 1969-ben megrendezett Woodstocki Zenei és Művészeti Vásár.

Minden idők legikonikusabb fesztiválja
A Woodstock fesztivál 1969. augusztusában
Fotó: NorthFoto

Diáklázadások, egyetemfoglalások, az amerikai polgárjogi mozgalom, az ellenkultúra és a hippimozgalom kialakulása mellett ekkor kezdődött meg egy szexuális forradalom, a kábítószerek szélesebb körű felhasználása és a rock 'n roll gyors felívelése. Az Amerikai Egyesült Államok, a Woodstock fesztivált megelőző 1968-as évben a háborúellenes tüntetések mellett két meghatározó közszereplő meggyilkolásától volt hangos. Martin Luther King Jr. a polgárjogi mozgalom vezető alakja és Robert F. Kennedy szenátor meggyilkolása az amerikai társadalomban jelenlévő széthúzó erők legextrémebb bizonyítékai voltak. A társadalmi megosztottság, a háborúellenesség, a rock 'n roll népszerűsége és négy lelkes fiatal közös tőkéje, ötletei és fáradalmai mind hozzájárultak, hogy 1969-ben létrejöjjön a Woodstock fesztivál - írta meg a XX. Század Intézet.

Egy ellenkultúra születése

Miután 1945-ben véget ért a II. világháború és az USA szerepe megkérdőjelezhetetlenné vált nem csak saját állampolgárai, de az egész világ számára, az amerikaiak egy korábban nem tapasztalt büszkeséget és magabiztosságot éreztek. A háborút megelőző gazdasági válság után egy új korszak kezdődött, az életszínvonal folyamatosan emelkedett. Hűtőgépek, mosógépek és televíziók lepték el az amerikai háztartásokat.

Rengeteg család engedhette meg magának, hogy autót vagy egy új külvárosi házat vegyen. A felsőoktatásba jelentkező fiatalok száma pedig soha nem látott méreteket öltött. Ezzel együtt felütötte a fejét egy olyan generációs szakadék is, amely pontosan ebből a jólétből eredt. A korábbi korosztályokhoz képest az 1946 után születettek, az úgynevezett baby boomer generáció első tagjai, akik 1964-ben töltötték be a 18. életévüket, sokkal érzékenyebben viszonyultak a politikához és a társadalmi problémákhoz. Nagyszüleik, szüleik megélték a gazdasági világválságot, a II. világháborút, ők viszont az első olyan generációt képviselték, akik a lehető legnagyobb kényelembe születtek bele, mégis elégedetlenek voltak saját lehetőségeikkel. A ’60-as évek fiataljai számára ez a biztonságos háttér adta az esélyt, hogy létrehozzák saját „ellenkultúrájukat”. Ezen „ellenkultúrán” belül születtek meg különböző mozgalmak, melyek a kor társadalmi és szociális normáit kérdőjelezték meg.

Töréspontok

A feminista gondolat volt az egyik első, amely szárnyra kapott ebben az időben. Egyre több nő kérdőjelezte meg az addigi nemi szerepeket, a nők és férfiak közötti egyenlőség előremozdításáért kezdtek harcolni, többre vágytak a családvállaláson és a háziasszonyi szerepkörön túl. A nők egyre hangosabb és szélesebb körű elégedetlensége mellett párhuzamosan indult útnak az amerikai polgárjogi mozgalom. A Martin Luther King Jr. által vezettet politikai küzdelem az Egyesült Államok színesbőrű állampolgárait érő szegregációt, illetve a rendszerszintű rasszizmust kívánta felszámolni.

A belpolitikai mozgalmak mellett az 1960-as évek Amerikájának egyik legnagyobb ütközőpontja volt a vietnámi háborúban való aktív katonai részvétel. A kommunista hatalmakkal szemben alulmaradó dél-vietnámiak megsegítésére egyre több állampolgárát küldte harcba az amerikai kormányzat. 1967-re már közel félmillió amerikai katona állomásozott Vietnámban. Hiába hangoztatták folyamatosan a médiában, hogy a győzelem már a kezükben van, az áldozatok számának folyamatos emelkedése a társadalom haragját váltotta ki. A háborús részvételt azzal magyarázták, hogy az Egyesült Államoknak kötelessége megakadályoznia a kommunizmus terjedését a világban. Azok az amerikaiak, akik megélték a II. világháborút, könnyebben tudták támogatni a háborús törekvéseket és azok szükségességét. A fiatalabb generációk viszont nem akartak részt venni egy számukra értelmetlennek tűnő konfliktusban. A társadalmon belül így egy újabb törésvonal keletkezett.

A vietnámi háború és a társadalmi egyenlőtlenségek ellen fellépők mellett megjelentek azok a csoportok is, akiket színes, kirívó ruházat, hosszú haj, a társadalmi normákból való kiszakadás jellemzett: ők voltak a hippimozgalom megalkotói. A hippik pusztán el akartak szakadni a „szürke hétköznapoktól”, szabadon megélni fiatalságukat, maguk mögött hagyva a társadalmi problémákat és az egyre csak növekvő létszámú tömegekben megélni a spiritualitás különböző formáit. A valóságtól való elszakadást leggyakrabban a kábítószerek, leginkább az LSD és a marihuána fogyasztása biztosította.

A Woodstock Ventures létrejötte

Ilyen társadalmi körülmények között tartották meg 1969 augusztusában az ellenkultúra egyik legikonikusabb rendezvényét, a Woodstocki Fesztivált. Michael Lang, a fesztivál egyik főszervezője így jellemezte előzetesen az eseményt:

(…) megteremthetjük azt a fajta világot, amelyre a hatvanas években törekedtünk: Ez lenne a mi politikai nyilatkozatunk – bebizonyítva, hogy a béke és a megértés lehetséges, és bizonyságot téve az ellenkultúra értékéről. Három napnyi béke és zene.

Woodstock négy fiatalember együttműködése által jött létre. John Roberts és Joel Rosenman a The Wall Street Journal üzleti hasábjain különböző hirdetéseket adtak fel azzal a céllal, hogy üzlettársakat találjanak egy új vállalkozás létrehozásához. Így találkoztak Michael Langgel és Artie Kornfelddel. Ezzel megszületett a Woodstock Ventures.

Lang és Kornfeld már 1968-ban elhatározták egy közös stúdió megalapítását, ezt azonban képtelenek voltak önerőből létrehozni. Az anyagiak megteremtését különböző koncertek szervezésével oldották volna meg, mielőtt megismerkedtek új partnereikkel. Helyszínként Woodstock városa merült fel először. A New York állambeli településnek ekkor már volt hírneve, mivel rengeteg képzőművész, zenész és író lakhelyévé vált. Végül a stúdió helyett egy, a korszak legnépszerűbb zenei formációit és előadóit felsorakoztató fesztivál megszervezése mellett döntöttek. Roberts biztosította az ehhez szükséges tőkét, Rosenman volt felelős a fesztivál jogi hátterének biztosításáért, Lang és Kornfeld pedig a zenekarok leszervezéséért.

Szervezési nehézségek

Az első lépés, vagyis az anyagi háttér volt a legkönnyebben megugorható akadály. A következőkben azonban megállás nélkül nehézségekbe ütköztek, kezdve a helyszín lefoglalásával. Woodstock mellett több környékbeli város lakói is visszautasították a gondolatot, hogy ők adjanak otthont a fesztiválnak. Nem akarták, hogy településeiket napokra tömegek lepjék el, illetve tartottak az ezzel járó egészségügyi, közlekedési és élelmezési problémáktól. Miután a szervezők bemutattak egy, a felsorolt aggályokat orvosló prezentációt, és adományokkal támogatták a helyi önkormányzatot és szervezeteket, Bethel városában megkapták a fesztivál rendezéséhez szükséges engedélyeket.

A végleges helyszín Max Yasgur birtoka lett, aki egy 75 ezer dolláros bérleti szerződést kötött a Woodstock Ventures tagjaival. A helyiek továbbra sem rajongtak az ötletért, de a szervezők igyekeztek megnyugtatni mindenkit, a vendégszámot 50 ezer főre becsülték – legalábbis ezt mondták a bethelieknek. Valójában már ekkor mintegy 200 ezer bulizni vágyó fiatallal számoltak. Végül arra a következtetésre jutott a lakosok jelentős része, hogy a fesztiválból származó bevételek ellensúlyozni fogják az ideiglenes nehézségeket. Ennek ellenére volt, aki az utolsó pillanatig ellenezte azt és megpróbálta akadályozni a „hippi-bandák” érkezését.

A helyszín körüli feszültségek elcsitítása után Langék visszatérhettek a fellépők leszervezéséhez. Felkeresték többek között Bob Dylant, a Doorst és a Beatlest is. Dylannek nem is kellett volna sokat utaznia a fellépéshez, hiszen ekkor már évek óta Woodstock városában lakott. Az énekes azonban családi okok miatt nem vállalta a szereplést. A Doors tagjai egyszerűen nem láttak potenciált a rendezvényben, a Beatles pedig John Lennon vízumproblémái miatt mondott nemet. Elvállalta viszont Jimi Hendrix, aki óriási népszerűségre tett szert az 1967-es Monterey Pop fesztivált követően. Hendrixnek azonban volt egy fontos feltétele, mégpedig, hogy utána senki ne lépjen fel. Ennek megfelelően a gitárvirtuóz megkapta a lehetőséget, hogy ő zárja a fesztivált.

Betheli káosz

1969. augusztus 15-e volt hivatalosan a fesztivál első napja, ennek ellenére az első fesztiválozók már 11-én megjelentek Bethel városában. Közel 60 ezer ember hirtelen megjelenésével sem a szervezők, sem a rendőrség nem tudott mit kezdeni. A városiak egyik előzetes félelme, miszerint óriási közlekedési káosz alakul majd ki a fesztivál ideje alatt, bebizonyosodni látszott. Lang, Kornfeld, Rosenman és Roberts már ekkor baljós jelnek látta a tömeget, attól tartottak, hogy az előzetesen becsült 200 ezernél is jóval többen jönnek majd. A hatalmas emberáradat további problémák forrásává vált, például rengeteg fellépő nem tudott időben megérkezni a torlódások miatt. Michael Langnak így a már jelenlévő zenészeket kellett meggyőznie, hogy az előzetesen kitűzött délután 4 órai kezdés után 1 órával beinduljon a rendezvény. Végül a tervek szerint csupán ötödikként fellépő Richie Havens folkénekes nyitotta meg Woodstocki fesztivált. Előadásával megalapozta a következő három nap hangulatát. A pénteki nap folk fellépői után, szombaton és vasárnap a rock n’ roll különböző képviselői szórakoztatták az addigra mintegy félmilliósra duzzadt közönséget. A második nap fellépői között szerepelt Janis Joplin, a Sly & The Family Stone és nem utolsó sorban a The Who. A második nap legemlékezetesebb fellépője azonban egy akkor még viszonylag ismeretlen gitáros, a mexikói Carlos Santana és zenekara, a Santana voltak.

A felhőtlen hangulat ellenére az időjárás már az első nap viharosra fordult. Az extázisban lévő fesztiválozók azonban követelték, hogy az időjárási viszonyok ellenére is megtartsák a „beígért” koncerteket. Langék, félve attól, hogy a tömeg megvadul, az előadók beleegyezésével folytatták a műsort. Az időjárási viszonyok miatt vasárnapra már több tízezren döntöttek amellett, hogy inkább megkezdik a hosszadalmas hazautat, és nem várják meg az utolsó fellépőket. Akik maradtak, részesei lehettek Jimi Hendrix azóta már legendássá vált gitárszólójának. Az időjárás okozta csúszások miatt Hendrix augusztus 18-án hétfőn 9 órakor lépett színpadra. Ekkorra a tömeg létszáma már „csupán” 30 ezer volt. Hendrix közel két órán át zenélt Woodstock viharvert közönségének. Utolsó fellépőként eljátszotta az amerikai himnusz instrumentális változatát, ami a háromnapos fesztivál leghíresebb előadásává vált.

Kapcsolódó írásaink

Új Woodstock a békéért?

ĀA fesztivál San Franciscóban, a Golden Gate Parkban kezdődne, majd New Yorkban és Londonban folytatódna