Krónika
Megelőzhető lett volna a Titan merülőhajó katasztrófája?
A mélytengeri iparág most a jövőbe tekint

A technikai problémáktól a vállalati kultúráig a több mint 300 oldalas dokumentum részletesen ismertette a hatalmas, de „megelőzhető” katasztrófához vezető számos lépést, és értékes tanulságokat azonosított, amelyek a parti őrség szerint megelőzhetik a jövőbeni katasztrófákat.
A tengeralattjáró 2023-as, az óceán fenekén történt összeomlása mind az öt fedélzeten tartózkodó embert megölte, köztük Stockton Rusht, az OceanGate, a Titan üzemeltető cég alapítóját és vezérigazgatóját. Mint ismeretes, napokig tartó nemzetközi keresést indítottak el, amíg roncsokat nem találtak.
Bár a jelentés megdöbbentően nyíltan beszélt az elkövetett hibákról, William Kohnen, az iparág vezetője azt nyilatkozta, hogy az „hivatalossá” teszi a régóta fennálló aggodalmakat.
Kohnen, a HYRDOSPACE Group Inc. elnök-vezérigazgatója, aki a tavalyi Titan tengeralattjáróval kapcsolatos meghallgatások egyik tanúja volt, kedden a CNN-nek elmondta, hogy a jelentésben felvetett kérdések az iparágban már jóval az incidens előtt is folyamatban lévő párbeszéd részét képezik, amely most a középpontba került.
Miközben az amerikai parti őrség vizsgálata a végéhez közeledik, Kohnen, aki 2018-ban biztonsági aggályokat fogalmazott meg Rush-nak, a következő lépésekről elmélkedik egy növekvő iparágban, amely mind a tudományos kutatást, mind a rendkívül gazdagok turizmusát szolgálja ki.
Jobb szabályozásokra van szükség
A keddi jelentésben szereplő ajánlások egyértelművé tették, hogy a merülőhajó-iparban elengedhetetlen a jobb szabályozás.
„A kétéves nyomozás számos olyan tényezőt azonosított, amelyek ehhez a tragédiához vezettek, és értékes tanulságokkal szolgált a jövőbeni események megelőzése érdekében” – mondta Jason Neubauer, az amerikai parti őrség tengerészeti nyomozóbizottságának elnöke egy nyilatkozatban.
Az MBI, az amerikai parti őrség legmagasabb szintű vizsgálati szerve felszólította a hivatalt, hogy folytasson egy új szabályozást, amely előírja, hogy az Egyesült Államokban minden tengeralattjárót egységes szabványok szerint kell építeni és karbantartani.
A Titan esetében az MBI megállapította, hogy a beomlás „elsődleges közrejátszó tényezői” az OceanGate „nem megfelelő tervezési, tanúsítási, karbantartási és ellenőrzési folyamatai” voltak – áll a parti őrség közleményében.
Kohnen szerint az átfogó szabályozás szükségességét az iparág „már 20 éve prédikálja a sivatagban”.
Ahogy a merülőhajó-ipar folyamatosan növekszik, szabályokra van szükség, ugyanúgy, ahogyan az autópályák létrehozásakor is szabályokat alkottak – mondta.
„Mire több száz autó lett az utcán, valaki előállt egy nagyon egyszerű ötlettel: húzzunk egy vonalat az út közepén, és mindenki egyetért majd abban, hogy a vonal mindkét oldalán kell haladni” – mondta Kohnen. „Ez az, amit itt tennünk kell.”
„Nem találjuk fel újra a spanyolviaszt. Csak arról van szó, hogy letisztítjuk, jobbá tesszük, majd bevonjuk a többi tengerészeti hatóságot” – tette hozzá.
Kohnen emellett egy harmadik fél által kidolgozott tanúsítási rendszer mellett foglalt állást a tengeralattjárók és csapataik biztonságának biztosítása érdekében, mondván, hogy ez segítene a határokon átnyúló magas színvonal fenntartásában.
Kohnen azzal érvelt, hogy a tengeralattjárókon utazó jövőbeli fizetős utasok nem fogják megérteni, milyen kockázatot vállalnak, ha az iparág harmadik fél általi tanúsítás vagy egyéb szabályozások előírása nélkül folytatódik.
Etikai normák a vezetésben
Az amerikai parti őrség jelentésében egy másik szembetűnő probléma az OceanGate-nél uralkodó „mérgező munkahelyi kultúra” volt, amelyet Rush és vezetési stílusa vezetett be.
Rush a döntéshozatali hatalom nagy részét birtokolta, mivel több szerepet is betöltött a vállalaton belül, központosítva hatalmát és elkerülve a vállalat igazgatótanácsának ellenőrzéseit és ellensúlyait.
„Összességében az MBI úgy véli, hogy Rush szándékosan félreállította az OceanGate igazgatótanácsát, és nem kérte ki azok kollektív szakértelmét, hogy akadálytalanul folytathassa a TITANIC-expedíciók lebonyolítására vonatkozó elképzelését, függetlenül a növekvő biztonsági aggályoktól” – áll a jelentésben.