Külföld

Egyedül képtelen ellensúlyozni a kínai hajógyártást az USA

Az Egyesült Államok részesedése a világ hajógyártásából mindössze 0,1százalék

Az AP tudósítása szerint az Egyesült Államok törvényhozói Dél-Koreába és Japánba utaztak, hogy feltérképezzék, miként lehetne bevonni e két ország hajóépítő kapacitásait az amerikai flotta megerősítésébe, mivel Kína messze megelőzi a világ hajógyártásában.

Egyedül képtelen ellensúlyozni a kínai hajógyártást az USA
Hajógyár Kínában. Az USA óriási lemaradásban van
Fotó: NurPhoto via AFP / NurPhoto / CFOTO

Tammy Duckworth illinoisi és Andy Kim New Jersey-i demokrata szenátor vasárnap érkezett Szöulba, majd Japánba utaznak tovább, ahol a világ második és harmadik legnagyobb hajóépítőivel tárgyalnak. A cél: közös vállalatok létrehozása segédhajók építésére és javítására, amelyek az amerikai haditengerészet műveleteit támogatják az indo–csendes-óceáni térségben.

– Ma kevesebb kapacitással rendelkezünk, mint Irak 2003-as inváziója idején – mondta Duckworth az AP-nek. – Újjá kell építenünk a hajógyártást, mert a meglévő kapacitás elavult, drágán és lassan javítható – tette hozzá.

A Trump-adminisztráció közben 47 milliárd dollárt kért hajóépítésre a Pentagon éves költségvetésében. Az USA részesedése a világ hajógyártásából mindössze 0,1%, miközben Kína 53%-ot birtokol, Dél-Korea és Japán a második és harmadik helyen állnak.

A tárgyalások főként nem harci segédhajókra vonatkoznak – például üzemanyag- és ellátóhajókra –, amelyekből az amerikai flotta hiányt szenved. Duckworth hozzátette: akár az is elképzelhető, hogy amerikai hajókat a régióban javítsanak, így elkerülhető lenne, hogy éveket kelljen várni a tengerentúli dokkolásra.

A dél-koreai Hanwha Ocean idén már elvégezte az első amerikai hadihajó-javítást, miután 2024-ben szerződést kötött a haditengerészettel. Emellett a Hanwha tavaly megvásárolta a philadelphiai Philly Shipyardot.

Szöul a hónap elején 150 milliárd dolláros befektetést ajánlott fel az amerikai hajóépítő iparnak, Trump „Make American Shipbuilding Great Again” kezdeményezésének részeként.

Mindeközben Kína állami vállalatai egyesültek, létrehozva a világ legnagyobb hajóépítő konglomerátumát, amely az ország haditengerészeti zászlóshajóit – repülőgép-hordozóktól a nukleáris tengeralattjárókig – gyártja, és a globális piac 21,5%-át uralja.

Kapcsolódó írásaink