Külföld
Románia felnőtt lakosságának több mint egyharmada funkcionális analfabéta
A szövegértés terén a megkérdezettek 20,1 százaléka nem érte el az alapvető készségi szintet

A vizsgálatot az IRES közvéleménykutató intézet és a bukaresti Politikatudományi és Közigazgatási Egyetem (SNSPA) közösen végezte. Több mint 4000, 15 év feletti résztvevőt teszteltek hétköznapi élethelyzetekre jellemző feladatokkal – például űrlapkitöltéssel, grafikonértelmezéssel, illetve hirdetések elolvasásával –, hogy felmérjék írásértési és számtani képességeiket.
A szövegértés terén a megkérdezettek 20,1 százaléka nem érte el az alapvető készségi szintet, míg további 17 százalék csupán részlegesen értette, amit olvasott. A matematikai képességek tekintetében az eredmények még rosszabbak: 27,5 százalék teljes, további 10,9 százalék részleges készséghiányról tett tanúbizonyságot.
Nemek szerint nem mutatkozott számottevő eltérés, a lakóhely azonban jelentős különbségeket mutatott. A falusi lakosság körében a szövegértési szint csaknem 9 százalékponttal maradt el a városiakétól, míg számtani készségekben 6 százalékpontos volt a lemaradás.
A kutatók szerint az iskolai végzettség a legmeghatározóbb tényező. Azok körében, akik legfeljebb nyolc osztályt végeztek, 43 százalék volt a funkcionálisan analfabéták aránya. Ez az arány a középiskolát végzetteknél 14, míg a felsőfokú végzettségűek körében csupán 6,5 százalék.
Az Edupedu arra is felhívta a figyelmet, hogy a funkcionális analfabetizmus aránya a 65 év felettiek körében több mint kétszerese (43%) a 35 év alattiak körében mért 20 százaléknak.