Gazdaság

Völner Pál: Fontos a hazai gyorsforgalmi utak építése

„Megújult a teljes esztergomi pályaszakasz, Dorogon és Esztergomban a vasútállomás mellé autóbusz-megálló épül, és parkolóhelyek is megkönnyítik a közlekedést”

Megkezdődött az Esztergomot az M1-es autópályával összekötő, R11-es út építésének előkészítése – közölte Völner Pál, Esztergom és térsége országgyűlési képviselője, megyei fejlesztési biztos.

Völner Pál 20180407
Völner Pál: Az Esztergom–Bicske autóút feltárja a gazdasági lehetőségeket (Fotó: Hegedüs Róbert)

– A jövő hét elejétől villamos motorvonatok közlekednek Budapest és Esztergom között. Milyen előnyöket hozhat a vasút korszerűsítése a környéken élőknek?

– Valóban mérföldkő a vasúti közlekedés és a térségben lakók számára is, hogy hétfőn megkezdődik a korszerű, gyors és kényelmes Flirt motorvonatok közlekedése az ötven kilométer hosszú vonalon. Ezek a járművek halkabbak a jelenlegieknél, kevésbé szennyezik a környezetet, és dinamikusabban gyorsulnak, ami a menetrend szerinti közlekedésben jelent komoly előnyt. Ebből is adódóan a május 20-ai menetrend-módosítástól a zónázó vonatok menetideje a két város között hatvankét percre csökken. Az esztergomi vonal rekonstrukciója az Újpesti Duna-híd felújításával kezdődött, az 2010-ben készült el, a korszerűsítés a pálya átépítésével, az állomások felújításával, új parkolók kialakításával és a villamosítással együtt összességében százhúszmilliárd forintba került. Komoly előnyt jelent a hivatásforgalomban közlekedőknek is, hogy például Dorogon és Esztergomban a vasútállomás mellé kerül az új autóbuszállomás, és az új parkolók is megkönnyítik a közlekedést.

– Korábban Orbán Viktor miniszterelnök jelentette be, hogy új gyorsforgalmi út épül Esztergom és az M1-es autópálya között. Hol tart az út előkészítése?

– Készül a környezetvédelmi hatástanulmány, s megkezdődött a tervezés és az építkezés előkészítése is. A költségvetés erre 9,3 mil­liárd forintot ad, időarányosan 2018-ban ezt a pénzt le tudjuk hívni. Az R11-es út a tervek szerint nagyjából százmilliárd forintért épül, és várhatóan 2021-ben el is készülhet. A kétszer kétsávos új utat Esztergomnál kezdik építeni, és Bicske környékén lesz a másik végpontja. Nemcsak Esztergom, hanem a térség települései számára is fontos, hiszen feltárja a gazdasági lehetőségeket, és a lakott területek elkerülésével lehet ipari parkokat általa megközelíteni. Így például könnyebben lesz megközelíthető Dorog, Tát, vagy Nyergesújfalu térsége.

– Sikerülhet uniós pénzeket bevonni?

– Pillanatnyilag még nem látjuk ennek a lehetőségét, pontosabban még nem tudjuk, hogy milyen lesz a 2020 utáni uniós költségvetés. Így ami biztos, hogy állami pénzből kezdődik az út építése.

– Mikorra készül el az új komáromi Duna-híd?

– A céldátum 2019 vége, s reményeim szerint ekkor át lehet adni a hidat. Ehhez még fel kell újítani a 13-as út komáromi bekötőjét is.

– A kormányzati tervek jelentős közúti beruházásokat tartalmaznak költségvetési pénzből. Miért kerül ennyire előtérbe ez a program?

– Ha nem építjük ki a csatlakozó gyorsforgalmi utakat, a gazdaságélénkítés is megkérdőjelezhető. Csökkennek a költségvetési bevételek, ezáltal a felújításokra fordítható összegek is, ami tovább nehezíti a közlekedést, így a fontos gazdasági centrumok megközelítését.

– Lehet számítani a 10-es főút négysávosítására?

– Egyelőre nem épül kétszer kétsávos autóút, viszont a településeket, így Pilisvörösvár elkerülését meg kellene oldani. Ha elkészül az R11-es, a teherforgalom jelentős része azon bonyolódhat le, továbbá tervezzük az M0-s északi szektorának a megépítését, ami jelentősen javítja a közlekedést a térségben.