Határon túl

Szlovák lépések a szegregáció ellen

A szlovák oktatási minisztérium egy csokornyi újabb intézkedéssel szeretné elősegíteni a szegregáció felszámolását az iskolákban. A helyi állami számvevőszék szorgalmazza a lépést, ugyanis szerinte 2016 és 2020 között szinte semmit nem sikerült elérni az ügyben.

Szlovák lépések a szegregáció ellen
Branislav Gröhling: A diákokat sokszor téves diagnózis alapján küldik kisegítő intézménybe
Fotó: Wikimedia

Keményebben lépne föl az iskolai szegregáció ellen a pozsonyi kabinet, és azon belül is Branislav Gröhling oktatási miniszter írta meg az Új Szó felvidéki hírportál. Mint olvasható, az általa bemutatott törvénycsomag számos javaslatot is tartalmaz a jelenség felszámolására. A tárcavezető szerint a probléma elsősorban a marginalizált roma közösségeket érinti, ezért kifejezetten az ott élő gyermekek helyzetét szeretnék megkönnyíteni.

Az első fontos lépés, hogy az érintett diákok a megfelelő oktatási intézménybe kerüljenek fogalmazott Gröhling. Aki egyben úgy véli, gyakorta előfordul, hogy a gyengébb képességű fiatalokat speciális iskolákba küldik, holott nem rendelkeznek semmiféle mentális betegséggel, pusztán csak a megfelelő iskolai felkészítésből maradtak ki. Ennek érdekében szükség van a tanácsadói rendszer széles körű megreformálására.

A minisztérium egyébként a közelmúltban elkészíttette azokat a szabványokat, amelyek alapján a diákok felkészültségi szintjét diagnosztizálják, így megszűnhet az „egyénieskedés”, a gyerekek rossz csoportba történő sorolása.

Svetlana Síthová államtitkár ezzel párhuzamosan elmondta, létrehozzák a bevezető tanév fogalmát is. Ezt kifejezetten azon gyerekek számára alkotnák meg, akik ideiglenes kommunikációs és egyéb képességbeli problémákkal küszködnek, s ennek okán nem lennének alkalmasak az alapiskola első osztályának elkezdésére. A tárca szerint a korai iskolaelhagyások csökkentésére szolgálna az az intézkedés is, amelynek értelmében korlátoznák az évismétlések számát. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy legfeljebb csak egyszer-egyszer lehetne megbukni az alsó és felső tagozatokban.

A roma gyerekek lemaradására a pozsonyi Állami Számvevőszék (NKÚ) is figyelmeztetett. Mint az Új Szó tudósításából kiderül, 2016 és 2020 vizsgálták az érintettek integrációjára vonatkozó stratégiákat, és arra a megállapításra jutottak, hogy az említett időszakban sem történt jelentős előrelépés a felzárkóztatásban. Mindezt annak ellenére, hogy az állam – javarészt uniós forrásokból – több mint 173 millió eurót költött el erre a célra.

Kapcsolódó írásaink