Gazdaság

„A megújulás útjára lépett a MÁV-Volán-csoport”

Lázár János szerint megtörtént a kimozdulás, de messze még a siker

A MÁV és a Volán összevonásával visszafordíthatatlanul a megújulás útjára lépett a vállalatcsoport. A következő években folytatódik a flottabővítés, a vasúti személyszállítási kapacitásban az ülőhelyek száma 130 ezerről 160 ezerre, a menetrendszerűég 85-88 százalékra emelkedhet, a buszok átlagos életkora 8 évre csökken - jelentette ki Lázár János építési és közlekedési miniszter hétfőn a Közlekedésinfón, Budapesten.

„A megújulás útjára lépett a MÁV-Volán-csoport”
Lázár János építési és közlekedési miniszter (j) és Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. vezérigazgatója sajtótájékoztatót tartott az Építési és Közlekedési Minisztériumban 2025.szeptember 1-jén
Fotó: MH/Török Péter

A miniszter a MÁV Zrt. vezérigazgatójával, Hegyi Zsolttal közös sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: megtörtént a kimozdulás a MÁV-nál, de messze még a siker. Szerinte aránytalanul sok kritika éri a vállalatcsoportot.

A rendszerváltást követő legnagyobb flottaerősítő program zajlik, mind a közúti, mind a vasúti járművek tekintetében. Folyamatban van annak a 100 korszerű mozdonynak a beszerzése, amely országszerte javítja majd a vonatközlekedés pontosságát. Ugyancsak folyamatban van több, mint 1000 vadonatúj autóbusz beszerzése is, ezekből 131 már a nyáron szolgálatba áll, további 869-ről pedig épp a napokban kötöttek szerződést magyar gyártóval, így a lépés egyúttal a hazai iparfejlesztéshez, a hazai munkahelyek megőrzéséhez is hozzájárul. Utóbbi hazai banki finaszírozás segítségével valósul meg. A tárcavezető bejelentette, hogy mindezeken felül elindítják az elmúlt évtizedek legnagyobb motorvonat-beszerzését is. A részben bérlés, részben vásárlás útján beszerzendő járművek a mind az Intercity-,mind a vidéki városok közötti szegmensben érdemi szolgáltatásjavulást hozhatnak néhány éven belül. Ehhez a vasúti infrastruktúra javítására is szükség van, ezért a saját források - hatékonyságjavító intézkedésekkel történő - növelésén túl hitelt is felvesznek. Az Európai Fejlesztési Bankhoz (EIB) beadott egymilliárd eurós hitelkérelemről szeptember-októberben születhet döntés - mondta.

A tervek között szerepel 280 új InterCity-kocsi beszerzése, amellyel a hazai gyártókapacitást kívánják erősíteni, valamint száz darab fiatal, de használt motorvonat megvásárlása, vélhetően Németországból, Svájcból vagy Ausztriából. Uniós forrásból további 25 motorvonat beszerzése várható, emellett Kínából is vásárolhatnak járműveket; Hegyi Zsolt 50-70 távolsági motorvonat ügyében tárgyalt, továbbá 70 dízel motorvonat bérlését is tervezik - tette hozzá.

Szólt arról is, hogy egy év előkészítés után elindul az M1-es autópálya szélesítése 2x3 sávra, először Budapest és Bábolna között egy 60 kilométeres szakaszon. A 800 milliárd forintos beruházás 2029-ben fejeződhet be. Elmondta: a négy érintett megyére 15 ezer forintos éves matrica lesz elérhető a személygépjárművek számára.

Lázár János hangsúlyozta: naponta 4,5 millió ember számára kell megszervezni a közösségi közlekedést, amely Magyarországon az ötödik legolcsóbb Európában. Erre évente 1100 milliárd forint áll rendelkezésre. Ebből a 2025 januárjában bejelentett tízpontos program finanszírozására 100 milliárd forintot mozgósítottak, de új forrásokat nem igényeltek. A források észszerűbb felhasználásával és a központi beszerzéssel jelentős megtakarításokat értek el - jegyezte meg.

Kiemelte: hallgatólagos konszenzus volt abban, ahogy közúthálózatot kell fejleszteni, így mára 2000 kilométerre nőtt az autópályák és gyorsforgalmi utak hossza, míg a személyautók száma a 2010-es 2,9 millióról 4,3 millióra emelkedett. Ezzel párhuzamosan nő a közösségi közlekedést használók száma, 2023-2024-ben 15 százalékkal, és az idén is 10 százalékos bővülés várható.

A szolgáltatás színvonalának növekedéséhez a személyi feltételek javítására, a járműflotta megújítására, a vasúti és a közúti infrastruktúra fejlesztésére van szükség - jelentette ki.

Az elmúlt három évben a bruttó átlagbérek a vállalatcsoportnál közel 30 százalékkal emelkedtek. Jövőre 4,7 százalékkal, 750 ezerre nőnek a bérek, és kiegészítő bérkompenzációt is bevezettek a hároméves bérmegállapodás részeként. A 120 ezer forintos éves SZÉP-kártya keretet májusban 50 ezer forinttal kiegészítették, amit újabb 50 ezer forint követ decemberben, és ezt "megfejeljük" még 150 ezer forinttal, amit mind az 53 ezer dolgozó megkap.

Lázár János emlékeztetett: az új személyszállítási törvény december 1-jén lép életbe, ez előírja, hogy alanyi jogon kell biztosítani minden településen, hogy az ott élők naponta legalább háromszor eljuthassanak a járási központba és vissza. Jelenleg 2200 településen ennél több szolgáltatást biztosít az állam, viszont ezer településen kevesebbet; 500 olyan falu vagy község van, amely egyáltalán nincs lefedve.

Szólt arról is, hogy kezdeményezte a kormányfőnél és a Nemzetgazdasági Minisztériumnál, hogy 2026-tól az önkormányzati utak karbantartása esetén a befizetett szolidaritási adó legalább 20 százalékát leírhassák, így több száz milliárd forint maradhat helyben erre a célra.

(A szöveg a továbbiakban változatlan)

Kapcsolódó írásaink