Külföld

Az európai légi forgalom két éven belül elérheti a koronavírus-járvány előtti szintet

A nemzetközi légi közlekedés Ukrajna esetében 90 százalékkal, az Ukrajnán belüli járatok száma pedig 87 százalékkal esett vissza az ország elleni orosz háború következtében

Az európai légiforgalmi irányítást összehangoló, brüsszeli központú szervezet (Eurocontrol) frissített jelentése szerint az európai légi forgalom 2025-re elérheti a koronavírus-járvány előtti, 2019-es szintet, vagyis az évi 11,1 milliót is meghaladó járatszámot.

Az európai légi forgalom két éven belül elérheti a koronavírus-járvány előtti szintet
Repülőjáratok Debrecenből
Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Az Eurocontrol legfrissebb jelentése szerint - amely az ősszel megjelent hétéves előrejelzés frissítése a 2023. tavaszi helyzettel - az európai légi járatok száma idén és jövőre már emelkedik, 2025 után pedig átlagosan évente 1,5 százalékos növekedése várható.

A március 31-i helyzetet tartalmazó jelentésből kiderül, hogy a légi járatok számában tavaly továbbra is jelentős különbségeket könyveltek el az egyes európai országok. A 2019-es adatokhoz képes az uniós országok közül a legnagyobb visszaesést Litvánia (39 százalék), Észtország (38 százalék), Lettország (36 százalék) és Lengyelország (31 százalék) jelentette. Ez a mutató Magyarország esetében egy százalék az Eurocontrol szerint.

A jelentésből kiderült továbbá, hogy a belföldi járatok átlagos számai továbbra is a pandémia előtti szint alatt vannak Európában. Az európai uniós tagországok között a belföldi járatszámok legjelentősebben Németországban és Litvániában estek vissza (mindkét ország esetében 38 százalékkal), Finnországban pedig 35 százalékkal csökkentek tavaly a világjárvány előtti szinthez képest. Magyarország 56 százalékos emelkedést ért el 2022-ben a belföldi járatok számának tekintetében ugyanebben az időszakban.

Az Eurocontrol a visszaesést Franciaország és Ausztria esetében a rövid távú belföldi járatok betiltásának, valamint az utasok növekvő környezettudatosságának tulajdonította. Megjegyezték továbbá, hogy több ország, köztük Németország, Spanyolország és Ausztria csökkentette a vasúti viteldíjakat. Emellett egyes légitársaságok - például a holland KLM vagy a svájci Swiss - vasúti partnerségeket kötöttek, illetve a KLM és a Transavia emelte a jegyárakat.

Kapcsolódó írásaink

A jövő pilótáit képzik

Ā„Kizárólag azok a pályakezdők maradnak versenyben, akik a légitársaságok körében is elismert, színvonalas képzésen szereztek képesítést”