Krónika
Ezeket a dolgokat soha ne kérje a repülőn
Az egészsége érdekében

Nem árt tudni, hogy bizonyos ételek és italok a fedélzeten kellemetlen, sőt akár egészségtelen hatással is lehetnek a szervezetünkre. A repülés amúgy is elég megterhelő a szervezetnek, nem hiányzik, hogy még mi is keresztbe tegyünk neki pár rossz döntéssel – írja a life.hu.
A repülőn felszolgált étel – pár légitársaságot leszámítva – sosem a gasztronómia csúcsa, de van, amit még az éhség sem indokol. A húsos fogások például igazi orosz rulettnek számítanak, állítja Alex Quigley, egy korábbi légiutas-kísérő. A hosszú késések és az esetleges nem megfelelő tárolás ugyanis kérdéseket vethet fel a húsos ételek szavatosságával kapcsolatban. 11 ezer méteren ételmérgezést kapni pedig nem leányálom. A stewardess így azt javasolja, hogy ha kétely merülne fel bennünk, akkor inkább ne együnk olyan ételt a repülőn, ami könnyen romlik.
Ajánlott továbbá elkerülni az olyan ételeket is, amelyek gázképződést okozhatnak. A repülőn amúgy is alacsonyabb a légnyomás, így a testünk hajlamosabb a gázképződésre. Ha ehhez még hozzáadjuk a babot, a brokkolit vagy egy szénsavas üdítőt, garantált, hogy felfúvódunk.
Nem biztos, hogy jó ötlet a kávé és a tea sem. Quigley szerint ugyanis könnyen előfordulhat, hogy a repülőgépeken tárolt ivóvíz nagyon sok ideig áll a tartályban, aminek a tisztítását ráadásul ő sosem látta. Szóval, ha nem akarunk extra baktériumkoktélt kortyolni a repülés alatt, válasszuk inkább a palackozott vizet, vagy kérjünk pontos felvilágosítást arról, hogy miként és mikor tisztították a víztartályokat.
A felszállás után jól hangzik egy pohár pezsgő vagy egy kis bor is, de ne feledjük, a testünk másképp reagál az alkoholra a magasban.
„Amikor a repülőgépen csökken a nyomás, a szervezet nem tud annyi oxigént felvenni” – magyarázza Quigley, aki azt is hozzáteszi, hogy emiatt már egy pohár ital után is úgy érezhetjük, hogy becsiccsentettünk. Ezután jöhet a szédülés, a rosszullét és a dehidratáltság. A sós italokról – mint a Bloody Mary - már ne is beszéljünk, hiszen még jobban kiszárítanak, miközben a repülő fedélzetén amúgy is szárazabb a levegő.