Krónika
Elljárás indult a Ryanair ellen
A GVH vizsgálja, megsértette-e a légitársaság a versenyjogi előírásokat.

A közlemény szerint a GVH észlelte, hogy a Ryanair DAC (Ryanair) a magyar nyelvű weboldalán az online repülőjegy vásárlási folyamat során több szempontból is félreérthetően tájékoztatja a fogyasztókat.
A GVH gyanúja szerint a cég az oda-vissza útirányra egyszerre megvásárolt jegyek, valamint több utas egyidejű foglalásánál nem megfelelően tájékoztatja a vásárlókat arról, hogy a viteldíj csomagopciókat, valamint egyes szabadon választható szolgáltatások díjait az oda- és visszaútra külön-külön, valamint minden utas számára egyenként meg kell fizetni.
Ennek keretében a Ryanair a „Regular”, „Plus” és „FlexiPlus” viteldíj csomagopciók árainak megjelenítésével, továbbá az „Elsőbbségi beszállás és 2 kézipoggyász”, „10 kilogrammos feladott poggyász”, „20 kilogrammos feladott poggyász” és „Biztonsági Fast Track” szabadon választható szolgáltatások díjainak megjelenítési módjával valószínűsíthetően tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat, amivel olyan döntésekre készteti a fogyasztókat, amelyeket egyébként nem hoznának meg.
Mindezek mellett a hivatal azt is észlelte, hogy a Ryanair a magyar nyelvű weboldalán az online repülőjegy vásárlási folyamat során valószínűsíthetően pszichés nyomásgyakorlással és a fogyasztó zavarásával olyan gyakorlatot folytat, amely alkalmas lehet a fogyasztó döntésének torzítására. Ezáltal a cég figyelemfelhívó színekkel, képi megoldásokkal és feliratokkal azt a benyomást kelti, hogy a „Basic” viteldíj opcióhoz képest a „Regular” viteldíj csomagopció díja és többletszolgáltatásai kedvezőek. A GVH észlelte ugyanakkor, hogy a végső fizetendő díj alacsonyabb lehet, amennyiben a fogyasztók ugyanazokat a többletszolgáltatásokat, amelyeket egyébként a „Regular” viteldíj csomagopció tartalmaz, a „Basic” viteldíj opcióhoz egyenként, manuálisan adják hozzá a vásárlásnál. Továbbá a „Biztonsági Fast Track” szabadon választható szolgáltatás népszerűsítéséhez kapcsolódó manipulatív gyakorlatokkal (például: felugró ablak, sürgető üzenetek) a Ryanair valószínűsíthetően jelentősen korlátozza a fogyasztók termékkel összefüggő választási szabadságát, ezzel pedig valószínűsíthetően szintén tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat.
Kiemelték, a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására három hónap áll rendelkezésre, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.
Rámutattak, hogy a Gazdasági Versenyhivatal az utóbbi években kiemelt figyelemmel kísérte a légiközlekedés hazai piacát. A nemzeti versenyhatóság 2022 októberében átfogó gyorselemzésben vizsgálta, hogy a Magyarországon elérhető légitársaságok – ideértve a „fapados”/diszkont szolgáltatókat – honlapjai, illetve az országban népszerű jegyár-összehasonlítóweboldalak alkalmaznak-e pszichés nyomásgyakorlást, úgynevezett sötét mintázatokat a jegyeladási és reklámozási gyakorlatuk során.