Krónika

Vádat emeltek a kapitány ellen

Vádat emelt pénteken a területileg illetékes angliai rendőrség a hétfői északi-tengeri hajószerencsétlenségben érintett egyik hajó orosz kapitánya ellen súlyos gondatlanságból elkövetett emberölés címén.

Vádat emeltek a kapitány ellen
Füst száll fel az MV Solong teherhajóról az Északi-tengeren, a kelet-angliai Withernsea partjainál 2025. március 11-én
Fotó: AFP/Paul Ellis

A péntek este bejelentett vádemelés előzményeként hétfőn, Anglia keleti partjai előtt, a Humber folyó torkolatvidékében a Skóciából Hollandiába tartó, portugál zászló alatt közlekedő, 141 méter hosszú, 9500 tonna teherbírású Solong konténerszállító hajó nagy sebességgel nekiütközött az Egyesült Államokban bejegyzett Stena Immaculate tartályhajónak.

A Stena Immaculate A1 típusú repülőgép-üzemanyagot szállított Görögországból a kelet-angliai Hull kikötőjébe az amerikai haditengerészet Angliában állomásozó légialakulatainak, és az ütközés pillanatában a parttól nem messze horgonyzott kikötési engedélyre várva.

Az ütközés után mindkét hajón tűz ütött ki, és a Solong 14 fős személyzetének egyik tagja, a 38 éves fülöp-szigeteki Mark Angelo Pernia eltűnt.

A mentőalakulatok már kedden befejezték Pernia keresését, miután a brit parti őrség megítélése szerint nem maradt remény arra, hogy élve megtalálják.

A Solong kapitányát, az 59 éves orosz állampolgárságú, szentpétervári illetőségű Vlagyimir Motint súlyos gondatlanságból elkövetett emberölés gyanújával kedden őrizetbe vették, és a területileg illetékes rendőrség – Humberside Police – péntek este ugyanezen a címen vádat emelt ellene.

A rendőrségi tájékoztatás szerint Motin továbbra is vizsgálati fogságban van, és szombaton jelenik meg előzetes adatfelvétel céljából Hull városának magisztrátusi bírósága előtt.

A Stena Immaculate személyzetének minden tagját biztonságban a partra szállították, komolyabb sérülést egyikük sem szenvedett.

A két hajón keletkezett tüzet csak a hét közepére sikerült eloltani; a Solong gyakorlatilag teljesen kiégett.

A 183 méter hosszú, vegyi anyagok és olajtermékek szállítására épített 50 ezer tonnás Stena Immaculate üzemeltetője, a Crowley nevű cég szerint a hajón az ütközés után több robbanás történt, a raktér oldalfala felhasadt, és a léken keresztül a hajó által szállított repülőgép-üzemanyag egy része a tengerbe ömlött.

Kapcsolódó írásaink