Krónika
TMZ: Ilyen lemondó nyilatkozatot íratott alá az utasokkal a Titan búvárhajót gyártó cég
A Titanic roncsaihoz induló merülőhajó vasárnap tűnt el a fedélzetén öt emberrel

A lap szerint a dokumentumot a Titan búvárhajót készítő cég egy tavaly nyári túra előtt íratta alá a résztvevőkkel. A Titanic roncsaihoz induló merülőhajó vasárnap tűnt el a fedélzetén öt emberrel, majd a tragikus véget ért, ugyanis több ezer méteres mélységben összeroppant és darabokra esett.
A nyilatkozat első oldalán négyszer szerepel a halál szó, többek között a hármas és a négyes pontokban: „Az óceán felszíne alá merülve a hajó rendkívüli nyomásnak van kitéve, és ha a hajó meghibásodik, amikor a fedélzetén tartózkodom, súlyos sérüléssel vagy halállal is végződhet. Tudomásul veszem, hogy bármikor visszautasíthatom az óceán felszíne alá merülést vagy a művelet bármely tevékenységében való részvételt.”
„A segédhajók (amelyekre felszállhatok) olyan ipari hajók, amelyeket nem kifejezetten utasszállításra terveztek, és számos veszélyt rejtenek magukban – többek között, de nem kizárólagosan: nagy/nehéz tárgyakat, nehéz lengőajtókat és alacsony túlnyúlásokat. Ezek még veszélyesebbé válhatnak erős hullámzás esetén. Ezenkívül a művelet során felszállhatok kisméretű hajókra és egyéb eszközökre is, amely során felmerülhet anyagi kár, sérülés, rokkantság vagy halál is.”
Az ötös pontban a nyilatkozót tudomásul veszi azt, hogy ha segít a búvárhajó szervizeltetésében vagy üzemeltetésében, akkor nagynyomású gázokkal, tiszta oxigénnel, nagyfeszültségű elektromos rendszerekkel veszélyeknek lesz kitéve, amely ugyancsak sérüléshez vagy halálhoz vezethet.
A nyilatkozat legfontosabb része azonban ez: „Megértettem a művelet során végzett tevékenységekben rejlő kockázatokat, és ezennel teljes felelősséget vállalok az anyagi károk, sérülések, rokkantság és halálesetek minden kockázatáért”, olvasható a szövegben, majd azzal folytatódik, hogy bármi történik, a nyilatkozó, illetve a családja, az örökösei vagy jogi képviselői lemondanak arról, hogy felelősségre vonják az OceanGate-et.
„Ezúton vállalom a teljes felelősséget a műveletben részt vevő bármely fél hanyagságából eredő testi sérülések, rokkantság, halálesetek és vagyoni károk kockázatáért”, majd úgy folytatódik: „Egyetértek továbbá azzal, hogy ebben a műveletben való részvételem nem vezet munkáltatói/alkalmazotti viszonyhoz, és nem kötelezi az OceanGate Expeditions Ltd.-t arra, hogy valamilyen formában munkavállalói kárbiztosítást, egészségbiztosítást vagy juttatásokat nyújtson.”
Mindez azonban nem jelenti azt, hogy az OceanGate-et nem lehetne bíróságon felelősségre vonni a történtekért, mondták a Reuters által megkérdezett jogi szakértők. Az ilyen nyilatkozatok ugyanis nincsenek kőbe vésve, és nem ritka, hogy a bírók elutasítják azokat, ha súlyos gondatlanságra utaló jeleket találnak.
Ha ennek a hajónak a tervezésében vagy megépítésében voltak olyan részletek, amelyeket elhallgattak az utasok elől, vagy annak ellenére is üzemeltették, hogy tudták, nem alkalmas a merülésre, az teljesen érvénytelenítené a lemondó nyilatkozatot, mondta a személyi sérülésekre és tengeri jogra szakosodott ügyvéd, Matthew D. Shaffer.