Krónika
Száguldás, szabályok nélkül

Látványosan szaporodnak az elektromos rollert használókat érő közlekedési balesetek a traumatológusok tapasztalata szerint. Gyakori az arc-, a kulcscsont-, a boka-, a kéztörés, de volt már gerinctörött áldozat is.
A Manninger Jenő Baleseti Központ (országos baleseti intézet) szakmai munkacsoportja tavaly márciustól októberig gyűjtötte, hogy hány páciens érkezett a sürgősségi ügyeletükre kerékpár-, roller-, illetve elektromosroller-baleset után. A Népszavának Bodzay Tamás orvosigazgató idézte az adatokat. Kiderült: vizsgálatuk bő hat hónapja alatt az említett kétkerekű eszközökkel mintegy 1553-an szenvedtek balesetet.
A legtöbb sérült (1115) kerékpározott, 296-an e-rollereztek, 142-en mechanikus rollert hajtottak. Azaz minden ötödik sérült e-rolleres volt. Érdekessége a kutatás eredményeinek, hogy míg a kerékpáros sérülteknek csak a négy százaléka, a rolleresek hat százaléka, addig az elektromos rolleresek 27 százaléka, azaz több mint negyede volt ittas.
Az is érdekes – tette hozzá a szakember –, hogy az e-rolleresek több mint fele az éjszakai órákban szenvedett balesetet. Vagyis valószínűleg bulieszközként is használják az emberek az e-rollert. Ez a jármű akár 25–30 kilométeres sebességgel is haladhat, miközben a vezetőjének gyakorlatilag semmiféle fizikai védelme nincs.
„Az elektromos roller újdonság, menő dolog, ezért természetes, hogy kiemelt hír lesz az ilyen balesetekből. Valójában viszont nem történik több rolleres baleset, mint kerékpáros” – reagált a lapnak a Jövő Mobilitása Egyesület (JME) elnöke, Pukler Gábor. (Becslések szerint Budapest belvárosában hatszor többen használnak kerékpárt, mint rollert, ám a baleseti összehasonlítást nehezíti, hogy az e-rollerezés csak a belvárosban jellemző, a kerékpár használata viszont egész Budapesten, sőt az egész országban, ráadásul ezt az eszközt általában a rollernél hosszabb távon használják.)
A legtöbb e-roller-boommal érintett országhoz hasonlóan Magyarország is le van maradva a KRESZ módosításával, amelyet az e-rollerek terjedése igencsak indokolna. A jogszabályok jelenleg nem is ismerik az elektromos roller fogalmát.
Így tehát ha ma valaki vesz egy akár 50–60 kilométer/órás sebességre is képes e-rollert, annak semmilyen kötelezettsége nincs sem a védőfelszerelésre, sem a felelősségbiztosításra, sem pedig a közlekedési jártasságra. Pukler szerint a szabályozatlanságból fakadó bizonytalanság az egyik tényező, ami hátráltatja az elektromos rollerek további terjedését.
Pintér Sándor belügyminiszter még 2019-ben arról beszélt, hogy az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni. A rendőrség a jogszabályok alapján köteles eljárni. Ez alapján tehát jogosítvány, bukósisak, 14. betöltött életév lenne szükséges az e-roller vezetéséhez, amelyet ráadásul nem is lenne szabad kerékpársávban használni, járdán meg pláne nem, illetve utast is tilos szállítani rajta.