Gazdaság
Trump eltörli a globális hajózási klímaadót
Ez hatalmas kudarc az Európai Unió számára

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (ITO) kedden Londonban tartott, feszült hangulatú ülése egy év szünetelési döntéssel ért véget, miután Szaúd-Arábia – Oroszország támogatásával – szüneteltetést szorgalmazott.
Ez azt jelenti, hogy a hajózásból származó üvegházhatású gázok – amelyek a globális kibocsátás mintegy 3 százalékáért felelősek – kibocsátásának csökkentésére vonatkozó kötelező érvényű nemzetközi szabályok meghatározására irányuló erőfeszítések egy évre fiókba kerülnek. Ez idő alatt az Egyesült Államok és más ellenzők megpróbálhatnak további támogatást szerezni a teljes megszüntetésükhöz.
A lépés az Egyesült Államok elhúzódó nyomásgyakorlását követte, amelyet vámok és egyéb gazdasági büntetések fenyegetése jellemzett. Ez egyben hatalmas kudarc az Európai Unió számára is, amelynek nem sikerült keresztülvinnie az intézkedést, sőt, egyes tagállamai tartózkodtak is a szavazástól.
A Fehér Ház örömmel reagált
„Trump elnök megmentette Amerikát attól a felháborító klímaátveréstől, amely tönkretette országunkat, és régóta figyelmeztet másokat, hogy hagyjanak fel ezzel a romboló programmal, mielőtt túl késő lenne. Ennek a katasztrofális szavazásnak a megállítása hatalmas győzelem az amerikai nép és a világ országai számára” – mondta Taylor Rogers, a Fehér Ház szóvivője.
Teresa Ribera, az Európai Bizottság ügyvezető alelnöke azonban egy közösségi médiában közzétett bejegyzésében „óriási szégyennek” nevezte a késedelmet. Az EU és Brazília nyilvánosan támogatta a jövő hónapban megrendezésre kerülő COP30 globális klímacsúcs előtti lépést, amelynek Brazília ad otthont.
Az IMO, az ENSZ globális hajózást szabályozó ügynöksége által jóváhagyásra váró javaslat célja az volt, hogy ösztönözze az országokat a tisztább üzemanyagok használatára való áttérésben, a hajózásból származó szén-dioxid-kibocsátás 2050-re történő nullára csökkentése érdekében. Idővel növelte volna a szennyező hajók pénzügyi terheit. A beszedett díjak a zöldebb üzemanyagokra való áttérés finanszírozását és a fejlődő országok támogatását szolgálnák.
A Fehér Ház hónapokig tiltakozott, maga Trump is csütörtökön a Truth Socialon közzétett bejegyzésében nyilatkozott. „Az Egyesült Államok nem fogja eltűrni ezt a globális zöld új csalást, a hajózásra kivetett adót” – mondta.
Mindez akkor történik, amikor az Egyesült Államok egyre ellenségesebben áll hozzá az éghajlatvédelmi intézkedésekhez, Trump pedig „szégyennek” nevezte a klímaváltozást, és arra sürgette a többi országot, hogy hagyjanak fel a megújuló energiába való befektetésekkel.
„Kíméletlen nyomás” nehezedett az Egyesült Államok részéről arra, hogy az országok támogassák az álláspontját – mondta Ralph Regenvanu, Vanuatu klímavédelmi minisztere. „Ez egy hülyeség” – mondta a csendes-óceáni szigetország klímavédelmi minisztere a végső szavazás előtti kávészünetben.
Szavazatok eltolódása
A pénteki ülésnap-elnapolási indítványt mindössze négy szavazattal fogadták el, miután több, korábban az intézkedést támogató ország, köztük az EU-tagállamok, Görögország és Ciprus úgy döntött, hogy tartózkodik a szavazástól.
„A nettó nulla kibocsátású keretrendszer olyan üzemanyagokra és technológiákra támaszkodik, amelyek nem állnak rendelkezésre nagy mennyiségben, és szigorú büntetéseket vezet be azok nem használata esetén, ami felduzzasztja a költségeket, mivel a vállalatok a korlátozott készleteket hajszolják” – mondta egy névtelenséget kérő görög tisztviselő. Görögország ad otthont a világ néhány vezető hajózási társaságának.
Ciprus képviselői nem kívántak nyilatkozni a szavazatukról.
A késedelem elkeserítette azokat az országokat, amelyek támogatták a kibocsátás csökkentésére irányuló erőfeszítéseket egy olyan ágazatban, amely gyorsan növekszik.
A lépés azonban támogatást kapott a nagyobb fosszilis tüzelőanyag-termelőktől, mint például Szaúd-Arábia és Oroszország, amelyek hagyományosan ellenzik az olaj, a gáz és a szén felhasználásának csökkentését célzó klímavédelmi intézkedéseket. A nagyobb szállítmányozó országok és több nagy lobogó alatt hajózó ország, köztük Szingapúr és Libéria is kifogást emelt.
Mások is helyet változtattak
Kína, a világ legnagyobb hajóépítője, az áprilisi támogatásról pénteken a halasztás mellett szavazott.
Az összecsapás rávilágított a különbségekre aközött az országok között, amelyek aggódnak az intézkedés gazdasági hatása miatt, illetve azok között, akik a globális felmelegedés következményeitől tartanak – írta meg a Politico.
Egy szaúdi küldött, akinek a nevét az IMO jelentéstételi korlátozásai miatt nem hozták nyilvánosságra, azzal vádolta a szén-dioxid-ár támogatóit, hogy globális megosztottságot szítanak. „Vannak nézetkülönbségeink, mert mindannyian a polgárainkra, a jövőnkre... és a gazdaságunkra vigyázunk” – mondta.