Krónika

Még mindig sok álhír él túl a közösségi médiában

Biztonsági rendszerek

Mint megírtuk, a járvány kitörésekor a legnagyobb közösségi médiumok – Face­book, Twitter, YouTube, Instagram – változtattak addigi irányelveiken, miszerint szabad áramlást biztosítanak a felületükön megjelenő tartalmaknak a szólásszabadság érdekében.

A vírus miatt azonban előtérbe helyezték a szakértői megszólalásokat, a hivatalos kormányzati tájékoztatásokat, a vezetők pedig hangoztatták: rendszereiket átalakítják, és keményebben lépnek fel az álhírek és áltudományos tartalmak ellen. Ez azonban egy online ártalmakkal foglalkozó brit cég (Center for Countering Digital Hate) szerint eddig nem túl sikeres. Vizsgálatuk során arra jutottak, hogy a Facebookon és a Twitteren mintegy hatszázötven nyilvánvaló álhír kilencven százaléka azután sem törlődött, hogy jelentették azt. A Facebook úgy reagált a BBC megkeresésére: a cég vizsgálata nem volt reprezentatív, emellett hangsúlyozták, hogy márciusban és áprilisban több mint kilencvenmillió problémás tartalmat láttak el figyelmeztető címkékkel, valamint értesítést küldenek azoknak, akik a Covid–19-cel kapcsolatos álhírt kedveltek, osztottak meg. Míg a Twitter emlékeztetett, korábban is jelezték, nem léphetnek fel minden egyes, vitatható állítást tartalmazó bejegyzés ellen.

Kapcsolódó írásaink