Külföld

Vége a magánrepülőgépek aranykorának Franciaországban

A magánrepülőgépeknek a közösségi oldalakon jól követhető útjai egyre nagyobb felháborodást váltanak ki Franciaországban a károsanyag-kibocsátás miatt, miközben a kormány visszafogottságra kér mindenkit az energiafogyasztásban. Az illetékes miniszter szabályozná, míg az ellenzéki Zöldek betiltanák a magánrepülőket – adta hírül hétfőn a Le Monde című napilap.

Vége a magánrepülőgépek aranykorának Franciaországban
Nemcsak Franciaországban, a hispánoknál is sok kritika éri a magánrepülőgépeket használókat, így I. János Károly volt spanyol királyt is
Fotó: AFP/Brais Lorenzo

Az éghajlatváltozás nyári következményei, konkrétan a kánikulai időszakokat követő heves viharok hetek óta olyan éles közéleti vitát váltanak ki a legvagyonosabbak magánrepülőgépeinek károsanyag-kibocsátásáról, hogy a kormány is szükségét érezte állást foglalni a kérdésben.

Clément Beaune közlekedési miniszter egy hétvégéi lapinterjúban jelezte, támogatná a magánrepülőgép-utak szabályozását.

„Léteznek sürgősségi indokok vagy gazdasági kötelezettségek, de nem lehet egy kényelmes egyéni közlekedési mód, miközben az elnök által kért általános mozgósítás mindenkitől erőfeszítést vár el”– fogalmazott a Le Parisien című napilapnak a miniszter, aki szerint a magánrepülőgépek a kétsebességes erőfeszítés jelképévé váltak. A lap értesülése szerint a tárcavezető nem zárta ki a magánrepülőgép-utak megadóztatását.

A francia köztévé is beszállt a vitába, érdeklődésére a közlekedési minisztérium jelezte, hogy nincs szó a magánrepülőgépek betiltásáról, miután az üzleti repülés jelentős gazdasági szektort képvisel Franciaországban. A tárca európai szintű szabályozás szeretne.

A francia Zöldek betiltanák a magánrepülőket

Julien Bayou, az ellenzéki Zöldek főtitkára a France Info hírrádióban hétfőn üdvözölte, hogy a téma a politikai közbeszéd részévé vált, de sokkal határozottabb intézkedéseket sürgetett.

„Egy magánrepülőgép arányosan tízszer jobban szennyez, mint egy kereskedelmi repülőgép. Elérkezett az idő, hogy kitiltsuk őket, mert szó szerint megmérgeznek minket”– mondta a pártvezető. Szerinte az adóztatás nem elégséges megoldás. A magánrepülőket rendszeresen használók átlagvagyona 1,3 milliárd euróra tehető.

Kösz, Twitter

Több Twitter-fiók is hozzájárult a probléma érzékeléséhez, mindenekelőtt az Elonjet, amely a közösségi oldalon a Tesla elektromos autógyártó vezérigazgatójának, Elon Musknak minden magánrepülőgépen megtett útjáról számot ad. A fiók létrehozója, az amerikai Jack Sweeney több ilyen fiókot is létrehozott, amelyeken egyebek között, a Meta tulajdonosának, Mark Zuckerberg és más milliárdosok útjait is nyomon követi.

A légiközlekedés a világ szén-dioxid kibocsátásának 2–3 százalékáért felelős, de a Transport and Environment nevű szervezet májusban közzétett jelentése szerint a magánrepülőgépeknek az utasonkénti karbonlábnyoma 5–14-szer nagyobb a kereskedelmi járatok utasainak karbonlábnyománál, és ötvenszer magasabb a vonaton utazókénál.

Kapcsolódó írásaink