Krónika
A világ hatodik legnagyobb szennyezője a tengerhajózás

A tengeri hajózás szén-dioxid-mentesítésével nem szabad várni, hiszen rendkívül szennyező iparágról van szó: a globális kibocsátás csaknem három százalékáért felelős, és évente körülbelül egymilliárd tonna üvegházhatású gázt bocsát ki – nagyjából annyit, mint Németország. A hajózási ágazat a hatodik legnagyobb szennyező a világon. A kibocsátás gyors csökkentése a következő három évtizedben új szabályozást, infrastruktúrát és új üzemanyagokat igényel. De hogyan néz ki a jövő zöldhajózása? – tették fel a kérdést.
A hajózási ágazat a fosszilis tüzelőanyagoktól való függésének egyik útja egy ősi technológia, a vitorlázás alkalmazása. A szélhajtást az egyik legígéretesebb energiaforrásnak tartják. A svéd Oceanbird cég prototípus hajóján négy merev vitorla van – a szél nemcsak mozgatja a hajót, hanem segíti a manőverezést. A zöldhidrogén – amelyet megújuló energiák, például szél- vagy napenergia felhasználásával állítanak elő vízmolekulák bontásával – alkalmazásának egyik akadálya, hogy az üzemanyagot –253 Celsius-fok hőmérsékleten kell tárolni, és a személyzet külön felkészítést igényel, mivel az üzemanyag nagyon gyúlékony – írják.
A Maersk, a világ második legnagyobb konténerszállító vállalata a zöldmetanolban látja a jövőt. A BBC szerint a cég eddig összesen 25 metanolos hajót rendelt – számolt be a lap.