Kultúra

César-díjak: Egy thriller söpörte be a legtöbb díjat

Dominik Moll legújabb thrillere, a La Nuit du 12 (12-e éjjele) című film söpörte be a legtöbb elismerést a francia Oscar-díjnak is nevezett César-díj kiosztóján. Az alkotást, amely egy kisvárosban történt kegyetlen gyilkosság nyomozásának történetét dolgozza fel, hat kategóriában díjazta péntek este a francia filmakadémia.

César-díjak: Egy thriller söpörte be a legtöbb díjat
Dominik Moll francia filmrendező a legjobb játékfilmnek járó trófeával pózol Carole Scotta filmproducerrel, Caroline Benjo marokkói filmproducerrel, Philippe Bouli Lanners belga színésszel, íróval és filmrendezővel, Gilles Marchand francia íróval és vágóval, Bastien Bouillon francia színésszel és a trófeával a 48. Cesar filmdíjátadó ünnepségen a párizsi Olympia épületében
Fotó: AFP/Emmanuel Dunand

A tíz kategóriában jelölt rendőrdráma elnyerte a legjobb filmnek, a legjobb rendezésnek, a legjobb adaptációnak (Gilles Marchand és Dominik Moll), a legjobb hangmérnöki munkának (Francois Maurel, Olivier Mortier és Luc Thomas) és a legjobb mellékszereplőnek (Bouli Lanners) járó elismerést, a film főszerepét alakító 37 éves Bastien Bouillon pedig a legígéretesebb színésznek járó szobrot vehette át.

A krimi egy megtörtént párkapcsolati brutális gyilkosság nyomozását dolgozza fel rendőrségi jegyzőkönyv alapján, de a nyomozás nehézségein túl a nők és férfiak közötti kapcsolatok természetét is vizsgálja.

A párizsi Olympia koncertteremben rendezett 48. César-díjátadó egyik nagy győztese Benoit Magimel, aki a tavalyi év után ezúttal is átvehette a legjobb színésznek járó César-díjat Albert Serra katalán rendezőnek a Tahitin játszódó Pacification (Békítés) című filmjében nyújtott alakításáért. Ez az első alkalom, hogy két egymást követő évben ugyanaz a színész kapta meg az elismerést. Tavaly az Emmanuelle Bercot rendezésében készült Amíg lehet című filmdrámában nyújtott alakításáért díjazták a 48 éves színészt.

„Nem gondoltam volna, hogy színészként ekkora szabadságom lesz ebben a filmben, nem gondoltam, hogy lehet ilyen szabadnak lenni. A mai este eléggé őrült pillanat. Nem gondoltam, hogy valaha is kapok egy második Césart. Azt hiszem, visszavonulok. Nem voltam felkészülve erre a második Césarra” – mondta örömében Benoit Magimel, miután átvette a díjat.

A cannes-i fesztivál versenyprogramjában bemutatott Pacification című film kapta meg a legjobb operatőri munkáért (Artur Tort) járó szobrot is.

A legjobb színésznőnek járó Césart a belga Virgina Efira érdemelte ki a 2015-ös párizsi merényletsorozatot a túlélők szemszögéből feldolgozó Revoir Paris (Párizst újralátni) című dráma főszerepéért. A szintén a cannes-i fesztiválon debütált filmet Alice Winocour rendezte.

A legjobb forgatókönyv díját Louis Garrel, Tanguy Viel és Naila Guiguet kapta a Családban marad című vígjátékért. A filmben nyújtott alakításáért vehette át Noémie Merlant a legjobb női mellékszereplő díját. Az önéletrajzi ihletésű komédiát Louis Garrel rendezte.

A legjobb külföldi filmnek járó Césart a spanyol Rodrigo Sorogoyen Szörnyetegek című filmje nyerte el. A thriller két héttel ezelőtt kilenc elismerést kapott a spanyol filmakadémia Goya-díjainak átadóján. A spanyol film főszerepeit két francia színész, Denis Menochet és Marina Fois alakítja.

Az elsőfilmes César-díjat Alice Diop vehette át a Saint Omer című filmdrámáért. Az alkotás tavaly elnyerte a velencei filmfesztiválon a zsűri nagydíját és a legjobb elsőfilmnek járó elismerést is.

A legígéretesebb színésznőnek járó Césart a 26 éves Nadia Tereszkiewicznek ítélte a filmakadémia, a cannes-i fesztiválon nagy sikert aratott Les Amandiers című film főszerepében nyújtott játékáért. Az alkotás rendezője Valeria Bruni-Tedeschi.

Két César-díjat kapott – a legjobb jelmezért (Gigi Lepage) és a legjobb díszletért (Christian Marti) - a Simone, le voyage du siecle (Simone, a század utazása) című film Olivier Dahan rendezésében, aki a néhai Simone Veil francia holokauszttúlélő miniszter, az Európai Parlament egykori elnökének életét dolgozta fel.

Szintén két César-díjjal jutalmazták, a legjobb filmzenéért (Irene Drésel) és a legjobb vágásért (Mathilde Van de Moortel) az A plein temps (Teljes időben) című filmet, amelyet Eric Gravel rendezett.

A legjobb vizuális effektekért Laurens Ehrmann kapta az elismerést a Jean-Jacques Annaud rendezésében készült Notre-Dame brule (Ég a Notre-Dame) című filmben végzett munkájáért.

A legjobb dokumentumfilmnek járó Césart a francia munkások életéről szóló Retour a Reims (Visszatérés Reimsbe) című alkotás, Jean-Gabriel Périot rendezése kapta.

Az életműért járó tiszteletbeli César-díjat idén David Fincher vehette át. A szobrot Virginie Efira és Brad Pitt filmszínészek adták át az amerikai rendezőnek, akit állva ünnepelt a francia filmes szakma.

Kapcsolódó írásaink