Külföld
Hazánk felé tekint a cseh repülőgyár
Az Aero Vodochody cég Magyarországgal való gazdasági és védelmi együttműködésre használná fel a visegrádi partnerek politikai stabilitását

– Milyen reményekkel kecsegtet a magyar piac az újonnan kifejlesztett sugárhajtású repülőgépük számára?
– Azért jöttünk, hogy bemutassuk legújabb termékünket, az L–39NG megnevezésű sugárhajtású kiképző és könnyű fegyverzetű támadó repülőgépünket. Ennek kapcsán szeretnénk magyar partnereinkkel egy lehetséges együttműködésről tárgyalni. Magyarországi jelenlétünknek és együttműködésünknek hosszú előtörténete van, ezért abban bízunk, hogy a jövőnk is ilyen sikeres lesz.
– Milyen fejlesztési stádiumban van az új repülőgépük?
– A gép már megkapta a hivatalos engedélyeket az alapkonfigurációjára, jelenleg pedig folytatódik a továbbfejlesztés, mint például a külső üzemanyagtartályok és persze a felfegyverzett típus fejlesztése.
– Volt-e megkeresés a Honvédelmi Minisztérium részéről a magyar légierő igényeivel kapcsolatban?
– Kapcsolatban vagyunk a honvédelmi minisztériummal és a légierő képviselőivel is, akik előtt korábban már bemutattuk az új gépünket. Ezt magyar pilóták is kipróbálhatták, akiktől igen pozitív visszajelzéseket kaptunk a gép képességeit illetően. A magyar légierő korábban használta az L–39 és L–159-es gépeinket, de ezután született egy döntés arról, hogy pilótáikat külföldön képzik tovább, konkrétan Kanadában. Értesüléseink szerint a magyar légierő ezt a kiképzést vissza szeretné hozni hazai berkekbe, ehhez pedig a mi repülőnk tökéletesen megfelelne.
– A magyar légierő előbb-utóbb lecseréli jelenlegi Saab Gripen vadászgépeit, alkalmasak lesznek-e az önök repülői ahhoz, hogy pilótáinkat felkészítsék egy következő generációs harci gép kezelésére?
– Új modellünk csúcstechnológiájú virtuális oktatási eszközökkel van ellátva. Ezek a repülőgép fülkéjében vannak elhelyezve, ezért különböző bevetéseket lehet velük szimulálni. Az L–39NG-t úgy terveztük, hogy ezen lehessen kiképezni a mai legmodernebb katonai gépek pilótáit. Olyan partnerekkel is kapcsolatban vagyunk, akik az amerikai F–16-os vagy az F–35-ös lopakodó vadászgépeket használják. Ehhez nemcsak maga a gép, de az ehhez tartozó szimulátorok is megfelelnek.
– A nemzetközi kliensek ma már nem olyan árérzékenyek, mint a múltban, a gépet ma már nem elég versenyképesen beárazni, a hangsúly inkább a képességein van. Ebben a tekintetben hogyan tudnak versenyképesek maradni?
– Egyetértek azzal, hogy nem csak a vételár a fontos. Ezzel egyetemben senki sem akar fizetni egy túlárazott termékért. A hangsúly tehát nemcsak a vételáron, hanem az egész élettartamra tervezett működtetési költségeken is van, hiszen egy ilyen gép harminc évig is üzemelhet. Ez idő alatt többször modernizálni kell majd, aminek a mi nyílt architektúrájú gépünk tökéletesen megfelel. Emellett látjuk, hogy sok olyan légierő, amely külföldön képezte ki pilótáit, most a megváltozott nemzetközi légkörben haza szeretné hozni ezen képességeket. Biztonsági veszélyeztetettség esetén senki sem szeretné magát függővé tenni egy idegen ország, cég kapacitásaitól. Hiszünk abban, hogy a független nemzeti képességek kialakítása a jövőben komoly szerepet fog betölteni.
– Az önök versenyképes terméke mellett, jelenleg egy kedvező politikai együttműködés is létezik Csehország és Magyarország között, és ennek stabilitása kulcsszerepet tölthet be egy jövőbeni hadiipari együttműködésben. Ennek megerősítésére mit tud az önök cége nyújtani?
– Jelenleg nagyon jó az együttműködés nemcsak Magyarország és Csehország között, de az egész V4-csoportban, és úgy gondolom, ez csak erősödni fog. Csehországban hosszú hagyománya van a technológiai ágazatnak, de a repülőgépiparnak is, és ezt mi Magyarország irányában szeretnénk kiterjeszteni. Ez egyetemi együttműködésben is létrejöhetne, de szeretnénk, ha magyar fiatalok részt vennének a mi oktatási programjainkban is. Emellett az Aero L–39NG projektnek jelenleg több mint ezer kül- és belföldi beszállítója van, mi pedig nagy érdeklődéssel tanulmányozzuk azt a technológiai portfóliót, amelyet a magyar Innovációs és Technológiai Minisztériumtól kaptunk.
– Az Aero Vodochodyban a közelmúltban történt egy jelentős befektetés egy magyar magánvállalkozó részéről. Véleménye szerint ez hogyan befolyásolhat egy lehetséges cseh–magyar együttműködést?
– A tranzakciót jóváhagyta a cseh gazdasági versenyhivatal, és a szerződéseket a közeljövőben véglegesítjük. Ezt a fejleményt nagyon pozitívan értékeljük a cégen belül. Ez egy sikeres fejezet kezdete lehet az új tulajdonosok által biztosított stabilabb anyagi háttérrel, akiknek emellett van egy erős elképzelésük is a cég jövőjét illetően. Ez nagyon jó jeleket küld ügyfeleink felé.
– Hozzásegíthet ez az áttöréshez a nemzetközi piacokon is?
– Úgy gondolom, igen. A piac nagyon pozitívan reagált ezekre a fejleményekre. Nemcsak Magyarország küldte el hozzánk pilótáit, de szlovák, osztrák és német pilóták is kipróbálhatták már a gépünket. Tehát a fent említett új tulajdonosi struktúrák véglegesítése reményeink szerint hozzásegíthet folyamatban levő kampányaink sikeréhez. A gépre már van megrendelőnk, most kezdődik az első tizenkét darab sorozatgyártása a vietnami légierő számára, amelyet stratégiai partnerünk és kisebbségi részvényesünkön, az Omnipol cégen keresztül szállítunk le.