Krónika

Száguldás, szabályok nélkül

Az elektromos rollert használók több mint negyede ittasan, több mint fele pedig éjszaka sérül meg, mivel sokan amolyan bulijárműként tekintenek ezekre. Bár egyre több ember mindennapi közlekedési eszközéről van szó, szabályok helyett egyelőre inkább szokások irányítják őket.

Száguldás, szabályok nélkül
Könnyen felborulnak az elektromos rollerek
Fotó: MH

Látványosan szaporodnak az elektromos rollert használókat érő közlekedési balesetek a traumatológusok tapasztalata szerint. Gyakori az arc-, a kulcscsont-, a boka-, a kéztörés, de volt már gerinctörött áldozat is.

A Manninger Jenő Baleseti Központ (országos baleseti intézet) szakmai munkacsoportja tavaly márciustól októberig gyűjtötte, hogy hány páciens érkezett a sürgősségi ügyeletükre kerékpár-, roller-, illetve elektromosroller-baleset után. A Népszavának Bodzay Tamás orvosigazgató idézte az adatokat. Kiderült: vizsgálatuk bő hat hónapja alatt az említett kétkerekű eszközökkel mintegy 1553-an szenvedtek balesetet.

A legtöbb sérült (1115) kerékpározott, 296-an e-rollereztek, 142-en mechanikus rollert hajtottak. Azaz minden ötödik sérült e-rolleres volt. Érdekessége a kutatás eredményeinek, hogy míg a kerékpáros sérülteknek csak a négy százaléka, a rolleresek hat százaléka, addig az elektromos rolleresek 27 százaléka, azaz több mint negyede volt ittas.

Az is érdekes – tette hozzá a szakember –, hogy az e-rolleresek több mint fele az éjszakai órákban szenvedett balesetet. Vagyis valószínűleg bulieszközként is használják az emberek az e-rollert. Ez a jármű akár 25–30 kilométeres sebességgel is haladhat, miközben a vezetőjének gyakorlatilag semmiféle fizikai védelme nincs.

„Az elektromos roller újdonság, menő dolog, ezért természetes, hogy kiemelt hír lesz az ilyen balesetekből. Valójában viszont nem történik több rolleres baleset, mint kerékpáros” – reagált a lapnak a Jövő Mobilitása Egyesület (JME) elnöke, Pukler Gábor. (Becslések szerint Budapest belvárosában hatszor többen használnak kerékpárt, mint rollert, ám a baleseti összehasonlítást nehezíti, hogy az e-rollerezés csak a belvárosban jellemző, a kerékpár használata viszont egész Budapesten, sőt az egész országban, ráadásul ezt az eszközt általában a rollernél hosszabb távon használják.)

A legtöbb e-roller-boommal érintett országhoz hasonlóan Magyarország is le van maradva a KRESZ módosításával, amelyet az e-rollerek terjedése igencsak indokolna. A jogszabályok jelenleg nem is ismerik az elektromos roller fogalmát.

Így tehát ha ma valaki vesz egy akár 50–60 kilométer/órás sebességre is képes e-rollert, annak semmilyen kötelezettsége nincs sem a védőfelszerelésre, sem a felelősségbiztosításra, sem pedig a közlekedési jártasságra. Pukler szerint a szabályozatlanságból fakadó bizonytalanság az egyik tényező, ami hátráltatja az elektromos rollerek további terjedését.

Pintér Sándor belügyminiszter még 2019-ben arról beszélt, hogy az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni. A rendőrség a jogszabályok alapján köteles eljárni. Ez alapján tehát jogosítvány, bukósisak, 14. betöltött életév lenne szükséges az e-roller vezetéséhez, amelyet ráadásul nem is lenne szabad kerékpársávban használni, járdán meg pláne nem, illetve utast is tilos szállítani rajta.

Kapcsolódó írásaink