Külföld

Sámánok a neten

Dél-Korea fiatal sámánjai a közösségi médiában elevenítik fel az ősi hagyományokat. Az akció igen népszerű – nem csak a félszigeten, hanem egyre inkább világszerte is.

Sámánok a neten
Egy helyi sámán munkában
Fotó: AFP/Ed Jones

A digitális térben tevékenykedő dél-koreai sámánokról készített terjedelmes összeállítást a Reuters. Mint a cikkben olvasható, az ország a világ legmodernebb és csúcstechnológiás gazdaságai közé tartozik. A közvélemény-kutatások szerint ötvenegymilliós lakosságának több mint fele nem vallásos – ám a sámánizmus vonzereje kiállta az idők próbáját.

A „szakma” képviselői korábban főleg újságokban reklámozták magukat, de idővel „természetes jelenség” lett a közösségi médiák felé fordulni. A legnépszerűbbek manapság több százezres követőtáborral rendelkeznek –, s a lelkes hívek között nemcsak helyiek, hanem szép számmal külhoniak is találhatók.

A Google statisztikái szerint a YouTube-on a „sámán” és a „jóslás” koreai nyelvű keresései csaknem megduplázódtak az elmúlt öt évben. A spirituális hagyomány központi szerepet játszott az idei dél-koreai kasszasiker, azaz az „Exhuma” című horrorfilm cselekményében. A lapban megjegyzik, a mozivásznon jól öltözött, a 20-as és 30-as éveikben járó sámánokat láthatott a közönség, s ez újabb lökést adott az amúgy sem lankadó érdeklődésnek.

Az alkotás nemzetközi szinten legalább 132,2 milliárd won (97,1 millió dollár, 35,6 milliárd forint) bevételt hozott, ami felkeltette az érdeklődést a vallási hagyomány iránt. A Koreai Filmtanács adatai szerint nagyjából minden ötödik állampolgár látta az Exhumát. A Reuters egyben hozzáteszi, a kulturális minisztérium egyik ügynöksége 2022-ben úgy becsülte, hogy Dél-Koreában három-négyszázezer sámán és jósnő él.

Kapcsolódó írásaink