Krónika

Szépkorú lett a Trabant

Egykor alapvetően meghatározta a szocialista blokk útjainak látványát a Trabant, de különösen a 601-es modell. Utóbbiból összességében 2 818 547 darabot gyártottak. Ma már kevés fut belőle, számos pedig a gyűjtők féltettkincse.

Szépkorú lett a Trabant
Magyarországról távozó NDK-s turisták az 1989-es határnyitás idején
Fotó: MH-archív/Habik Csaba

Mintegy huszonhét esztendőn át, 1963 és 1990 között gyártották a volt keleti blokk egyik legikonikusabb járművét, a Trabant 601-et. A jármű saját Wikipédia-oldalának adatai szerint összesen 2 818 547 darab készült belőle. A kocsi háttértörténetét tanulmányozva hamar világossá válik, hogy ez a modell volt a ma már nem létező Német Demokratikus Köztársaság válasza a nyugatnémet népautóra, a Volkswagen Bogárra.

A téma aktualitását az adja, hogy hat évtizede ezen a napon gördült le az első 601-es a gyártósorról. A maga idejében a Trabant 601-et több szempontból is modernnek lehetett tekinteni. Így elsőkerék-meghajtása, alacsony fogyasztású motorja, önhordó, kompozit elemekből felépülő karosszériája és független felfüggesztése egyaránt csodálatot keltett a közönségben. Az idő előre haladtával az egyetlen komoly hátrányt takarékossága ellenére a második világháború előttről származó, DKW alapokon nyugvó kétütemű motor jelentette.

Az első sorozatot még díszléccel álmodták meg a tervezők, ám ez nem valósult meg. A kezdetben modern kisautóban a gyártás folyamán rengeteg mindent megváltoztattak és modernizáltak, ám az idő a nyolcvanas évek elejére teljesen eljárt fölötte.

A megmaradt példányok ma a gyűjtők féltett kincsei, s olykor több millió forintos áron cserélnek gazdát.

Kapcsolódó írásaink

Veteránok az Északiban

ĀSzombaton a közlekedési múzeum szervezésében megtelik az Északi járműjavító veterán autókkal és egyéb különlegességekkel

Trabant és szögesdrót

ĀKözös kiállítással idézi fel a befogadás napját, 1989. augusztus 14-ét a Magyar Nemzeti Múzeum és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat – A zugligeti sátor és a Stasi Magyarországon