Kultúra

X. Jubileumi David Popper nemzetközi csellóverseny Várpalotán

2023. október 10-14-e között 10. alkalommal rendezzük meg a David Popper Nemzetközi Csellóversenyt Várpalotán. A Veszprém„Balaton 2023 Európa Kultúra Fővárosa programsorozatban Várpalota város kiemelt rendezvényeként szerepel csellóversenyünk.

X. Jubileumi David Popper nemzetközi csellóverseny Várpalotán
Képünk illusztráció
Fotó: Northfoto

A David Popper Nemzetközi Csellóversenyt 2000-ben két magánszemély alapította, Szili Gabriella gordonkatanár, a verseny igazgatója és Onczay Csaba gordonkaművész, a verseny állandó zsűrielnöke. A verseny létrehozásának alapgondolata és célja az volt, hogy lehetőséget adjon a fiatal generációnak (9„23 éves korosztály) ahhoz, hogy nemzetközi versenyen mutathassa meg tudását, felkészültségét, tehetségét.

Az első versenyre 2000-ben került sor, 2023-ban pedig a 10. jubileumira kerül sor köszönhetően Várpalota Város Önkormányzatának, amely 2013-ban felkarolta és fő támogatója lett a rendezvénynek, a várpalotai Zeneiskolával és a Thury-vtárral közösen.

Az idei jubileumi versenyre a jelentkezés szeptember 1-én zárul.

Az elmúlt 23 év statisztikáit nézve néhány érdekes számadat: 2000-ben az első versenyre 14 országból 53, 2015-ben már 24 országból 83 versenyző adta le jelentkezését. A Popper verseny történetében a 2017-ben megrendezett VII. versenyre volt a legnagyobb az érdeklődés. Akkor 104-en jelentkeztek, ebből végül 22 országból 88-an érkeztek meg, Magyarországról 18-an, és ezzel ők alkották a legnépesebb mezőnyt. Németországból 12, Ausztriából 11, Spanyolországból 9, Dél-Koreából 7, Lengyelországból pedig 6 versenyző indult. 16 versenyző már vett részt már előző verseny valamelyikén, hárman pedig már harmadszor jöttek el versengeni. 2019-ben 24 országból 75 csellista, közülük 7-en Magyarországról, 2021-ben 19 országból, 78 csellista adta le jelentkezését, nagy örömünkre Magyarországot akkor 19 gordonkás képviselte. A verseny nemzetköziségét mi sem jelzi jobban, mint az, hogy Európán kívül Dél-Koreából, Kínából, az USA-ból, Japánból és olyan különleges helyekről, mint Taiwan, Fülöp-szigetek, Malajzia, Brazília, Chile, Ausztrália is érkeztek már versenyzők az évek során Várpalotára. Az is örömmel tölt el bennünket, hogy sokan többször visszatérnek, hogy bizonyítsanak, vagy pedig másik korcsoportban is megmérettessenek.

A korábbi versenyek magyar győztesei közül kiemelkedik Várdai István, aki eddig egyedüliként háromszor lett I. helyezett a Popper Nemzetközi Csellóversenyen, majd 2007-ben III. helyezést ért a Csajkovszkij versenyen, 2014-ben megnyerte az ARD versenyt. A külföldiek közül kiemelendő a román Andrei Ionita, aki 2009-ben Várpalotán kapott első díjat, majd 2015-ben megnyerte a Csajkovszkij gordonkaversenyt.

„A leendő művészek fejlődésének fontos állomása ez a verseny. A jelentkezők között a különböző országok legjobbjai érkeznek Várpalotára, akik között sokan országos, nemzetközi versenyek győztesei. Az elmúlt évek bebizonyították, hogy a Popper Nemzetközi Csellóverseny rangos helyet és szerepet tölt be a nemzetközi versenyek sorában. Ezt nagyon fontos kiemelni, hiszen Európában nemzetközi ifjúsági csellóversenyt csak néhány ország mondhat magáénak. Ez az elismerés köszönhető a rendezvény magas szakmai színvonalának, a nemzetközi zsűri szakértelmének, melynek hírét a versenyre ellátogatók, a versenyzők, illetve a felkészítő tanárok vittek magukkal a világ minden tájára.” – emelte ki Szili Gabriella, a verseny igazgatója egy interjúban.

A 7 tagú nemzetközi zsűri elnöke Onczay Csaba Kossuth-díjas gordonkaművész, professzor emeritus, tagjai: Benkő Szabolcs csellóművész; Zdzislaw LAPINSKI csellóművész, professzor, Lengyelország; Kangho LEE csellóművész, professzor, Dél-Korea; Susan MOSES csellóművész, professzor emerita, USA; Matias de OLIVEIRA PINTO csellóművész, professzor, Németország; Pólus László csellóművész, professzor.


További információk:

http://www.popper-cello-competition.com/

Facebook: international cello competition 'david popper' for young cellists

Kapcsolódó írásaink

Anyanyelve a cselló

ĀHéjja Jánosnak fontos, hogy a tárgy tükrözze készítője lelkivilágát – A lehető legtökéletesebb méretű hangszer az, ami harmonizál a testtel