Krónika

Agyagtáblán jött a vásárlói panasz

A világ első, ismert vásárlói panaszát egy agyagtáblán lelték meg. A csaknem négyezer esztendős episztolában egy Nanni nevű férfi fejezte ki rendkívüli nemtetszését bizonyos Ea-nasirnak egy közelmúltbeli rézszállítmány miatt.

Agyagtáblán jött a vásárlói panasz
Akár az eladó fején is széttörhette volna a panaszlevelét a vevő (képünk illusztráció)
Fotó: dpa via AFP/Peter Kneffel

Vajon az ókori Mezopotámiában létezett már vásárlók könyve? Vélhetően nem, de ha mégis akadt, akkor az biztos egy nyers agyagtábla lehetett, melybe a háborgó vevők azon melegébe belekarcolhatták volna fenntartásaikat. Igaz, ezt ki is kellett volna égetni, mielőtt a helyi fogyasztóvédelmi szervekhez kerül – de hát ez már apróság ahhoz képest, hogy mennyi helyet foglalt volna el e hivatal irattára.

Akár hogy is történt, az Archeology szakfolyóirat most lehozta a világ első ismert vásárlói panaszát, melyben a mezopotámiai illetőségű Nanni nevű férfi fejezi ki rendkívüli nemtetszését bizonyos Ea-nasirnak egy közelmúltbeli rézszállítmány miatt.

A négyezer esztendős háborgás kissé szabad fordításban így szól:

Amikor eljöttél, a következőket mondtad nekem: „Gimil-Sinnek (amikor megérkezik) jó minőségű réztuskókat adok.” Akkor elmentél, de nem tetted meg, amit ígértél. Nem jó bugákat tettél a küldöttem (Sit-Sin) elé, és azt mondtad: „Ha el akarod venni, vedd el; ha nem akarod elvinni őket, menj el!” Minek veszel engem, hogy ilyen megvetéssel bánsz valakivel, mint én… Vedd tudomásul, hogy (mostantól) nem fogadok el itt tőled olyan rezet, ami nem jó minőségű. A bugákat (mostantól) egyenként választom ki és veszem át a saját udvaromban, és élni fogok Önnel szemben az elutasítási jogommal, mert megvetéssel bánt velem.

Kapcsolódó írásaink