Gazdaság
Jóváhagyták Elon Musk 1 billió dolláros fizetési kérelmét
Feltételek azonban vannak

A példa nélküli megállapodást a szavazók 75%-a hagyta jóvá, és hatalmas tapsot váltott ki a közönségből a cég csütörtöki éves közgyűlésén.
Musknak, aki már most is a világ leggazdagabb embere, 10 év alatt drasztikusan meg kell emelnie az elektromos autógyártó cég piaci értékét. Ha ezt megteszi és teljesíti a kitűzött célokat, több százmillió új részvényt kap jutalmul.
A lehetséges kifizetés mértéke kritikákat váltott ki, de a Tesla igazgatótanácsa azzal érvelt, hogy Musk távozhat a cégtől, ha nem hagyják jóvá – és hogy nem engedhetik meg maguknak, hogy elveszítsék.
A bejelentést követően Musk színpadra lépett a texasi Austinban, és a nevét skandáló hangokra táncolt.
„Amibe most belefogunk, az nem csupán a Tesla jövőjének egy új fejezete, hanem egy teljesen új könyv” – mondta.
„Más részvényesi gyűlések unalmasak, de a mieink iszonyatosak. Nézzétek ezt. Ez beteges” – tette hozzá.
Musk által a következő évtizedben elérendő mérföldkövek a következők:
- 20 millió Tesla jármű és egymillió robot leszállítása
- 10 millió előfizetés szerzése a Tesla teljesen önvezető funkciójára
- Egymillió önvezető Robotaxi kereskedelmi forgalomba állítása
- Akár 400 milliárd dolláros alapnyereség
- A Tesla teljes piaci értéke végül 8,5 billió dollárra emelkedik, jelenleg 1,4 billió dollár.
- A megállapodott szerződés értelmében nem fog fizetést kapni.
De ha eléri a fenti mérföldköveket, több mint 400 millió további Tesla-részvényt kapna – ami körülbelül 1 billió dollárt érne, ha a cég piaci értéke elég magasra emelkedik.
Musk csütörtöki korai kijelentései az Optimus robotra irányították a figyelmet, ezzel szertefoszlatva néhány régóta a Teslánál dolgozó elemző és szakértő reményeit, akik azt szeretnék, hogy Musk a vállalat elektromos jármű üzletágának újraélesztésére összpontosítson.
Az Optimus, amelynek prototípusát a cég 2022-ben mutatta be, egy „autonóm humanoid robotként” lett tervezve, amely „nem biztonságos, ismétlődő vagy unalmas feladatokat” lát el.
Ugyanazokat a mesterséges intelligenciát (MI) használó rendszereket használ, mint amelyek a Tesla járműveit hajtják, és Musk központi szerepet szán cége jövőjének.
Korábban azt mondta, hogy a járás, futás és tárgyak emelésének képessége lehetővé teszi, hogy kulcsszerepet játsszon a gyáraiban – és a jövőben az otthonaiban is.
„Legyen világos, mire gondol Musk” – írta Gene Munster elemző, a Deepwater Asset Management ügyvezető partnere az X-en.
„Az „új könyvről” alkotott elképzelése az Optimusszal kezdődik. Autókról, FSD-ről és robotaxiról még nem esik szó.”
Később Musk az FSD-re, a teljesen önvezető autókra utalva azt mondta, hogy a cég „szinte kényelmesen” engedélyezi a sofőröknek, hogy „lényegében SMS-nek”.
Az amerikai szabályozó hatóságok vizsgálják a Tesla önvezető funkcióját, miután több incidens is történt, amelyekben az autók áthajtottak a piros lámpán vagy az út rossz oldalán mentek, aminek némelyike balesethez és sérüléshez vezetett.
A Tesla részvényei az elmúlt hat hónapban több mint 62%-kal emelkedtek.
Az eladások csökkentek abban az évben, amióta Musk Donald Trump amerikai elnökkel szövetkezett – ez a kapcsolat azonban az elmúlt tavasszal megromlott.
Ross Gerber, a Tesla részvényese a BBC-nek elmondta, hogy Musk fizetési megállapodása „újabb lépcsőfokot jelent az üzleti életben tapasztalható hihetetlen dolgok között”.
Musk világossá tette a Teslával kapcsolatos céljait, de a vállalat számos kihívással néz szembe, beleértve a gyenge pénzügyi teljesítményt is – mondta Gerber, a Gerber Kawasaki befektetési cég vezérigazgatója.
Még mindig nem világos, hogy lesz-e nagy kereslet a humanoid robotokra – mondta Gerber. A Tesla a robotaxi-iparban is erős versennyel néz szembe, olyan riválisokkal, mint a Waymo – tette hozzá.
Gerber elmondta, hogy cége a közelmúltban csökkentette a Teslában lévő részesedését, mivel aggodalmak merültek fel Musk „személyiségének polarizációja” miatt, amely „lerombolta a márka értékét”.
„Úgy tűnik, Elon nincs tisztában azzal a valósággal, hogy a közvélemény mennyire alul értékeli a véleményét” – mondta.
A Wedbush Securitiesnél dolgozó Dan Ives tech-elemző, aki régóta Musk Tesla-vezetésének szószólója, a szavazás után közzétett feljegyzésében „a Tesla legnagyobb eszközének” nevezte őt.
