Kultúra

A tánc forradalmára

Markó Iván művészi és szellemi öröksége: fokozott a tanítványok, pályatársak felelőssége, hogy továbbadják, amit kaptak

„A Tűzmadár, a tánc forradalmára volt számomra. Tőle tanultam a tánc szeretetét és azt is, hogy félgőzzel semminek nem érdemes nekifogni” – mondta lapunknak Kiss János Kossuth-díjas táncművész, a Győri Balett egykori igazgatója (1991–2020), mestere, Markó Iván Kossuth-díjas táncművész, koreográfus, balettigazgató kedden bekövetkezett halála kapcsán.

A tánc forradalmára
A Nap szerettei – Győri Balett 1979 – a szólista Markó Iván
Fotó: Fortepan

Kiss János felidézte, hogyan született meg a Győri Balett. „Amikor a hetvenes évek közepén az Operában osztálytársaimmal láthattuk Sztravinszkij–Béjart Tűzmadár című táncelőadását Markó Ivánnal a címszerepben, eldőlt minden. Tudtuk, hogy hasonlóan gondolkodunk. Markó Ivánt meghívtuk a Táncművészeti Főiskolára, amelynek a hallgatói voltunk, szenvedélyes párbeszéd kezdődött közöttünk, végül 1979-ben hazahívtuk őt Brüsszelből, hogy az épülő győri színházban balett-társulatot alapítsunk. Voltak olyanok, mint például Pozsgay Imre kulturális miniszter, akik támogatták az elképzeléseinket, de olyanok is, akik például azzal támadtak, hogy Markó Iván még soha nem készített koreográfiát.”

Kiss János
Kiss János
Fotó: MH

Mint a Győri Balett igazgatója fogalmazott, erős közösség voltak, hatalmas hitük volt, és onnantól, hogy megszületett az elhatározás, hogy önálló társulatot hoznak létre, minden sikerült nekik. Előadásaikkal bejárták a világot, felléptek a szöuli olimpián, a milánói Scalában, és a világ más nagy színpadain is nemzetközi sikereket arattak.

Mint mondta, az utolsó pillanatig reménykedett abban, hogy az 1991-ig tartó időszakból fennmaradhat legalább egy előadás, amelyet a mostani Győri Balett előadhat, így megőrizhet az utókornak, de Markó Iván halálával lezárult a korszak és vele a reménye annak, hogy a letiltást visszavonja. Ez a helyzet pedig fokozott felelősséget ró különösen azokra, akik Markó Ivánt ismerték és együtt dolgoztak vele abban az időszakban, amikor feleségével, Gombár Judittal – aki az előadások jelmeztervezője és szövegírója volt – közösen alkottak.

 A Győri Balett jövője kapcsán Kiss János úgy látja, hogy az új igazgató, Velekei László méltó módon tudja továbbvinni Markó Iván művészi, lelki, szellemi, örökségét a társulat élén.

Annak kapcsán, hogy az elhunyt világhírű, zseniális tehetségű magyar táncművész színpadi élete lezárulása után elmagányosodott, Kiss János arról beszélt, hogy a Győri Balett társulata két éve ünnepelte a negyvenedik születésnapját, és akkor is nagyon várták a pályatársai, tanítványai, hogy együtt ünnepeljenek, de hiába nyújtották felé a kezüket, ő a magányt választotta.

Kapcsolódó írásaink