Külföld

Átveri szövetségeseit az Egyesült Államok

Az utóbbi időben szinte szokássá vált, hogy az Egyesült Államokkal szövetséges országok mintegy „védelmi pénzként” igyekeznek ameriaki fegyverrendszereket vásárolni azért cserébe, hogy később Washington ne bolygassa fel az adott ország politikai rendszerét. Ennek egyik legszembetűnőbb példája az, hogy számos ország légterének fejlesztésekor mindenképpen az amerikai F–16-os típusú harci repülőt vásárolja meg. Ez ugyanakkor, ha megnézzük a repülők képességeit lehet, hogy politikai szempontból jó döntésnek bizonyul, a védelmi képességek területén ugyanakkor nem nevezhető a legjobb választásnak.

Átveri szövetségeseit az Egyesült Államok
Christoph Buechel svájci művész Dummy (F16) című műve, amely egy amerikai F-16-os vadászgép életnagyságú felfújható képmása
Fotó: AFP/John MacDougall

Az F–16 Fighting Falcon 1978-ban állt először szolgálatba az Egyesült Államok légierejében, és a mai napig a világ második legrégebbi, gyártásban lévő vadászgépe, valamint a világ legszélesebb körben bevetett, negyedik generációs vadászgépe. Falcon évtizedeken át a legolcsóbb nyugati vadászgépet jelentette a globális fegyverpiacokon. Az Egyesült Államok pedig mindig azzal érvel szövetségeienek, hogy az amerikai haditechnika a legjobb a világon, ezért szövetségeienek is ezt „kell” választaniuk.

A vadászgépnek számos változata készült, ugyanakkor ezek főleg exportváltozatok, amelyek a legtöbb esetben gyengébbek, és erősen korlátozott képességekkel rendelkeznek. Persze nem az Egyesült Államok volt az első hatalom, amely szándékosan gyengébb felszereléssel látta el szövetségeseit. A hidegháború alatt a Szovjetunió ugyanígy járt el. Abból az egyszerű logikából kiindulva, hogy egy esetleges konfliktus esetén a korábbi szövetséges ne rendelkezzen ugyanolyan jó fegyverekkel.

Az Egyesült Államok legfontosabb két módszere szövetségeseinek „szemmel tartására”: egyrészt , hogy gyengébb hardverrel látja el a fegyverrendszereket – esetünkben az F–16-os –, illetve, hogy korlátozza, hogyan és hol szabad használni azokat. Utóbbi nem kevésbé súlyosan érinti egy ország szuverenitását.

További tényező az F–16-osok gyártási ideje, vagyis hogy a korai F–16-os változatok és a legújabb F–16 Block 70/72-es típusok közötti eltérés továbbra is nagyon jelentős, különösen az avionika tekintetében.

Egyiptomi F-16-os
Egyiptomi F-16-os
Fotó: AFP/US Air Force/Staff Sergeant

Az Egyiptomi Légierő jelenleg is az F–16-os egyik legnagyobb külföldi üzemeltetője, Falconjait gyakran a világ legrosszabbjaiként emlegetik, ami a nagy felhasználók között továbbra is igaz. Az egyiptomi Falconok erősen leminősített avionikára támaszkodnak, az Egyesült Államok szigorúan ellenőrzi, hogy miként használhatók, és nincsenek a levegő-levegő harcban használható, látótávolságon túli rakétáik, és egyáltalán nem alkalmasak levegő-föld vagy hajózás elleni feladatokra.

Venezuelai F-16-os
Venezuelai F–16-os
Fotó: AFP/Evaristo Sa

A Venezuelai Légierő az F–16A/B Fighting Falcon egyik utolsó fennmaradt üzemeltetője, mivel az 1980-as évek elején az egyik legelső megrendelője volt a repülőgépeknek, és 18 darabot üzemeltet a flottába kerülésük óta viszonylag kevés korszerűsítésen átesett repülőgépekből. A repülőgépekre nem támaszkodnak nagymértékben, mivel az ország a közelmúltban vásárolt orosz Szu–30MK2 nehéz vadászgépek révén Latin-Amerika legütőképesebb harci flottájával rendelkezik. A venezuelai F–16-osok elavult, rövid látótávolságú levegő-levegő rakétákat használnak, és egyáltalán nem rendelkeznek látótávolságon túli képességekkel sem a levegő-levegő, sem a csapásmérő feladatokhoz.

Ez, valamint az elöregedett avionikájuk és érzékelőik miatt elhanyagolható képességgel rendelkeznek a modern vadászrepülőgépek ellen, bár regionális viszonylatban eddig átlagon felülinek számítottak, Brazília ugyanakkor jelentős mennyiségű Gripen vadászgép vásárlása mellett döntött, így az F–16-osok dél-amerikai dominanciájának ideje végleg véget érhet.

Török F-16-os
Török F–16-os
Fotó: AFP/Anadolu Agency/Serhat

Miután az Izraeli Légierő a 2010-es évek végén kivonta F–16-os flottájának egy részét – amelyek egyébként szintén korlátozott képességűek voltak –, a Török Légierő a Fighting Falcon legnagyobb külföldi üzemeltetőjévé vált a becslések szerint 250 darabos állományával.

A legtöbb üzemeltetővel ellentétben azonban a repülőgépeket nem szerelték fel széles körben modern AIM–120C levegő-levegő rakétákkal, nem is beszélve a modernebb AIM–120D rakétákról, ami miatt képességeik rendkívül korlátozottak, az 1990-es évekből származó elektronikus hadviselési ellenintézkedésekkel és a nagyon korlátozott, 70 km körüli hatótávolsággal.

Törökország nem juthatott hozzá a modernebb rakétaosztályokkal kompatibilis, fejlettebb F–16-os változatokhoz, és az F–35-ös vadászgépek programjából való kizárása után a flottája számára a korszerűsítési csomagok értékesítése jelentős ellenállásba ütközött Washingtonban.

Utóbbi kérdés az egyik a legfontosabb témájává vált a NATO bővítésének is, mivel az egyik török követelés az amerikai F–16-os beszerzéséhez kapcsolódik.

Kapcsolódó írásaink