Krónika

Elektromos vagy benzines?

Ezek az autók okoznak több balesetet

Egy brit felmérés szerint nagyobb valószínűséggel történik gyalogosgázolás elektromos és hibrid autókkal, mint benzin- vagy dízelüzemű járművekkel – írta meg a hazipatika.hu.

Elektromos vagy benzines?
Egy felmérés szerint nagyobb valószínűséggel történik gyalogosgázolás elektromos és hibrid autókkal
Fotó: MH-archív/Papajcsik Péter

A London School of Hygiene & Tropical Medicine kutatócsoportja mintegy 917 ezer egyesült királyságbeli baleset adatait elemezte ki a 2013 és 2017 közötti időszakból. Ezek közül 120 ezer esetben gyalogosok szenvedtek balesetet, 96 ezren úgy, hogy egy személyautó vagy taxi ütötte el őket. Mint azt a The Guardian írja, noha a gázolások zöme benzines és dízelautókkal történt, a megtett távolsággal arányosan viszont jelentősen veszélyesebbnek bizonyultak az elektromos és hibrid járművek. Utóbbiak 100 millió mérföldenként (160 millió kilométerenként) átlagosan 5,16 gázolásos balesetet okoztak, míg előbbiek csupán 2,4-et – derült ki a Journal of Epidemiology and Community Health című folyóiratban közölt tanulmányból.

A tisztán vagy részben elektromos meghajtású autók tehát mintegy kétszer gyakrabban okoznak gyalogosbalesetet. Mi több, kizárólag a városi területeket vizsgálva, ennél is markánsabb, háromszoros eltérés mutatkozott az elemzésben. Vidéki környezetben viszont nagyjából azonos arányokat találtak a kutatók a kétféle típus között. Biztos magyarázattal ugyanakkor a tanulmány szerzői sem tudnak szolgálni a jelentős differencia okaira vonatkozóan. Részben közrejátszhat benne, hogy az elektromos autót vezetők átlagéletkora, ennél fogva vezetési tapasztalata is alacsonyabb. Ezenkívül ezek a járművek sokkal halkabbak is, mint a hagyományos benzines autók.

Egyszerűen tehát arról lehet szó, hogy miközben a járókelők hosszú évtizedek alatt hozzászoktak ahhoz, hogy gyalogosan közlekedve a hallásukra támaszkodjanak a potenciális forgalmi veszélyek felmérésében, addig az elektromos autók elterjedésével ez a megközelítés már sokkal kevésbé hatékony – főleg egy zajos nagyvárosban.

Kapcsolódó írásaink

Kerékpár vagy autó?

ĀÉletmód kérdése, hogy a hétköznapokban két keréken vagy négy keréken jár az ember