Kultúra

Pekingből jelenti munkatársunk: Nem minden arany fénylik

Az ember élete során sokszor találkozik a sorsszerűség kérdésével, legyen az egy véletlen találkozás, egy elszalasztott lehetőség, a soha nem várt ajánlat, vagy egy addig el nem képzelt szerelem. Ezen pillanatok általában megmutatják, hogy mennyire törékeny is az ember élete, de arra is rávilágítanak, hogy néha nem várt, elsőre talán tragikusnak tűnő események is segíthetnek, hogy megtaláljuk helyünket az élet forgatagában. Ehhez persze szükség van időre, nyitottságra és gyakran nem kevés humorra is. Ezt mind tökéletesen meg is mutatja A Gold or Shit című film.

Pekingből jelenti munkatársunk: Nem minden arany fénylik
A felszínen a Gold or Shit egy család életét mutatja be
Fotó: MH

Long Fei rendező és Huang Jia forgatókönyvíró alkotásának főhőse, Wu Di (Hu Ge) is valami hasonlón megy keresztül. A film nyitójelenetében egy moziteremben ülünk és figyeljük, ahogy főhősünk barátnője társaságában éppen magát nézi a mozivásznon, ahogy egy teljesen jelentéktelen szerepet játszik egy filmben. Néhány vágással később már azt látjuk, ahogy a nő elköltözik tőle, majd néhány perccel később – más okból ugyan –, de lakótársa is elhagyja a pekingi közös albérletet.

Főhősünk ezután maga is otthagyja a fővárost, mivel munka híján nem tudja már eltartani magát, így kénytelen visszamenni szülőházába, ahol egy lakásba csomagolva él tovább taxisként dolgozó, kondi-megszállott húgával, érzelmileg távolságtartó apjával és csipkelődő anyjával. Természetesen mondani sem kell, a család egy tagja sincs elragadtatva Wu Di visszaköltözésétől, azonban főszereplőnk meg van áldva azzal a képességgel, hogy fusztrációját és szégyenét mesterien bújtatja a naiv idiotizmus látszata mögé.

Wu Di 35 éves kora ellenére kívülről nézve mintha nem érezné át a saját helyzetének teljes mélységét. Csalódott ugyan, amikor állásinterjúról állásinterjúra elutasítják, azonban alapvetően komikus, már-már infantilis hozzáállásából mintha semmi nem tudná kizökkenteni. Még az sem, amikor elég kellemetlen körülmények között összefut egy korábbi osztálytársával, aki épp a helyi televízió számára forgat egy anyagot. A nővel végül elkezdenek összejárni, hamar kiderül, hogy ő is túl van már egy váláson, és habár lett volna rá lehetősége, soha nem próbált szerencsét a nagyvárosban.

Wu Di helyzete egyébként nem egyedülálló Kínába, hiszen az elmúlt időszakban egyre több fiatal felnőtt hagyja ott a nagyvárosi létet és költözik vissza szülőhelyére. Feng Liuliu (Gao Yuanyuan) ennek okán elő is áll az ötlettel, hogy forgassanak egy dokumentumfilmet főhősünkről. A történet azonban akkor válik igazán érdekessé, amikor Wu Di anyja – a nagybetűs borítón olvasható tiltás ellenére – elolvassa fia játékfilm-forgatókönyvét és bátorítja, hogy „kölcsönözzön” apja dugipénzéből, és kezdje el leforgatni azt.

A felszínen a Gold or Shit egy család életét mutatja be, azonban a mélyben ennél jóval több bújik meg. Főhősünk neve sem véletlen, hiszen mind a képi világában, mind pedig humorában a film fejet hajt Woody Allen munkássága előtt. Az egész filmet áthatja egyfajta intimitás, hiszen a kamera szinte sohasem kerül távolra a főszereplőktől, állandóan a közelükben vagyunk, mintha mi is a család egy távoli rokona lennénk, aki látogatóba érkezett.

Túlzás lenne azt állítani, hogy a film csak ennyiről szól. Ahogy haladunk előre a történetbe, a dokumentumfilm kényszermegoldásokkal tűzdelt forgatása során egyre több aspektusát látjuk a család és benne az egyének dinamikájának is. Wu Di ugyanis saját filmje főszereplőjének jobb híján anyját kéri fel, aki hajdanán nem élt a lehetőséggel, hogy Pekingbe menjen színművészetet tanulni, de ugyanígy felsejlenek be nem teljesített álmok a főhős érzelmileg távolságtartó, megkeményedett apja karaktere mögött is. Utóbbi kevésbé örül felesége főszereplésének, miután a történet egy idősödő asszony és férfi házasságon kívüli viszonyáról szól.

Wu Di anyja egy ponton ki is mondja a film lényegi üzenetét: soha nem tudhatja az ember, hogy amit kap, vagy ami történik vele az arany, vagy sem. A film azonban azt is megmutatja, hogy nem minden arany fénylik. Wu Di valószínűleg soha nem élte volna meg olyan mélyen a kapcsolatát az anyjával, amilyen mélyen a forgatásnak köszönhetően sikerült, ahogy apjához és nővéréhez sem sikerült volna közelebb kerülnie, ha nem töri keresztbe a filmet egy tragédia.

A Gold or Shit egy felemelő alkotás, amely képes arra, hogy igazán meglepje az embert, és arra is, hogy egy furcsa hiányérzetet hagyjon benne. A film és az alkotói sem kívánnak választ adni számunkra. Wu Di filmjének forgatás egy tragédiába torkollik, nem lesz kasszasiker vagy közönségkedvenc, a dokumentumfilmért más aratja le a babérokat Feng Liuliu helyett. Még az elején oly annyira egyértelmű szerelmi szál sem teljesedik be. Nincsen óriási katarzis, nincsen nagy tanulság, a dolgok egyszerűen olyanok, amilyenek. Amilyen az élet szokott lenni.

(A Gold or Shit című film az idei 14. Pekingi Nemzetközi Filmfesztiválon a legjobb filmnek, a legjobb forgatókönyvnek és a legjobb mellékszereplőnek járó Tiantan-díjat is megkapta.)

Kapcsolódó írásaink