Kultúra
Először áll az újmédia művészet a Velencei Biennálé magyar pavilonjának középpontjában

Waliczky Tamás kiállítása egyszerre merít inspirációt a fotótörténeti múltból és használja a képalkotás legmodernebb technikáit - méltatta a nemzetközileg is elismert képzőművész anyagát a tárlat szerdai budapesti sajtótájékoztatóján Fekete Péter kulturális államtitkár.
Mint felidézte, a világ legnagyobb múltú, és egyik legrangosabb képzőművészeti seregszemléjén Magyarország a kezdetektől képviselteti magát, a magyar részvételt pedig 2015 óta koordinálja a Ludwig Múzeum.
Fabényi Julia, a Velencei Biennálé magyar pavilonjának nemzeti biztosa, a Ludwig Múzeum igazgatója emlékeztetett arra, hogy idén lesz 110 éves a Maróthy Géza tervezte, szecessziós magyar pavilon. Magyarország a második külföldi nemzetként kapta meg az engedélyt, hogy nemzeti pavilont emeljen a Giardini kertben - jegyezte meg.
Mint a nemzeti biztos elmondta, ezúttal 16 művész nyújtott be pályázatot a magyar kiállításra, közülük Waliczky Tamás és Szegedy-Maszák Zsuzsanna kurátor Képzelt kamerák című projektjét választotta a szakmai zsűri.
Waliczky Tamás lesz az első olyan kiállító, aki önállóan képviseli az újmédia művészetet az olaszországi seregszemlén - hívta fel a figyelmet Fabényi Julia.
Szegedy-Maszák Zsuzsanna elmondta: Waliczky Tamás a kortárs újmédia művészet egyik legismertebb és legkiválóbb képviselője, aki számos nagy nemzetközi művészeti seregszemlén állított már ki.
Munkái túlnyomórészt animációk, interaktív mozgóképek, a Velencébe megálmodott projekt azonban elsősorban statikus képekből áll majd - fűzte hozzá.
Waliczky Tamás felidézte, hogy 1982 óta használja a számítógépet művészi alkotóeszközként.
Munkái az emberi látás megértéséről szólnak, kamerái és optikai eszközei a látás és az ábrázolás kulturális és technikai meghatározottságára, manipulálhatóságára hívják fel a figyelmet - számolt be a művész.
Hiszen a fotográfia nem a valóságot mutatja, csupán leképezi a világot. Ezt a vizuális nyelvet az emberi agy értelmezi és megalkotja magának a valóság képét - jegyezte meg.
Waliczky Tamás emlékeztetett arra, hogy régen sokféle kameratípussal kísérleteztek, végül a gyorsan elkészíthető és egyszerűen sokszorosítható képeket alkotó gépek terjedtek el.
Velencei kiállítására a művész újfajta kameratípusokat gondolt ki és épített meg virtuálisan, grafikai tervezőszoftverek segítségével.
A 23 részletesen kidolgozott „fantáziakamerát” lightboxokban mutatja be a kiállítás, néhány virtuális eszközről azonban animáció is készült, az egyik kamera működését pedig egy interaktív installáció segítségével ki is próbálhatják a látogatók.
Boros Géza, a Velencei Biennálé Iroda vezetője közölte: Waliczky Tamás személyesen is tart majd tárlatvezetéseket, a magyar pavilon kiállítói közül elsőként.
Mint hozzátette, Waliczky Tamás velencei kiállítását bővített formában 2020. február 13. és március 31. között a Ludwig Múzeum közönsége is láthatja.
