Gazdaság

Egyeztetés alatt a Jedlik Ányos terv

Cél az elektromos töltőállomások kiépítése

A kormány célja, hogy Magyarország legyen az első uniós tagállam, amely rendelkezik az EU elektromobilitásra vonatkozó irányelv nemzeti végrehajtási tervével – jelentette Glattfelder Béla, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságszabályozásért felelős államtitkára elmondta a Jedlik Ányos tervről rendezett konferencián  

A Jedlik Ányos terv az Európai Unió vonatkozó irányelvének hazai végrehajtó rendelkezése lesz. Az emiatt szükséges jogszabály módosítások több tárcát érintenek majd - jegyezte meg. A tagállamoknak 2016 végéig kell az uniós irányelv alapján végrehajtási terveket elkészíteniük, de Magyarország akár már jövőre végezhet ezzel ezért megkezdődtek az egyeztetések. A terv az, hogy jövő év végére minden támogatási elemét el tudják kezdeni a tervnek, az államtitkár példaként említette az adókedvezményeket és a támogatási rendszerek beindítását. Glattfelder elmondta, hogy jelenleg tárcaközi egyeztetés alatt van a tervezet, mivel az számos jogszabályváltozással jár.

A legfontosabb célkitűzés a infrastruktúra fejlesztésének jogi biztosítása, vagyis az elektromos töltőhálózat kialakítása. Ennek részeként kötelezővé tennék egyes piaci szereplők számára, hogy környezetükben létrehozzanak ilyen töltőállomásokat. Ezeket között említette a parkolókat és hipermarketeket. Az önkormányzatok, iskolák, egyetemek állami támogatást kapnának, míg a kormány a széndioxid kvótákból finanszírozná az állam a gerinc és közúthálózatoknál a töltőállamások kiépítését.

Pálinkás József kiemelte: január elsejétől megújul a kutatásfinanszírozási rendszer Magyarországon. Hozzátette: olyan nemzeti programokat indítanak el, amelyek egy-egy iparágban az alapkutatásoktól egészen a termékig lefedik a folyamatot. Ez szükséges ahhoz, hogy a magyar ipar, gazdaság versenyképes legyen – jegyezte meg. Az elektromos autók hazai elterjesztését célzó Jedlik Ányos terv egyes elemeihez alapkutatásokra van szükség, másokhoz fejlesztésekre, ezeket össze kell tudni kapcsolni egy olyan programmá, aminek a vége egy szolgáltatás vagy termék –

Mészáros Csaba, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) Innovációs kollégiumának elnöke, az elektromos buszokat is gyártó Evopro vezetője kiemelte, az elektromos mobilitás olyan terület lehet, ahol összefogva a ma még csak prototípusban levő termékekből nagy hozzáadott értékű iparágat lehet Magyarországon teremteni.

Bottyán Balázs, a JÁK Menedzsment Kft. másik ügyvezetője pedig azt hangsúlyozta: fontos a hazai kutatás, innováció, de fontos valóban letenni a hazai hálózat alapjait az e-mobilitás megvalósításához. Elkezdődött a piaci szereplők azonosítása és háromoldalú egyeztetéseket kezdeményeztek, hogy egy széleskörű szakmai-iparági konszenzusra épülő tervet tudjanak letenni a kormányzat asztalára. Szeretnék, hogy Magyarország beautózható legyen elektromos autókkal – emelte ki.

A JÁK október közepén alapult azért, hogy segítse az elektromos járművek elterjesztését segítő Jedlik Ányos Terv mielőbbi megvalósítását. A klasztert az NGM és a Nemzeti Innovációs Hivatal (NIH) felügyeli.

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom