Krónika

Megelőzhető lett volna a Titan merülőhajó katasztrófája?

A mélytengeri iparág most a jövőbe tekint

Az amerikai parti őrség kedden közzétett hosszú jelentése súlyos problémákat tárt fel a Titan tengeralattjáróval és az azt üzemeltető céggel kapcsolatban valamivel több mint két évvel azután, hogy öt ember vesztette életét, amikor a mélytengeri hajó a Titanic roncsaihoz tartva felrobbant.

Megelőzhető lett volna a Titan merülőhajó katasztrófája?
Egyértelmű, hogy a merülőhajó-iparban elengedhetetlen a jobb szabályozás
Fotó: AFP/Anadolu Agency/Handout/Ocean Gate

A technikai problémáktól a vállalati kultúráig a több mint 300 oldalas dokumentum részletesen ismertette a hatalmas, de „megelőzhető” katasztrófához vezető számos lépést, és értékes tanulságokat azonosított, amelyek a parti őrség szerint megelőzhetik a jövőbeni katasztrófákat.

A tengeralattjáró 2023-as, az óceán fenekén történt összeomlása mind az öt fedélzeten tartózkodó embert megölte, köztük Stockton Rusht, az OceanGate, a Titan üzemeltető cég alapítóját és vezérigazgatóját. Mint ismeretes, napokig tartó nemzetközi keresést indítottak el, amíg roncsokat nem találtak.

Bár a jelentés megdöbbentően nyíltan beszélt az elkövetett hibákról, William Kohnen, az iparág vezetője azt nyilatkozta, hogy az „hivatalossá” teszi a régóta fennálló aggodalmakat.

Kohnen, a HYRDOSPACE Group Inc. elnök-vezérigazgatója, aki a tavalyi Titan tengeralattjáróval kapcsolatos meghallgatások egyik tanúja volt, kedden a CNN-nek elmondta, hogy a jelentésben felvetett kérdések az iparágban már jóval az incidens előtt is folyamatban lévő párbeszéd részét képezik, amely most a középpontba került.

Miközben az amerikai parti őrség vizsgálata a végéhez közeledik, Kohnen, aki 2018-ban biztonsági aggályokat fogalmazott meg Rush-nak, a következő lépésekről elmélkedik egy növekvő iparágban, amely mind a tudományos kutatást, mind a rendkívül gazdagok turizmusát szolgálja ki.

Jobb szabályozásokra van szükség

A keddi jelentésben szereplő ajánlások egyértelművé tették, hogy a merülőhajó-iparban elengedhetetlen a jobb szabályozás.

„A kétéves nyomozás számos olyan tényezőt azonosított, amelyek ehhez a tragédiához vezettek, és értékes tanulságokkal szolgált a jövőbeni események megelőzése érdekében” – mondta Jason Neubauer, az amerikai parti őrség tengerészeti nyomozóbizottságának elnöke egy nyilatkozatban.

Az MBI, az amerikai parti őrség legmagasabb szintű vizsgálati szerve felszólította a hivatalt, hogy folytasson egy új szabályozást, amely előírja, hogy az Egyesült Államokban minden tengeralattjárót egységes szabványok szerint kell építeni és karbantartani.

A Titan esetében az MBI megállapította, hogy a beomlás „elsődleges közrejátszó tényezői” az OceanGate „nem megfelelő tervezési, tanúsítási, karbantartási és ellenőrzési folyamatai” voltak – áll a parti őrség közleményében.

Kohnen szerint az átfogó szabályozás szükségességét az iparág „már 20 éve prédikálja a sivatagban”.

Ahogy a merülőhajó-ipar folyamatosan növekszik, szabályokra van szükség, ugyanúgy, ahogyan az autópályák létrehozásakor is szabályokat alkottak – mondta.

„Mire több száz autó lett az utcán, valaki előállt egy nagyon egyszerű ötlettel: húzzunk egy vonalat az út közepén, és mindenki egyetért majd abban, hogy a vonal mindkét oldalán kell haladni” – mondta Kohnen. „Ez az, amit itt tennünk kell.”

„Nem találjuk fel újra a spanyolviaszt. Csak arról van szó, hogy letisztítjuk, jobbá tesszük, majd bevonjuk a többi tengerészeti hatóságot” – tette hozzá.

Kohnen emellett egy harmadik fél által kidolgozott tanúsítási rendszer mellett foglalt állást a tengeralattjárók és csapataik biztonságának biztosítása érdekében, mondván, hogy ez segítene a határokon átnyúló magas színvonal fenntartásában.

Kohnen azzal érvelt, hogy a tengeralattjárókon utazó jövőbeli fizetős utasok nem fogják megérteni, milyen kockázatot vállalnak, ha az iparág harmadik fél általi tanúsítás vagy egyéb szabályozások előírása nélkül folytatódik.

Etikai normák a vezetésben

Az amerikai parti őrség jelentésében egy másik szembetűnő probléma az OceanGate-nél uralkodó „mérgező munkahelyi kultúra” volt, amelyet Rush és vezetési stílusa vezetett be.

Rush a döntéshozatali hatalom nagy részét birtokolta, mivel több szerepet is betöltött a vállalaton belül, központosítva hatalmát és elkerülve a vállalat igazgatótanácsának ellenőrzéseit és ellensúlyait.

„Összességében az MBI úgy véli, hogy Rush szándékosan félreállította az OceanGate igazgatótanácsát, és nem kérte ki azok kollektív szakértelmét, hogy akadálytalanul folytathassa a TITANIC-expedíciók lebonyolítására vonatkozó elképzelését, függetlenül a növekvő biztonsági aggályoktól” – áll a jelentésben.

Kapcsolódó írásaink