Krónika

A világ hatodik legnagyobb szennyezője a tengerhajózás

A tengerhajózásban érdekelt vállalkozások drasztikusan vissza akarják fogni szén-dioxid-kibocsátásukat. 2030-ra húsz, 2040-re hetven százalékkal csökkentik a kibocsátást a 2008-as szinthez képest, és száz százalékkal 2050 körül – erről állapodtak meg a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) éves ülésén. A kis szigetországok és a gazdagabb államok 2030-ig ötven, 2040-ig 96 százalékos csökkentés mellett érveltek. Kérdés, hogy tarthatók-e a vállalások – számolt be a Magyar Nemzet.

A világ hatodik legnagyobb szennyezője a tengerhajózás
Képünk illusztráció
Fotó: MONJASA / AFP

A tengeri hajózás szén-dioxid-mentesítésével nem szabad várni, hiszen rendkívül szennyező iparágról van szó: a globális kibocsátás csaknem három százalé­káért felelős, és évente körülbelül egymilliárd tonna üvegházhatású gázt bocsát ki – nagyjából annyit, mint Németország. A hajózási ágazat a hatodik legnagyobb szennyező a világon. A kibocsátás gyors csökkentése a következő három évtizedben új szabályozást, infra­struktúrát és új üzemanyagokat igényel. De hogyan néz ki a jövő zöldhajózása? – tették fel a kérdést.

A hajózási ágazat a fosszilis tüzelőanyagoktól való függésének egyik útja egy ősi technológia, a vitorlázás alkalmazása. A szélhajtást az egyik legígéretesebb energiaforrásnak tartják. A svéd Oceanbird cég prototípus hajóján négy merev vitorla van – a szél nemcsak mozgatja a hajót, hanem segíti a manőverezést. A zöldhidrogén – amelyet megújuló energiák, például szél- vagy napenergia felhasználásával állítanak elő vízmolekulák bontásával – alkalmazásának egyik akadálya, hogy az üzemanyagot –253 Celsius-fok hőmérsékleten kell tárolni, és a személyzet külön felkészítést igényel, mivel az üzemanyag nagyon gyúlékony – írják.

A Maersk, a világ második legnagyobb konténerszállító vállalata a zöldmetanolban látja a jövőt. A BBC szerint a cég eddig összesen 25 metanolos hajót rendelt – számolt be a lap.

Kapcsolódó írásaink