Krónika

HANNA segít a digitális nyelvtanulásban

A nyelvoktató applikációk többsége nem képes pótolni az órai csoportmunkákat, de egy magyar fejlesztésű tananyag megpróbál ezen változtatni

Az egyéni tanulás és a motiváció fenntartása szempontjából praktikusak a digitális nyelvoktató alkalmazások, ugyanakkor kommunikációs szintű tudást csak nehezen képesek nyújtani. Egy új, magyar fejlesztésű digitális tananyag segíthet áthidalni az egyéni és órai nyelvtanulás közötti szakadékot.

HANNA segít a digitális nyelvtanulásban
Okostelefonnal is tanulhatunk nyelvet
Fotó: AFP

Felszállva a villamosra, buszra vagy a metróra körülnézve azt látjuk, mindenki telefonjába mered, ujját pedig vadul húzkodja a képernyőn. Arra csak kevesen gondolnak ilyenkor, hogy az illető esetleg éppen egy idegen nyelvet tanul.
Ha szisztematikusan, szorgalmasan és hosszú távon használunk egy nyelvoktató applikációt, van rá esély, hogy elsajátítsunk egy idegen nyelvet – fejtette ki lapunknak Abari Kálmán, a Debreceni Egyetem (DE) adjunktusa. Hozzátette, hogy milyen módon, illetve szinten tanulunk, az nagyban függ az adott alkalmazástól. Vannak ugyan applikációk, amelyek vállalják, hogy egy középszintű nyelvvizsgára készítenek fel, de ehhez kitartóan, éveken át kell használnunk azokat, és általában nem is ingyenesek.

A legtöbb applikáció általában szerényebb célt tűz ki: szókincset bővít, írás- és olvasáskészséget fejleszt, vagy nyelvtani szabályokat mutat be. Mindezt a játék élményével, vagyis a magolás, a tanulás unalmas érzete nélkül, folyamatosan pozitív visszajelzések kíséretében, ezáltal fenntartva a motivációt és egy pluszlöketet adva az esetleges iskolai tanulmányok vagy tanfolyamok mellé. A mai fiatal generációk számára fontos, hogy akár öt-tízpercnyi játék után is visszajelzést kapjanak arról, mennyire teljesítettek jól, ügyesek voltak-e – fogalmazott a kutató. Hozzátette, kommunikációs készségfejlesztésre azonban csak nagyon kevés alkalmazás képes, és azok is korlátoltan. Az órai csoportmunkákat, a közös nyelvhasználatot és problémamegoldást nem tudják helyettesíteni, ami jelentős hátrány, hiszen egy nyelv elsajátításához elengedhetetlen, hogy aktívan és rendszeresen használjuk azt. Igaz, egyes – általában fizetős – fejlesztések például lehetővé teszik, hogy natív beszélőkkel csevegjünk Skype-on keresztül, ez pedig a fentiek fényében hatalmas lehetőség.

A jelenleg ismert applikációk többsége olyan szempontból hasznos, hogy a fiatalok akár otthon, önállóan és szórakozva képesek új kifejezéseket tanulni és némileg elmélyíteni az órán tanultakat – összegezte Abari Kálmán. Kitért rá, az MTA–DE Idegen Nyelvi Oktatás Kutatócsoport Polonyi Tünde egyetemi docens vezetésével kifejlesztett egy digitális tananyagot, amelytől azt várják, képes lehet összehangolni a digitális eszközök, illetve a tanórai nyelvoktatás új lehetőségeit.
A HANNA névre keresztelt alkalmazást elképzeléseik szerint tanárok és diákok közösen fogják használni.

A HANNA támogatja azokat a munkafolyamatokat, amelyek az órai párbeszédeken alapulnak – fogalmazott az adjunktus. A diákok ugyanis közösen oldhatnak meg problémákat, gyakorolhatják a nyelvet, és memorizálhatnak szavakat, kifejezéseket, mindezt interaktívan és szórakozva. Az alkalmazás illeszkedik a Nemzeti alaptantervhez is, a tanárok válláról terhet vesz le, hiszen mindössze a program működését és megfelelő alkalmazását kell megtanulniuk. Jelenleg zajlik a HANNA tudományos alapú vizsgálata, és reményeik szerint – ahogy az egyik legnépszerűbb applikáció, a Duolingo esetében is – bizonyosságot nyer, hogy a program hatékonyan elősegíti a nyelvtanulást. Abari Kálmán szerint az eddigi visszajelzések a tanárok és a fiatalok részéről egyaránt pozitívak.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom