Külföld
A békét talán nem hozza el, de mégis fontos lesz a budapesti csúcs
Bár az ukrajnai háború ürügyén ül majd asztalhoz, de igazi eredményeket várhatóan az egyéb napirendi pontokban érhet el Vlagyimir Putyin és Donald Trump

Ha alaposabban megvizsgáljuk az orosz médiatérben keringő véleményeket – a politikusokét, szakértőkét, publicistákét – azt látjuk, hogy senki sem fűz nagy reményeket a budapesti csúcshoz. A dominánsnak tűnő értelmezés szerint a föderációnak nincs megbízható partnere a „másik oldalon”. Donald Trumpot általában szeszélyesnek tartják, aki a gyors és látványos megegyezéseket szereti, miközben az ukrajnai háború lezárása szükségképpen hosszú és komplex folyamat lesz.
Azt viszont mindenképpen az Egyesült Államok elnökének javára írják, hogy ő legalább őszintén nyitott a párbeszédre – ellentétben az ukránokkal és a „hajlandók koalíciójával”.
Áttörésre tehát az oroszok nem számítanak. Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője hétindító sajtótájékoztatóján jelezte: Moszkva álláspontja világos és változatlan, vagyis légből kapott volt az a hétvégi híresztelés, miszerint Vlagyimir Putyin kész lenne kiüríteni a Herszoni és Zaporozsjei területeket a Donyecki terület még el nem foglalt részeinek átadásáért cserébe. Tegyük hozzá: ha lett is volna ilyen ajánlat, az Volodimir Zelenszkij vasárnap kategorikusan elutasította.
A notórius reménykedők, békevágyók rendszeresen alulértékelik a tényeket:
- Moszkva 2022-ben alkotmányosan annektálta Donyecket, Luhanszkot, Zaporozsjét és Herszont; a területelidegenítés tilalma politikai és jogi értelemben is rendkívül magas belső korlát. Több mint három évnyi háborúskodás után Vlagyimir Putyin egyszerűen nem kezdeményezhet alkotmánymódosítást a Dumánál.
- Ugyanakkor Kijev alkotmánya is tiltja bármely terület eladását vagy átadását, tehát az úgynevezett hongkongi modell, az orosz kézen lévő területek tartósbérlete sem jelenthet valós megoldást. És figyelembe véve a paramilitáris szélsőségesek politikai és fegyveres erejét, aki Kelet-Ukrajna elengedését megszavazná, jó eséllyel belehalna.
- Van még egy harmadik szempont, amit nem szabad elfelejteni: Zaporozsje és Herszon biztosítja a Föderáció szárazföldi összeköttetését a Krímmel, így ezek feladása vállalhatatlan katonai-logisztikai kockázattal járna, és ellentétes az orosz háborús minimumcélokkal. Ezért szögezte le Putyin többször, Peszkov pedig legutóbb október 20-án, hogy bármilyen tárgyalásnak az érintkezési vonalak aktuális helyzetéből kell kiindulniuk.
Mindezekre figyelemmel a budapesti találkozót a Sarm es-Sejkinél is nagyobb túlzás békecsúcsnak nevezni. A reális menetrend inkább az, hogy a felek sorra kinyitják a globális dossziékat: a kétoldalú gazdasági kapcsolatok mellett beszélniük kell Szíriáról, ahová az átmeneti vezetés nemcsak visszahívta az oroszokat, hanem aktívabb katonai és gazdasági jelenlétre kérte őket. Észak-Koreáról, Iránról, és mindenképpen Venezueláról, amely a közelmúltban a Föderáció stratégiai partnere lett, Washington pedig éppen a megszállását mérlegeli.
Természetesen Kínáról is, amitől nem függetlenül a csúcs kiemelt kérdése az Új START sorsa lehet. A nukleáris fegyverek korlátozásáról szóló egyezményt még Barack Obama és Dmitrij Medvegyev írta alá, és 2026. február 5-én lejár. Vlagyimir Putyin többször is kijelentette idén, hogy kész tárgyalni Donald Trumppal egy újabb szerződésről, és mindkét félnek érdekében állhat a stratégiai stabilitás fenntartása – akár átmeneti megoldásokkal. Viszont a képletet bonyolítja a többi atomhatalom fegyverkezése.
A helyzet tehát az, hogy a felek ugyan az ukrajnai háború ürügyén ülnek majd asztalhoz, de e tekintetben aligha jutnak egyről a kettőre, hacsak Donald Trump nem határozza el magát arra, hogy meggyőzi Ukrajnát és a támogatóit a vereségük belátásának elkerülhetetlenségéről.
Minden más kérdésben viszont komoly és akár eredményekkel is kecsegtető tárgyalásokat folytathatnak Budapesten. Ez pedig jó – és nem kisebbíti Magyarország presztízsét a világban (ami nem egyenlő Európával).
