Krónika
Mi okozta a Titan turista tengeralattjáró rejtélyes felrobbanását?
A Titan öt darabját találták meg és azonosították eddig a törmelékmezőn

David Mearns egyébként a Titan fedélzetén mélybe merült személyek közül többeknek is a jó barátja. Az Egyesült Államok parti őrsége keleti szektora parancsnokságának képviselői csütörtök délután magyar idő szerint délután három órakor megtartott, rendkívüli sajtótájékoztatójukon jelentették be, hogy a Titan eltűnésének feltételezett körzetében roncsdarabokat, illetve törmelékeket fedeztek fel.
A mentést irányító parancsnokság ekkor még nem tudta megerősíteni, hogy a frissen felfedezett törmelékek a Titan maradványai-e. A legújabb információk alapján azonban most már csaknem bizonyosra vehető, hogy a Titan megsemmisült.
Azóta bejelentették, hogy biztosan a Titan darabjaira bukkantak, legalább ötre. Így aggálytalanul megállapítható, hogy a betörő és rendkívül nagy nyomású víz robbantotta szét a merülőeszközt. Amikor június 18-án, vasárnap a lemerülés 105-ik percében megszakadt az összeköttetés a Titannal, a búvárhajó hozzávetőleg 3400 méteres mélységben járhatott. (A Titanic két nagy roncsszekciója 3861 méteres mélységben fekszik az atlanti mélytengeri fenéksíkságnak annál a pontjánál, ahol az észak-amerikai kontinentális lejtő találkozik az abisszális síksággal, a szerk.)
A Titan két éve áll szolgálatban, és ez lett volna az ötödik lemerülése a Titanichoz. Fontos tudni, hogy az OceanGate Expeditions által kifejlesztett merülőeszköz még nem kapott típusminősítést, mivel a cég illetékesei szerint a hagyományostól eltérő technológiával megépített, új búvárhajó az üzembe helyezése óta a fejlesztés tesztelési szakaszában van, pontosabban, most már úgy is fogalmazhatunk, hogy volt.
Más kérdés, hogyha még csak vizsgálták a jármű mélymerülési alkalmasságát, akkor miért vittek magukkal a mélybe fizetős katasztrófaturistákat.
Az eddigi missziók során is akadtak problémák, volt olyan eset, amikor 1500 méteres mélységből kellett visszafordulni, illetve olyan is, hogy csak harmadjára sikerült a Titanichoz való lejutás. A szakértői vizsgálatokig persze egyelőre csak feltételezésekbe lehet bocsátkozni a tragédia okáról, ám a Titannak volt egy olyan gyenge pontja, amelyet az üzemeltetők is jól ismertek, és egyáltalán nem lehet kizárni, hogy erre vezethető vissza a merülőeszköz megsemmisülése is. A Titan orr-részébe a hagyományos és régebb óta üzemelő kutatóintézeti merülőegységekhez képest egy viszonylag nagy, plexiből öntött panorámaablakot építettek be.
Az ezt kivitelező cég viszont csak 1300 méteres mélységig vállalt biztonsági garanciát az ablakra, de a Titant ennek ellenére a Titanichoz való lemerülésre használták, amely jóval az ablakra megadott biztonsági határ alatt fekszik. Ha az ablak a nagy nyomástól elpattant, az eltűnés időpontjában becsült, 3400 méteres mélységben 340 atmoszféra nyomású víz tört be a merülőeszközbe, ami robbanásszerű körülmények között semmisíthette meg a Titant. A tragédia pontos okát természetesen az erre hivatott szakértői vizsgálat tudja majd csak végleges módon megállapítani.