Kultúra
Hitelesen szólni a szeretet összetettségéről
A cannes-i zsűri „nagyon emberi, gyengéd alkotásnak” tartotta Beleznai Márk Agapé című rövidfilmjét, amely a francia újhullámot idézi

Bár a cannes-i nemzetközi filmfesztivál idén megszokott formájában elmaradt, de mi magyarok mégis örülhettünk: a Cinéfondation – a filmes egyetemeken készült vizsgafilmek és diplomafilmek mustrája – szekcióba beválogatták Beleznai Márk Agapé című, tizenhat perces rövidfilmjét. Az így kiválasztott filmeket pedig ha most Cannes-ban nem is, de későbbi fesztiválokon világszerte bemutatják majd.
A fiatal rendező a Budapest Metropolitan Egyetem Képalkotás alapszakának mozgóképkultúra és média szakirányos végzős hallgatója, olyan tanárok segítették alkotói kibontakozását, mint Groó Diana filmrendező, Szalai Károly vágó, Csukás Sándor operatőr. Amint Beleznai a Magyar Hírlapnak elmondta, az egyetem képzésein mindenki tanul forgatókönyvírást, rendezést, operatőri ismereteket, vágást, a képzés három éve alatt dől el, ki melyik filmes munka mellett kötelezi el magát. Ő maga a filmszakmához kapcsolódó munkák során került kapcsolatba a filmezéssel – jelenleg a Cirko-gejzír mozigépésze, korábban jegykezelő és jegypénztáros is volt.
Az Agapé című alkotás a fiatal rendező másodéves vizsgafilmje, amely az ötlettől az utolsó vágásig tíz hónapon át készült. A történet a tizenéves filmőrült Kornélról (Kenéz Ágoston) és a kissé elvarázsolt negyvenes Hannáról (Gryllus Dorka) szól, akik találkoznak, aztán megint találkoznak, és lassan kibontakozik, mennyi közös vonást találnak egymásban. Kenéz Ágoston, a film férfi főszereplője ezt úgy fogalmazta meg, hogy mintha a szereplők külföldön lennének, ahol mindenki más anyanyelvű, csak ők ketten beszélnének közös nyelvet.
Beleznai Márk lapunknak arról is mesélt, négy-öt történetből írta a film forgatókönyvét, és ezek közül csak egy volt az ő története, a többit másoktól hallotta. Az Agapé címmel a két főhős közt kialakult kapcsolat, szeretet, vonzalom összetettségét kívánta kifejezni. Barna Máté operatőrrel megegyeztek abban, hogy a hetvenes évek dokumentarista filmjeihez hasonlóan szikár, minden fölösleges külsőségtől mentes filmet szeretnének forgatni, hogy Kornélról és Hannáról és mindarról, ami köztük, bennük történik, semmi ne vonja el a néző figyelmét, és minél hitelesebbnek érezhessük a látottakat.
Beszélgetésünkkor az is kiderült, maga nevezte filmjét előbb a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztiválra, amelyet szeptemberben rendeznek meg a Toldi Moziban, majd az első sikeren felbuzdulva Cannes-ba is elküldte a jelentkezést. Válaszképpen egy rövid e-mailt kapott, amelyben arról értesítették, hogy filmjét beválogatták a Cinéfondation szekcióba. Dimitra Karya, aki a cannes-i zsűri képviseletében az üzenetet küldte, azt írta: „nagyon emberi, gyengéd alkotásnak” tartja az Agapé című rövidfilmet, amely őt a francia újhullám filmjeire emlékezteti.
A vizsga- és diplomafilmeket bemutató rangos Cinéfondation program a cannes-i szemle úgynevezett „hivatalos válogatásának” része. Korábban olyan magyar rendezők korai alkotásai szerepeltek benne, mint Mundruczó Kornél, Kocsis Ágnes, Szimler Bálint, Kárpáti György Mór, Andrasev Nadja, Szentpéteri Áron és Moldovai Katalin.
Beleznai Márk még arról is beszámolt lapunknak, hogy diplomafilmjét, amely egy testvérpárról szól, akik eltávolodtak egymástól, de néhány napot együtt töltenek, a koronavírus miatt még nem tudta leforgatni, de remélhetőleg hamarosan elkészül vele. Addig is az Agapé a Toldi Moziban lesz megtekinthető szeptemberben, a budapesti Friss Hús Filmfesztiválon.
