Krónika

A világ legnagyobb elektromos üzemű hajóját bocsátották vízre Ausztráliában

A villanymotoros hajót egy ausztrál vállalat, az Incat tervezte és építette meg a dél-amerikai Buquebus komptársaság számára

A világ legnagyobbnak mondott elektromos üzemű hajóját bocsátották vízre pénteken az Ausztrália déli tengerpartján fekvő Hobart kikötővárosban.

A világ legnagyobb elektromos üzemű hajóját bocsátották vízre Ausztráliában
Hatalmas tömeg kísérte figyelemmel a hobarti Incat hajógyárban, a vállalat történetének egyik legjelentősebb pillanatát - a Hull 096, a világ legnagyobb akkumulátoros-elektromos hajójának vízre bocsátásár
Fotó: Facebook/Incat Tasmania

A villanymotoros hajót egy ausztrál vállalat, az Incat tervezte és építette meg a dél-amerikai Buquebus komptársaság számára. A 130 méter hosszú és akár 2100 utas, illetve 225 jármű egyidejű szállítására is képes alumínium katamarán, a Hull 096 az argentin főváros mellett fekvő La Plata kikötője és Uruguay között közlekedik majd. Motorjának hajtásáról egy több mint 250 tonna súlyú akkumulátorrendszer gondoskodik, amely energiatároló rendszerével együtt több mint 40 megawattórás kapacitást biztosít a hajó mozgatásához..

„Ez a hajó bizonyítéka annak hogy a hosszú távú, de alacsony károsanyag-kibocsátású szállítási megoldások nemcsak lehetségesek, de már most is használatra készen állnak” – jelentette ki a tasmaniai Derwent folyón történt vízre bocsátás után az Incat vezérigazgatója, Stephen Casey.

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) adatai szerint a nemzetközi hajózás károsanyag-kibocsátása csaknem három százalékát adja világszinten a globális felmelegedésért felelős, üvegházhatású gázkibocsátásnak.

Az IMO tagállamai áprilisban egy globális árképzési rendszer kialakításáról döntöttek azzal a céllal, hogy csökkentsék a tengerhajózási ágazat szén-dioxid-kibocsátását. Az intézkedés értelmében 2028-ig minden hajónak át kell állnia az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású üzemanyag-keverékek használatára, mert ellenkező esetben pénzügyi szankciókkal kell majd szembenéznie.

A környezetvédelmi lobbicsoportok ugyanakkor attól tartanak, hogy a bioüzemanyagokra való áttérés járulékos problémákat okozhat, mint például az erdőirtás, és ez véleményük szerint csökkentheti a hajózás okozta károsanyag-kibocsátás visszafogásáért tett erőfeszítések eredményességét.

Kapcsolódó írásaink