Krónika
Telefonon jelentkezett be elhunyt ismerősöm
A szolgáltatók ezt teszik a telefonszámmal, ha valaki meghalt
A kérdés tisztázása azért is fontos, mert vannak, akik a gyászmunka részeként üzeneteket küldenek elhunyt barátjuknak, családtagjuknak. Tavaly például végigjárta a világsajtót egy fiatal amerikai lány története, aki halott testvérének küldött sms-eket, hogy könnyítse fájdalmát, de egy idő után goromba válaszokat kapott a telefonszám új tulajdonosától.
Ezért megkerestük az illetékes hatóságot, valamint a hazai legnagyobb szolgáltatókat is.
A Nemzeti Média- és Hírközlési hatóság (NMHH) a hirado.hu-nak adott tájékoztatása szerint: a jogszabályi előírások értelmében a telefonszámokat a szolgáltatók az előfizetői szerződés megszűnését követő hat hónapig pihentetik. Vannak azonban kivételek.
A szabályozás lehetőséget biztosít a szolgáltatóknak a telefonszámok kiadására a pihentetési időszakon belül, azzal a megkötéssel, hogy egy telefonszám a hat hónapos pihentetési időszakon belül kizárólag kifejezett felhasználói igény alapján rendelhető újra előfizetőhöz – írta a hatóság portálunknak küldött válaszában.
Hogy ez milyen formában történhet meg a gyakorlatban, az a továbbiakból kiderül.
Az NMHH arra is kitért, az elhunytak telefonszámának újrakiadására vonatkozó részletszabályokat a jogszabályok nem tartalmaznak, ilyen esetekben a szolgáltatók gyakorlata eltérő lehet.
A szolgáltatóknak tehát az érvényes jogszabályok szerint van mozgásterük arra, hogy általános gyakorlatukban hat hónapnál hosszabb ideig várjanak az elhunytak telefonszámainak újrakiadásával.
A hirado.hu megkereste Magyarország mindhárom nagy szolgáltatóját, a Yettelt, a Telekomot és a Vodafone-t. Válaszaikból kiderült, egyiküknél sincs olyan protokoll, amely az elhunytak telefonszámainak újrakiadását hat hónapnál későbbre írná elő.
A Vodafone sajtóosztályán elmondták, hogy a vállalat az ügyfelek telefonszámainak újrakiadását jogszabály szerint hat hónapos időtartam leteltével teszi lehetővé. Amennyiben elhunyt ügyfél telefonszámáról van szó, egyedi elbírálás alapján a telefonszámot a szolgáltató átadja az elhunyt ügyfél örökösének halotti anyakönyvi kivonat bemutatása ellenében, amennyiben igényt tart rá az örökös.
A Yettel is arról tájékoztatott minket, hogy az általános gyakorlat szerint a szerződés megszűnését követő 180 napig nem adják ki más előfizetőnek a telefonszámot. „Az elhalálozást kivételes esetként tartjuk számon, így amennyiben az örökös igényt tart rá, úgy a hivatalos dokumentumok (pl. halotti anyakönyvi kivonat vagy halotti bizonyítvány) bemutatásával tudjuk biztosítani, hogy az örökös a nevére veheti a számot, de ehhez az örökös minőséget hagyatékátadó végzéssel kell igazolni” – írták. Természetesen az örökös a hivatalos okmányok birtokában meg is tudja szüntetni az előfizetést, „a nyitott számlákat pedig nem követeljük rajta, méltányosságból még azokat sem, amelyek az elhalálozás előtt keletkeztek” – derült ki a Yettel válaszából.
A Telekom esetében van jelentősége annak, hogy a hatályos jogszabály szerint a hat hónapos pihentetési időszakon belül kifejezett felhasználói igény alapján a telefonszám újrarendelhető más előfizetőhöz.
A vállalat válaszában ugyanis arról tájékoztatott, „az otthoni hívószámok legkorábban hat hónap, a mobilhívószámok pedig kilencven nap elteltével kerülhetnek újra felhasználásra”. A cég magyarázatot is adott arra, miért adja ki előbb a mobilszámokat. Mint írták: „A mobilhívószámok esetében a felhasználási igényekre és a korlátozott mennyiségben rendelkezésre álló hívószámokra tekintettel az előfizetői szerződésekről szóló NMHH-rendeletben foglalt felhatalmazás alapján az általános szerződési feltételeink tartalmazzák, hogy 90 nap elteltével kerülhet sor az újbóli felhasználásra.”