Krónika

Ma emelkedik először a levegőbe a világ legnagyobb rakétája

Már a végleges Starship-rendszert láthatjuk élesben

A SpaceX megkapta az engedélyt az Egyesült Államok légügyi hatóságától, így ha az időjárás nem szól közbe, hétfő délután a Starship első ízben érheti el a Föld körüli pályát – írja a rakéta.hu.

Ma emelkedik először a levegőbe a világ legnagyobb rakétája
Starship
Fotó: SpaceX

Bár a SpaceX a Starship űrhajó prototípusával az elmúlt években már számtalan tesztet elvégzett, ám ezek alkalmával a mostaninál jóval egyszerűbb konstrukció még a Super Heavy gyorsítórakéta nélkül szállt fel, ennek megfelelően pedig csak mintegy 10 kilométeres magasságig emelkedett. A hétfői teszten ezzel szemben már a végleges Starship-rendszert láthatjuk élesben, amely nem csak a legnagyobb, de egyben a legerősebb rakéta is, ami valaha a levegőbe emelkedett.

  • 120 méteres magasságával a Starship az Apollo-programban használt Saturn V-nél a NASA által a Hold-utazáshoz kifejlesztett SLS-nél is jóval magasabb.
  • A 33 Raptor-hajtóművel felszerelt Super Heavy a legerősebb hordozórakéta, ami valaha épült, maximális tolóereje meghaladja a 75000 kilonewtont.
  • A rakéta 100–150 tonna hasznos terhet képes eljuttatni az alacsony Föld körüli pályára, ami többszöröse a Falcon Heavy kapacitásának, így várhatóan tovább fogja csökkenteni a műholdak és egyéb űreszközök fellövésének költségeit.

A Starship a ma használt űrkapszulákkal ellentétben igen komoly hajtóműrendszerrel van felszerelve, a három Raptor-hajtómű mellett további három úgynevezett Raptor Vacuum hajtóművet is kapott, amit kifejezetten arra fejlesztettek ki, hogy légüres térben (azaz a világűrben) is hatékonyan működjön. A SpaceX állítása szerint az üzemanyagként folyékony oxigént és folyékony metánt használó Raptor kétszer erősebb, mint a Falcon9-nél használt Merlin-hajtómű, vagyis, bár a Starship egyszerre nem fogja az összes hajtóművét használni, papíron önmagában az űrhajó is erősebb, mint a Falcon–9. Ahogy azt a rakétát, úgy a SpaceX a Starshipet is teljesen újrafelhasználhatónak tervezete, így technikailag mind a Starship, mind pedig a Super Heavy képes arra, hogy a küldetés végeztével visszatérjen a földre.

Erre az első teszten nem fog sor kerülni, hiszen ahogy azt a SpaceX már korábban közölte, a hordozórakéta a Mexikói-öbölben fog kontrollált leszállást végrehajtani a vízen, míg a Starship az alacsony Föld körüli pálya elérése után a Csendes-óceánba fog zuhanni. Emiatt az első teszt során biztosan nem fogjuk látni a Starship egyik leglátványosabb „trükkjét", ami a hordozórakéta visszatérése lesz: a SpaceX texasi bázisán egy 146 méter magas indítóállványt építettek fel kifejezetten a Starshipnek, amelynek másodlagos funkciója, hogy képes elkapni a visszatérő Super Heavyt, a mai teszt során viszont ezzel a manőverrel még nem fognak megpróbálkozni.

Az biztos, hogy a Starship a jövőben rendkívül fontos szerepet fog betölteni az űrutazásban, hiszen a NASA az első Artemis-missziók során a SpaceX rakétáját fogja holdkompként használni, és azt is pontosan lehet tudni, hogy Elon Musk végső célja, hogy a Marsra is embereket küldjön a Starshippel, ahol egy komplett kolóniát szeretne létrehozni. A SpaceX elképzelései szerint az űrhajó emellett akár a földi közlekedést is gyökeresen átalakíthatja, hiszen az alacsony Föld körüli pályára felszálló, majd onnan visszaereszkedő Starshippel a számításaik szerint fél óra alatt lehetne eljutni nagyjából bárhova a bolygón.

A Starship tesztjére 150 perces indítási ablak áll rendelkezésre hétfőn, vagyis arra magyar idő szerint délután 2 és fél 5 között kerülhet sor. Az élő közvetítés már nagyjából 45 perccel az indítás előtt kezdetét veszi, tehát negyed 2 körül már érdemes lesz nézegetni a SpaceX YouTube-csatornáját.

Kapcsolódó írásaink