Külföld

Hazánk felé tekint a cseh repülőgyár

Az Aero Vodochody cég Magyarországgal való gazdasági és védelmi együttműködésre használná fel a visegrádi partnerek politikai stabilitását

Jakub Hodával, a cseh Aero Vodochody repüléstechnikai cég kereskedelmi alelnökével és igazgató­tanácsának tagjával beszélgettünk a kecskeméti repülőnapon. A cégvezető a visegrádi négyek közti sikeres együttműködést méltatta, de rámutatott arra is, hogy térségünkben is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek arra, hogy a katonai-védelmi képességeket hazai forrásokból tudják megalkotni.

Hazánk felé tekint a cseh repülőgyár
A cseh technológiai cég vezetője a hazai pilótaképzésben látja a jövőt
Fotó: MH/Purger Tamás

– Milyen reményekkel kecsegtet a magyar piac az újonnan kifejlesztett sugárhajtású repülőgépük számára?

– Azért jöttünk, hogy bemutas­suk legújabb termékünket, az L–39NG megnevezésű sugárhaj­tású kiképző és könnyű fegyverzetű támadó repülőgépünket. Ennek kapcsán szeretnénk magyar partnereinkkel egy lehetséges együttműködésről tárgyalni. Magyarországi jelenlétünknek és együttműködésünknek hosszú előtörténete van, ezért abban bízunk, hogy a jövőnk is ilyen sikeres lesz.

– Milyen fejlesztési stádiumban van az új repülőgépük?

– A gép már megkapta a hivatalos engedélyeket az alapkonfigurációjára, jelenleg pedig folytatódik a továbbfejlesztés, mint például a külső üzemanyagtartályok és persze a felfegyverzett típus fejlesztése.

– Volt-e megkeresés a Honvédelmi Minisztérium részéről a magyar légierő igényeivel kapcsolatban?

– Kapcsolatban vagyunk a honvédelmi minisztériummal és a légierő képviselőivel is, akik előtt korábban már bemutattuk az új gépünket. Ezt magyar pilóták is kipróbálhatták, akiktől igen pozitív visszajelzéseket kaptunk a gép képességeit illetően. A magyar légierő korábban használta az L–39 és L–159-es gépeinket, de ezután született egy döntés arról, hogy pilótáikat külföldön képzik tovább, konkrétan Kanadában. Értesüléseink szerint a magyar légierő ezt a kiképzést vissza szeretné hozni hazai berkekbe, ehhez pedig a mi repülőnk tökéletesen megfelelne.

– A magyar légierő előbb-utóbb lecseréli jelenlegi Saab Gripen vadászgépeit, alkalmasak lesznek-e az önök repülői ahhoz, hogy pilótáinkat felkészítsék egy következő generációs harci gép kezelésére?

– Új modellünk csúcstechnológiájú virtuális oktatási eszközökkel van ellátva. Ezek a repülőgép fülkéjében vannak elhelyezve, ezért különböző bevetéseket lehet velük szimulálni. Az L–39NG-t úgy terveztük, hogy ezen lehessen kiképezni a mai legmodernebb katonai gépek pilótáit. Olyan partnerekkel is kapcsolatban vagyunk, akik az amerikai F–16-os vagy az F–35-ös lopakodó vadászgépeket használják. Ehhez nemcsak maga a gép, de az ehhez tartozó szimulátorok is megfelelnek.

– A nemzetközi kliensek ma már nem olyan árérzékenyek, mint a múltban, a gépet ma már nem elég versenyképesen beárazni, a hangsúly inkább a képességein van. Ebben a tekintetben hogyan tudnak versenyképesek maradni?

– Egyetértek azzal, hogy nem csak a vételár a fontos. Ezzel egyetemben senki sem akar fizetni egy túlárazott termékért. A hangsúly tehát nemcsak a vételáron, hanem az egész élettartamra tervezett működtetési költségeken is van, hiszen egy ilyen gép harminc évig is üzemelhet. Ez idő alatt többször modernizálni kell majd, aminek a mi nyílt architektúrájú gépünk tökéletesen megfelel. Emellett látjuk, hogy sok olyan légierő, amely külföldön képezte ki pilótáit, most a megváltozott nemzetközi légkörben haza szeretné hozni ezen képességeket. Biztonsági veszélyeztetettség esetén senki sem szeretné magát függővé tenni egy idegen ország, cég kapacitásaitól. Hiszünk abban, hogy a független nemzeti képességek kialakítása a jövőben komoly szerepet fog betölteni.

– Az önök versenyképes terméke mellett, jelenleg egy kedvező politikai együttműködés is létezik Csehország és Magyarország között, és ennek stabilitása kulcs­szerepet tölthet be egy jövőbeni hadiipari együttműködésben. Ennek megerősítésére mit tud az önök cége nyújtani?

– Jelenleg nagyon jó az együttműködés nemcsak Magyarország és Csehország között, de az egész V4-csoportban, és úgy gondolom, ez csak erősödni fog. Csehországban hosszú hagyománya van a technológiai ágazatnak, de a repü­lőgépiparnak is, és ezt mi Magyarország irányában szeretnénk kiterjeszteni. Ez egyetemi együttműködésben is létrejöhetne, de szeretnénk, ha magyar fia­talok részt vennének a mi oktatási programjainkban is. Emellett az Aero L–39NG projektnek jelenleg több mint ezer kül- és belföldi beszál­lítója van, mi pedig nagy érdeklődéssel tanulmányozzuk azt a technológiai portfóliót, amelyet a magyar Innovációs és Technológiai Minisztériumtól kaptunk.

– Az Aero Vodochodyban a közelmúltban történt egy jelentős befektetés egy magyar magánvállalkozó részéről. Véleménye szerint ez hogyan befolyásolhat egy lehetséges cseh–magyar együttműködést?

– A tranzakciót jóváhagyta a cseh gazdasági versenyhivatal, és a szerződéseket a közeljövőben véglegesítjük. Ezt a fejleményt nagyon pozitívan értékeljük a cégen belül. Ez egy sikeres fejezet kezdete lehet az új tulajdonosok által biztosított stabilabb anyagi háttérrel, akiknek emellett van egy erős elképzelésük is a cég jövőjét illetően. Ez nagyon jó jeleket küld ügyfeleink felé.

– Hozzásegíthet ez az áttöréshez a nemzetközi piacokon is?

– Úgy gondolom, igen. A piac nagyon pozitívan reagált ezekre a fejleményekre. Nemcsak Magyar­ország küldte el hozzánk pilótáit, de szlovák, osztrák és német pilóták is kipróbálhatták már a gépünket. Tehát a fent említett új tulajdonosi struktúrák véglegesítése reményeink szerint hozzásegíthet folyamatban levő kampányaink sikeréhez. A gépre már van megrendelőnk, most kezdődik az első tizenkét darab sorozatgyártása a viet­nami légierő számára, amelyet stratégiai partnerünk és kisebbségi részvényesünkön, az Omnipol cégen keresztül szállítunk le.

Kapcsolódó írásaink