Kultúra

Hangverseny az Orgonák Éjszakáján Pannonhalmán

Kővári Péter orgonaművész és az Opus Énekegyüttes a vallásos és a világi zene sajátos egyvelegét hozza el a Boldogasszony-kápolnába

Reneszánsz, barokk, romantikus, 20. századi és kortárs zeneszerzők művei csendülnek fel 2025. június 7-én szombaton, az Orgonák Éjszakáján a Pannonhalmi Főapátságban. Kővári Péter orgonaművész és az Opus Énekegyüttes a vallásos és a világi zene sajátos egyvelegét hozza el a Boldogasszony-kápolnába, a zeneirodalom nagyjainak darabjain keresztül. A hangversenyen megszólal a kápolna 1820-ban épített és 2023-ra eredeti állapotába helyreállított barokk orgonája.

Hangverseny az Orgonák Éjszakáján Pannonhalmán
Kővári Péter orgonaművész
Fotó: Fonó Budai Zeneház

Különleges zenei ívet rajzol a koncert programja. A kora reneszánsztól a kortárs zenéig vezeti a hallgatót. A hangversenyen elsőként felhangzó Giovanni Giacomo Gastoldi művek – L’Innamorato, L’Acceso, L’Ardito – a késő reneszánsz vokális, világi zenéjét idézik meg. A könnyed, táncos darabok után a barokk kezdetekhez érünk el. A híres, olasz zeneszerzőtől Girolamo Frescobaldi-tól szólal meg a gyors, dinamikus Toccata IX.

Majd az előadók egy picit még időznek a barokk világában. Claudio Monteverdi O Primavera madrigálja a tavasz eljöttét hirdeti, míg az Adoramus te vallásos, vokális motettájában a nagyböjti keresztútjárás szövegét – „Imádunk Krisztus és áldunk téged, mert szentkereszted által megváltottad a világot” – éneklik. A két Monteverdi darab között az orgonairodalom egyik remeke, az olasz zeneszerző Bernardo Storace Recercare in g című darabja hangzik fel. Bár a művet Storace nem liturgikus célra szánta, de hangulatában spirituális.

Ezt követőn a barokk zeneszerző, Johann Pachelbel egyik legismertebb orgonaműve, a Ciaccona in f szólal meg. Majd a romantika korszakába kalauzolja el a közönséget a hangverseny, Felix Mendelssohn-Bartholdy Der 100. Psalm című kórusművével. A darab a 100. zsoltárt dolgozza fel. A romantikánál és a vallásos műveknél maradva csendül fel Edvard Grieg Ave Maris stella című kompozíciója, amely a tenger csillagát dicsőíti.

A késő romantika és a korai modern stílust ötvözi a svéd zeneszerző, Wilhelm Stenhammar Tre Körvisor című kórusműve. A három érzelemdús darabból álló ciklus első két kompozícióját adják elő a koncerten. Majd a barokk mestertől Johann Sebastian Bachtól hangzik el vallásos orgonaműve, a Jesu, meine Zuversicht (BWV 728), amely imádságos hangulatot teremt. Végül a hangverseny a kortárs magyar zeneszerző, Kocsár Miklós darabjával zárul. A Hegyet hágék című kórusmű a Kossuth-díjas magyar néprajztudós Erdélyi Zsuzsanna gyűjtéséből származó népi imádságra íródott.

A koncerten elhangzó műveket az Opus Énekegyüttes és művészeti vezetőjük, Kővári Péter orgonaművész, karnagy interpretációjában hallhatja a közönség. A 13 állandó tagot számláló kamaraegyüttes repertoárja kiterjed az egyházi és világi kórusirodalomra, az ehhez kapcsolódó kamarazenére, a reneszánsz madrigáloktól és motettáktól kezdve a XX. századi és modern művekig. Missziójuknak tekintik a tradicionális egyházzene legmagasabb művészi szinten történő megformálását a fellépéseken túl, a liturgiai keretek között is. Az együttest Kővári Péter az Ars poeticájában megfogalmazott művészi gondolatok mentén formálta. A művész különösen nagy hangsúlyt fektet a homogén és kiegyensúlyozott vokális hangzásra és ennek hajlékony, korhű instrumentális kíséretére.


Jegyek elérhetők itt.

Kapcsolódó írásaink