Kultúra

Eternal Yorick és Antal Csaba

A világhírű díszlettervező utazókiállítása a Műcsarnokban

A Jászai-díjas díszlet- és jelmeztervezőnek, Antal Csabának nyílt kiállítása Eternal Yorick címmel a Műcsarnokban még február elején. A rendkívül gazdag életműből merítő tárlat korábban Kolozsváron volt látható, majd március második felében a nyakába veszi a világot, és a tervek szerint eljut Portóba, Milánóba, Krakkóba és Helsinkibe is.

Eternal Yorick és Antal Csaba
Antal Csaba tárlatának bejáratánál
Fotó: MH/Purger Tamás

Mint ahogyan Antal Csaba is tervezett színházi díszletet, operai színpadképet Európa szinte minden nagyobb színházzal vagy operaházzal bíró városában. No és jó néhány helyen a tengeren túl is. A színházba járók egészen biztosan találkoztak már néhány megvalósult tervével, mondjuk, a Katona József Színházban, a Nemzetiben vagy éppen a közelmúlt vígszínházi premierjein; vagy Szolnokon, esetleg Szegeden, no és Székesfehérváron is. És akkor még nem is említettem az Operaházat, ahol 1992 és 2007 között valósíthatta meg színpadi elképzeléseit.

Egy Antal által készített színházi díszlet makettje
Egy Antal által készített színházi díszlet makettje
Fotó: MH/Purger Tamás

Az 1950-ben, Budapesten született Antal 1975-ben kapta meg építészmérnöki oklevelét, de egyből a színház világa felé fordult. A döntés talán egy kocsmai beszélgetésnek is köszönhető, amelynek folyományaként Gazdag Gyula rendező Kaposvárra hívta, hogy tervezzen ott díszletet neki. És akkor egyszer csak megnyílt számára ez a világ olyannyira, hogy meg sem állt Prágáig, ahol 1977 és 1979 között a nagyhírű Josef Svoboda díszlettervezői kurzusára iratkozott be. Svoboda ekkor már világszerte ismert tervező volt, Japántól az Egyesült Államokig dolgozhatott, és megosztotta tapasztalatait tanítványaival, sőt, feladatokat is adott nekik.

Yorick koponyája
Yorick koponyája és egy fotós a kiállításon
Fotó: MH/Purger Tamás

Így készíthetett a hetvenes évek végén Antal Csaba díszletet egy genfi Don Carlos-előadásra, talán ez volt az első „vendégmunkája” is, amelyet, mint már tudjuk, számtalan követett, és követ a mai napig is. Prága után még a párizsi Sorbonne szakirányú képzését is látogatta, de még a külföldi megbízások előtt meghatározó volt Antal életében 1980 és 1987 között a Szolnoki Szigligeti Színházban, majd 1987-től 1990-ig a fővárosi Katona József Színházban elvégzett munka, amellyel ismertté, névvé vált a szakmában, és így megmutathatta tudását, és a művészszínház iránti elkötelezettségét. Ezután indult be az operaszínpadokon végzett munka, no és a Színművészetin való tanítás is.

Antal díszletfala aranybárányokkal
Antal díszletfala aranybárányokkal
Fotó: MH/Purger Tamás

Egy elképesztően gazdag életpálya áll tehát előttünk, amelyet meglehetősen nagy feladat is egy ilyen utazókiállításba belesűríteni. Talán egy gazdagon illusztrált, vaskos album, egy „életkönyv” lehetne a tökéletes megoldás, nem véletlenül lett hát a Lifebook Csaba Antal a tárlat alcíme. A kiállítás bejáratánál mindjárt egy óriási Yorick-koponya állít meg minket, amivel a Vígszínház 2017-es Hamletjében találkozhattunk. Mégpedig ifjabb Vidnyánszky Attila kezében láthattuk, az Eszenyi Enikő által rendezett, nagysikerű darabban (amelynek színpadképéről éppen Szegő György, a Műcsarnok művészeti igazgatója írt cikket a Theater Online felületére).

A lapozható előadásfotók mögött a vígszínházi Hamlet piramisa
A lapozható előadásfotók mögött a vígszínházi Hamlet piramisa
Fotó: MH/Purger Tamás

Az utazókiállítás gerincét azok a lapozható előadásfotók adják, ahol a színészek az Antal Csaba által tervezett díszletekben teszik a dolgukat. De ne ijedjünk meg, van itt más is, többek között jó néhány színpadképmakett, köztük az 1982-es, szolnoki Ványa bácsié, ahol Antal ötletesen, üvegmosó kefék és moha felhasználásával készítette el a fenyőfákat. Mint ahogy megvalósult díszletei, ezek a makettek is igényesen kivitelezett munkák. Nem is hagyott fel készítésükkel, hiszen a kiállításon még láthatjuk A vágy villamosának színpadtervét is, ami 2001-ben valósult meg a washingtoni Arena Stage falai között.

Ruha kimonóövekből
Ruha kimonóövekből
Fotó: MH/Purger Tamás

Aztán itt van két Antal által tervezett jelmez is a párizsi Odéonból, 2007-ből. Boyer d’ Argent darabjához, A filozófushoz készült egy férfiruha kimonóövek felhasználásával, no és rozsdamentes acéllemezkék és gyöngyök felhasználásával egy olyan „ruhaköltemény”, amely nem mellesleg fedetlenül hagyja a színésznő egyik keblét. A darabból a jelmezek mellett elhelyezett képernyőn láthatunk aztán részleteket. Ugyancsak egy monitor segítségével folyhatunk bele Antal Donor of Prometheus című performanszába, élőképébe. Ez egy 2015-ös prágai, Leláncolt Prométheusz-előadás nyomán született, és egyik része, a Donorterminal van most a Műcsarnokban kiállítva. Ezen a régimódi, vörös égős kijelzőn láthatjuk, hogy eddig milyen nemzetiségű, korú, vércsoportú és májméretű donorok segítettek a keselyű által szaggatott mitológiai hősnek. (Ottjártamkor 326-nál tartott a számláló.)

A Prométheusz
A Prométheusz-performansz központi installációja
Fotó: MH/Purger Tamás

A kiállításon aztán más, felhasznált díszletelemek is megjelennek. Talán a legmonumentálisabb az a legalább 5 x 5 méteres fényes fémlemez fal, amelynek közepén változó megvilágításban egy bonyolult, növényi forma van kivágva, kimaratva. Az alkotás 2009-ben, Kaposváron volt a színpadon Marguerite Duras Naphosszat a fákon című darabjában, amelyet Anatolij Vasziljev rendezett. A főszerepet pedig a betegsége után visszatérő Törőcsik Mari játszotta. Kiállítottak egy alumínium zártszelvényből készített piramist is, amelyet a már emlegetett, a Vígszínházban Eszenyi Enikő által színre vitt Hamletben használtak.

Az acéllemezkékből és gyönygyökből összeállított ruha
Az acéllemezkékből és gyönygyökből összeállított ruha
Fotó: MH/Purger Tamás

Ha időnk engedi, belepillanthatunk további olyan színházi és operaelőadásokba is, amelyeknek Antal Csaba készítette el a díszleteit. Így a Vígszínház előadásában részleteket látunk a 2018-as, szintén Eszenyi által rendezett Chaplin-darabból, A diktátorból, a 2019-es, ugyancsak az egykori direktor által színre vitt Mágnás Miskából és a Tompa Gábor által rendezett II.Richárdból. De a 2010-es operaházi, Arrigo Boito által írt és Kovalik Balázs által rendezett Mefistofele vagy egy 2011-es müncheni Johann Adolph Hasse-opera, az 1742-ben írt Didone abbandonata színpadi jelenetei is láthatóak a képernyőkön.

A monumentális, maratott fémlemez fal
A monumentális, maratott fémlemez fal
Fotó: MH/Purger Tamás

Végül áttetsző molinókra nyomtatva elolvashatjuk azokat a nyilatkozatokat is, amelyeket a színházi szakma jeles, kortárs képviselői mondtak Antal Csabáról. A március 19-ig nyitva tartó utazókiállításra különleges tárlatvezetéseket is szervezett a Műcsarnok. Március 16-án például Máté Gábor lesz a tárlatvezető, aki biztosan beszél majd a régi Katona József Színházról, azokról az időkről, amikor a kiállító volt ott a legtöbbet foglalkoztatott díszlettervező.

Kapcsolódó írásaink