Külföld
Ítélet egy Tesla önvezető autó halálos gázolásának ügyében
Elon Musk cégének hatalmas összegű kártérítést kell fizetnie

Az Autopilot segédszoftver nem megfelelő működése miatt Elon Musk cégének hatalmas összegű kártérítést kell fizetnie.
Egy floridai bíróság részben felelősnek találta a Teslát egy 2019-es balesetért, amelynek során egy önvezető szoftvert használó Model S halálra gázolt egy gyalogost, egy másik pedig súlyosan megsérült. A felperesek beadványukban azzal érveltek, hogy az Autopilot nevű segédszoftvernek kellett volna figyelmeztetnie a sofőrt, és aktiválnia a féket.
A Tesla ezzel szemben azt állította, hogy a sofőr, George McGee volt a hibás, és tévesnek nevezte az ítéletet, amely ellen fellebbezést fog benyújtani.
Musk túlértékelte az Autopilotot
Az ítélet kudarcot jelent a Tesla és Elon Musk vezérigazgató számára, akik az önvezető technológiát a vállalat jövője szempontjából kritikus fontosságúnak nevezték.
Az ítéletet követően a felperesek ügyvédei azt hangsúlyozták, hogy Musk túlértékelte az Autopilot vezetéstámogató szoftver képességeit. „A Tesla ezt az önvezető rendszert a szabályozott hozzáférésű autópályákra tervezte, mégis úgy döntött, hogy nem korlátozza a sofőröket abban, hogy máshol is használják, és Elon Musk azt állította, hogy az Autopilot jobban vezet, mint az emberek” – mondta Brett Schreiber ügyvéd. „A Tesla hazugságai a közutakat alapvetően hibás technológiájuk tesztpályáivá alakították” – tette hozzá.
A vállalatot a 22 éves Naibel Benavides Leon családja perelte be, aki 2019-ben Florida Keysben egy kereszteződésben halt meg, amikor elütötte a Model S szedán. Barátja, Dillon Angulo élethosszig tartó sérüléseket szenvedett, és szintén részese volt a pernek.
Az esküdtszék összesen 329 millió dollár (kb. 114 milliárd forint) kártérítést ítélt meg, benne egy 129 millió dolláros kompenzációt és egy 200 millió dolláros büntető kártérítést, amelynek célja, hogy visszatartsa a Teslát a jövőben ennek az elítélendő gyakorlatnak a folytatásától.
A Tesla szerint a tárgyaláson a bizonyítékok azt mutatták, hogy kizárólag a sofőr volt a hibás, mert a gázpedált nyomva – ami megakadályozta az Autopilot működésbe lépését – a megengedettnél gyorsabban hajtott, eközben a telefonját keresgélte, és nem az utat figyelte.