Kultúra

A nemzetközi piacon is debütáltak a PABooks könyvei

Cseh Katinka: Hiszek a közösség inspiráló erejében, a beszélgetések fontosságában és a tudás megosztásának örömében – köteteinkkel is ezt szolgáljuk

Könyvekben és programokban bővelkedő évet zár a Pallas Athéné Könyvkiadó (PABooks): harminchárom kötetet, tizenkét e-bookot, kilenc hangoskönyvet adtak ki. Minden új kiadványt egy nyilvános szakmai beszélgetés keretében mutattak be a nagyközönség számára, amelyet azután podcast vagy videó formájában is közzétettek. Hazai szerzők tollából származó köteteikkel pedig a nemzetközi könyvpiacon is debütáltak. Cseh Katinka igazgatót az elmúlt esztendő eredményeiről, kihívásairól és a jövőbeli tervekről kérdeztük.

A nemzetközi  piacon is  debütáltak  a PABooks könyvei
Ha a járványhelyzet lehetővé teszi, szeretnénk újra találkozni az olvasóinkkal – mondta a kiadó igazgatója
Fotó: MH

– Hogyan értékeli a Pallas Athéné Könyvkiadó elmúlt esztendejét?

– Mozgalmas évünk volt, különösen színes könyvkínálattal. Harminchárom kötetet adtunk ki: a menedzsmenttéma képviseli a legnagyobb részt, utána a geopolitika, a fenntarthatóság, majd a közgazdaságtan-pénzügy következik. A nemzetközi piac sikerkönyveinek megjelentetésén túl elindítottuk Kopátsy Sándor közgazdász életműsorozatát. Kiadtuk továbbá az An English Dimension című exkluzív kötetet. Ebben az Angliá­ban élő, magyar származású építész szerző, Váci P. Sándor angol nyelven ad közre válogatást Széchenyi István angliai útinaplóiból. Mindezt korabeli metszetek, térképek, Széchenyi-rajzok illusztrálják.

A nemzetközi könyvpiacra is kiléptünk vele: az érdeklődők különböző külföldi csatornákon is megvásárolhatják, például az Amazon.com felületén. Vadonatúj szín volt kiadói palettánkon egy mágikus-realista regény, az Akata boszorkány kiadása is. Ezt a művet a Time Magazine minden idők száz legjobb fantasyje közé választotta. Nemcsak kiadói palettánkat és könyvesboltunk kínálatát szélesítettük, hanem a hangoskönyvek és az e-könyvek választékát is. Ez egyben a könyvkiadás egy újabb izgalmas területének a felfedezését is jelentette számunkra: tizenkét e-bookot és kilenc hangoskönyvet adtunk ki. Szinte már „védjegyünkké” vált, hogy minden új könyvünkhöz bemutatót is szervezünk, az aktuális járványhelyzettől függően személyes olvasói jelenléttel vagy on­line, esetleg hibrid esemény keretében. Ezekről podcastot vagy videót is készítünk, hogy bármikor visszanézhetők legyenek. Nagyon jó élmény és egyúttal megerősítés volt számunkra az ünnepi könyvhét is, ahol kiemelkedő érdeklődést tapasztaltunk. Jelentős esemény volt továbbá az életünkben 2021-ben az is, hogy a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel együttműködve megújítottuk a PABooks arculatát.

– Melyik könyvük volt az év „dobása”?

– Nehéz egyet kiemelni. Számunkra minden egyes könyv kiadása mérföldkő, mindegyikhez más és más miatt kötődünk. Például a már említett An English Dimension azért emlékezetes számunkra, mert a szerző velünk együtt alakította ki könyve végső formáját. Ez az első olyan kiadvány, amely angol nyelven mutat be válogatást Széchenyi naplóiból. Mint a szerző történész tanácsadója, Robert Evans, az Oxfordi Egyetem professzora is hangsúlyozta a könyv előszavában, a Széchenyi-naplók nemzetközi dimenzióit szinte még nem is vizsgálták, így az utolsó két angliai látogatásáról szóló bejegyzések kiadása különösen értékelendő. A kötetet a világhírű London Library is kiemelte. 

A nagy „dobások” közé sorolom Csizmadia Norbert Geofusion 2.0 című angol nyelvű kötetét, amely a szerző geo­politikai kutatásait összegezi, és benne formabontóan új képet vázol e technológia által vezérelt kor geopolitikai erőviszonyairól, és amellyel szintén kiléptünk a nemzetközi könyvpiacra. Emellett nagy öröm számunkra az is, hogy 2021-ben több francia nyelvről fordított könyvet is elhozhattunk olvasóinknak, mint például a Nemzetközi kapcsolatok atlaszát vagy a Világgazdasági körkép című geopolitikai kötetet. Ugyanakkor 2021 menedzsmentkönyvekben is bővelkedett, amelyek közül a legutolsót, a Legyen B terved! címűt emelném ki. Emellett 2021-től különös figyelmet fordítunk a fenntarthatóság témakörére is, melynek során a tényalapú megközelítés mellett a kiadott köteteinkben a „ha a probléma globális, mit tehetek én” típusú, gyakorlati vonal is dominál, mint például a Nincs B bolygó esetében.

– Mi volt a 2021-es év legnagyobb kihívása?

– Egyértelműen a digitális jelenlét jelentette a legnagyobb kihívást. Ahogy nagyon sok más ágazat, a könyvkiadás több részterülete is az online térbe költözött. Korábban nemcsak a könyvbemutatóink, hanem a nemzetközi könyvvásárok és itt a külföldi kiadókkal való kapcsolatok ápolása, valamint az új, izgalmas kiadóházak felfedezése is személyes találkozásokon alapult. Most egy másik formában kellett megtalálnunk a kapcsolódási lehetőségeket és ehhez a legjobban alkalmazható módszereket mind a partnereink, mind olvasóink számára. Ilyen, a pandémia által kiváltott újításunk például, hogy elindítottuk virtuális könyvesboltunkat is.

– Mire emlékszik vissza a leg­szívesebben?

– A személyes kedvenceim a könyvbemutatók. Hiszek a közösség inspiráló erejében, a beszélgetések fontosságában és a tudás megosztásának örömében – könyveinkkel is ezt szolgáljuk. Különösen jó emlékek számomra, amikor maguk a szerzők is részt vettek az eseményen. Idén ez tizenkét alkalommal volt így. 

– Részt vállalnak a „CHN Mesteri Esték – mesterképzés fejlődni vágyóknak” programsorozatban is. Mit várnak az együttműködéstől?

– A Coaching Határok Nélkül (CHN) programsorozat több mint tízéves múltra tekint vissza. Külföldi előadók bevonásával a szakma által legnagyobb érdeklődésre számot tartó témákban tartanak workshopokat. A „Tanuló közösséget fejlesztünk” mottójuk összecseng a PABooks szemléletével, ráadásul menedzsmentkönyveink
egybevágnak az ő tematikájukkal. Ezért is gondoltuk, hogy életre hívunk egy közös könyvklubot.
Az egyes alkalmakkor a házigazda két meghívott előadóval mutatja be a hónap témájához kapcsolódó PABooks-könyveket. A téma megvitatásába pedig interaktív módon a CHN Hungary coach és HR-vezető közönsége is bekapcsolódhat.

– Milyen terveik vannak 2022-re?

– Számos új kötet előkészítésén dolgozunk jelenleg is. Az arculatváltás után pedig a webshopunk megújítását is tervezzük, hogy még komfortosabbá tegyük a felhasználók számára. Emellett fontos célunk, hogy amennyiben a járványhelyzet majd lehetővé teszi, rendszeresen tartsunk olyan rendezvényeket, ahol újra személyesen találkozhatunk olvasóinkkal. Megfelelve a nemzetközi trendeknek az olvasásélmény fokozásában a technológia pozitív hatásainak kiterjesztésére is törekszünk, így 2022-ben egy nagy kihívást jelentő projektet is elindítunk, amelyben a kiterjesztett valóság (augmented reality, AR) eszközével fogunk kísérletezni. Mindemellett együttműködéseinket és partneri köreinket is bővíteni szeretnénk. A BC4LS Központtal (Budapest Centre For Long-Term Sustainability) közös podcastsorozatot tervezünk indítani a fenntartható fejlődés témakörében, amelyhez már el is kezdődtek az előkészületi munkálatok.

– Egy személyes kérdés: családi-baráti körében kinek milyen könyvet ajándékozna a PABooks kínálatából?

– Gyakran lepem meg az ismerőseimet PABooks-könyvekkel. Mivel a fenntarthatóság személyes szívügyem, rendszeresen ajánlom a témába vágó kiadványainkat a családtagjaimnak és a barátaimnak, hiszen e témakört a környezeti aspektus mellett egyéb szempontból is tárgyalják köteteink.

A menedzsmentköteteinkre szintén gyakran felhívom ismerőseim figyelmét, itt ugyanis a mindennapi életet meghatározó helyzetek kezeléséhez, például érzelmi mintázataink fejlesztésére és szokásaink (re)formálásához is komoly segítséget és praktikus útmutatókat kapunk. Emellett biztos választásként egyik hatalmas sikerű könyvünk, A sintó szerepe Japán történelmében és kultúrájában címűt kötet is gyakran bekerül az ajándékok közé. Idén karácsonykor pedig e-bookokkal és hangoskönyvekkel is készülök.

Kapcsolódó írásaink